Mercedes-Benz «Efficiency Run 2016»

Πακέτο αποδοτικότητας της Mercedes-Benz υπόσχεται μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 κατά 20%! Δείτε πώς αυτό είναι εφικτό με τον συνδυασμό τεχνολογιών που ήδη υπάρχουν αλλά και το πώς οι Γερμανοί έφτασαν σε αυτό το αποτέλεσμα μετά από 12 μήνες εντατικών δοκιμών.

banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Group

Πέρυσι το καλοκαίρι οι Γερμανοί της Mercedes-Benz παρουσίασαν τα αποτελέσματα μιας δοκιμής με την ονομασία «Efficiency Run 2015», βάσει των οποίων είναι δυνατή η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου -και κατά συνέπεια των εκπομπών CO2– κατά διψήφιο ποσοστό. Η σειρά δοκιμών διεξήχθη από τη Mercedes-Benz σε συνεργασία με τις κορυφαίες γερμανικές εταιρίες logistics DB Schenker Logistics, Grosse-Vehne και Elflein προκειμένου να περιλαμβάνει γνήσιες εμπορευματικές μεταφορές, με τα φορτηγά να κινούνται σε πραγματικά δρομολόγια, υπό ρεαλιστικές συνθήκες.

Σημαντικό είναι ότι στη συγκεκριμένη δοκιμασία χρησιμοποιήθηκαν τεχνολογίες που είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος που οι Γερμανοί προσεγγίζουν το θέμα της κατανάλωσης καυσίμου, αντιμετωπίζοντας ολιστικά το φορτηγό, χωρίς να επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους αποκλειστικά στη γραμμή κίνησης.

Η «ολοκληρωμένη προσέγγιση» στην οποία αναφέρονται οι άνθρωποι της Mercedes-Benz περιλαμβάνει την προσπάθεια των κατασκευαστών οχημάτων (ελκυστήρες με κορυφαία χαρακτηριστικά σχεδίασης και τεχνολογίας), κατασκευαστών υπερκατασκευών (χαμηλό απόβαρο, διαστάσεις, αντίσταση αέρα), κατασκευαστών ελαστικών (αντοχή, πίεση, ειδικά ελαστικά), εταιριών logistics (εκπαίδευση οδηγών, σωστή φόρτωση) ακόμα και των πολιτικών (νομοθεσίες, υποδομές κ.α.).

Η δοκιμασία «Efficiency Run 2015» προσπάθησε να αποδείξει ότι η ολοκληρωμένη προσέγγιση μπορεί να φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα άμεσα και στην πράξη. Δώδεκα μήνες μετά, η Mercedes-Benz μαζί με τον βασικό της συνεργάτη, την Krone ήταν σε θέση να παρουσιάσουν στην ΙΑΑ 2016 ένα πακέτο αποδοτικότητας που υπόσχεται μείωση της κατανάλωσης καυσίμου -και κατά συνέπεια των εκπεμπόμενων CO2– κατά 20%. Δηλαδή, η δουλειά και η έρευνα που έγιναν αυτόν τον ένα χρόνο μετέτρεψαν το -14% των αποτελεσμάτων του «Efficiency Run 2015» στο εντυπωσιακό -20%.!

Τι περιλαμβάνει

Περιληπτικά, το πακέτο αποδοτικότητας που προτείνει η γερμανική μάρκα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την τελευταία γενιά του 6κύλινδρου κινητήρα OM 471, το «έξυπνο» cruise control (PPC), ελαστικά χαμηλής αντίστασης ενεργειακής κλάσης Α και όλα αυτά σε συνδυασμό με το νέο υψηλής αποδοτικότητας τρέιλερ Krone Profi Liner. Σύμφωνα με υπολογισμούς, το κόστος της επένδυσης για το πακέτο αποδοτικότητας μπορεί να αποσβεστεί σε περίπου 18 μήνες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση του κατασκευαστή για το πώς προκύπτει το όφελος του 20%. Βάσει λοιπόν των δοκιμών, στο τρέιλερ της Krone οφείλεται πάνω από το 5% του οφέλους, από τον τράκτορα Actros μπορεί να κερδίσει κανείς έως και 6%, από το «έξυπνο» cruise control έως και 6% και από τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης έως και 4%.

Οι δοκιμές του τρέιλερ

Το εντελώς νέο ημιρυμουλκούμενο της Krone διαφέρει από το γνωστό Krone Profi Liner σε τρία κυρίως σημεία: Τα πλαϊνά πάνελς είναι κατασκευασμένα από ανθεκτικό πλαστικό και βελτιώνουν τον αεροδυναμικό συντελεστή κατά 5,2%. Τα πίσω ειδικά πτερύγια, επίσης από πλαστικό βελτιώνουν περεταίρω τον συντελεστή αεροδυναμικής κατά 6,3%. Τέλος, τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης μειώνουν σημαντικά την αντίσταση κύλισης.

Φέτος οι Mercedes-Benz και Krone οργάνωσαν μια δοκιμή αντοχής διάρκειας τριών μηνών, κατά την οποία πέντε μεταφορικές εταιρίες (Grosse-Vehne, Elflein, Rhenus, Seifert και Wiedmann & Winz) κλήθηκαν να εφαρμόσουν στην πράξη τις νέες βελτιστοποιημένες τεχνικές του πακέτου αποδοτικότητας. Αρχικά οι εταιρίες χρησιμοποίησαν το νέο τρέιλερ με τους δικούς τους τράκτορες, όπως δύο Actros 1845, δύο Actros 1842 και ένα Actros 1843, χωρίς κάποιο πακέτο αποδοτικότητας. Στο διάστημα αυτό, οι πέντε συνδυασμοί τράκτορα-τρέιλερ κάλυψαν πάνω από 150.000 χλμ. στους γερμανικούς δρόμους μεταφέροντας κινητήρες αυτοκινήτων, χάλυβα, χαρτί, προϊόντα ξυλείας και οικοδομικά υλικά. Σύμφωνα με τους οδηγούς, το νέο τρέιλερ απέδειξε την αξία του στην καθημερινή χρήση. Στιβαρό, με χαμηλούς παραγόμενους θορύβους και πολλές δυνατότητες πρόσβασης και φόρτωσης από όλες τις πλευρές. Το μόνο «ασυνήθιστο» που χρειαζόταν να κάνουν οι οδηγοί ήταν να διπλώνουν τα τέσσερα πίσω πτερύγια πριν από το άνοιγμα των πίσω θυρών, κάτι που διαρκεί λίγα δευτερόλεπτα.

Η ανάλυση των FleetBoard των Actros και των δεδομένων τηλεματικής της Krone έδειξαν ότι η βελτιωμένη αεροδυναμική του τρέιλερ και η χρήση των ειδικών ελαστικών μείωσαν την κατανάλωση καυσίμου περισσότερο από 5%.

Actros στα καλύτερά του

Με την σειρά του ο τράκτορας της Mercedes-Benz, με την αναβαθμισμένη γραμμή κίνησης, τον οικονομικό κινητήρα OM 471 (12,8 λίτρων) και μικρές βελτιώσεις στην αεροδυναμική (παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην ΙΑΑ 2016), «ρίχνει» την κατανάλωση καυσίμου σχεδόν κατά 6%.

Εν τω μεταξύ, η χρησιμοποίηση του Mercedes PowerShift 3 στην γραμμή κίνησης σε συνδυασμό με το Predictive Powertrain Control το οποίο κάνει χρήση δεδομένων GPS και τοπογραφικών χαρτών εξοικονομούν ένα επιπλέον 5% σε καύσιμο.

Δια ταύτα

Η δοκιμασία «Efficiency Run 2015» προσπάθησε πέρυσι να αποδείξει ότι η ολοκληρωμένη προσέγγιση μπορεί να φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα άμεσα και στην πράξη. Φέτος, το εξελιγμένο πακέτο αποδοτικότητας που προτείνει η Mercedes-Benz ξεπέρασε κάθε προσδοκία, χάρη κυρίως στην εντυπωσιακή βελτίωση του τρέιλερ της Krone. Το κυριότερο είναι πως προτείνονται «χειροπιαστές» λύσεις με τεχνολογίες του σήμερα, στις οποίες μπορεί μια μεταφορική να επενδύσει, να ωφεληθεί έως και κατά 20% στα καύσιμα και να κάνει πολύ σύντομα απόσβεση.