VW e-Crafter: Η τάση του μέλλοντος

Το νέο Crafter απέσπασε "με το καλημέρα" τον τίτλο του "Van of the Year 2017" πραγματοποιώντας εκκωφαντικό λανσάρισμα στην αγορά. Την ίδια στιγμή που έβαζε τις βάσεις για το ηλεκτρικό του μέλλον.

banner-google-news

Η νέα γενιά του Volkswagen Crafter παρουσιάστηκε επίσημα το 2018 πριν από έναν περίπου χρόνο και πιο συγκεκριμένα, στην Διεθνή Έκθεση Επαγγελματικών Οχημάτων του Ανοβέρου (ΙΑΑ 2016). Η Volkswagen είχε καιρό πριν ανακοινώσει πως δεν θα συνέχιζε τη συνεργασία της με την Mercedes-Benz στην κατασκευή του μεγάλου βαν και η νέα γενιά του θα αποτελούσε εξ ολοκλήρου προϊόν του δικού της Κέντρου Έρευνας και Εξέλιξης.

Πράγματι, το νέο Crafter βασίστηκε εν πολλοίς στην σχεδιαστική φιλοσοφία της VW, όπως αυτή αντικατοπτρίζεται στα μοντέλα Caddy, T6 και Amarok που έχουν ήδη παρουσιαστεί, με στόχο να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο. BANNER NEWS BRAND_728X90-02 Volkswagen

ΟΜΟΡΦΟ ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΙΚΟ

Πέραν της ποιότητας των υλικών και της αξιοπιστίας της συναρμολόγησης τους αλλά και των μηχανικών μερών του, το νέο Crafter έχει εξελιχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθεί απόλυτα σε όσα χρειάζεται ο σύγχρονος επαγγελματίας κατά τη διάρκεια του δρομολογίου του. Τόσο όταν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι του οχήματος όσο και όταν φορτώνει ή ξεφορτώνει εμπορεύματα από τον χώρο φόρτωσης του.

e-Crafter (12)

Φυσικά, όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, πρέπει να είναι κοινά για μια μεγάλη γκάμα εφαρμογών που περιλαμβάνει από τις εκδόσεις καμπίνας – σασί και τις εκδόσεις Van του μοντέλου, μέχρι τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (mini-buses κ.ο.κ.).

e-Crafter (6)

Το μεγάλο επαγγελματικό όχημα της VW εισήγαγε λοιπόν με ένα εντελώς διαφορετικό σχεδιαστικό κόνσεπτ, εναρμονισμένο εν πολλοίς με την εικόνα του μικρότερου Transporter. Όμορφες, λιτές, καθαρές γραμμές διατρέχουν το αμάξωμα των εκδόσεων βαν ενώ η άψογη συναρμογή των επί μέρους επιφανειών φαίνεται να είναι το σημείο που δόθηκε έμφαση κατά την κατασκευή του αυτοκινήτου. Την ίδια στιγμή, η Volkswagen αναφέρει πως ο αεροδυναμικός συντελεστής του αμαξώματος του νέου Crafter έχει περιοριστεί στο 0,33, μια επίδοση που είναι και η καλύτερη στην κατηγορία.

e-Crafter (2)

Στο εσωτερικό μέρος, αυτή η «πολυτελής» εικόνα εντείνεται περεταίρω με την σχεδίαση του ταμπλό (πολύ έξυπνη ιδέα το ενιαίο ράφι, χαμηλά από άκρη σε άκρη του ταμπλό) να παραπέμπει σε ακριβά επιβατικά της μάρκας και ταυτόχρονα η ποιότητα των υλικών να μην αφήνει περιθώριο αρνητικής κριτικής.

e-Crafter (7)

ΜΕ ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Οι εκδόσεις του νέου Crafter καλύπτουν ένα πεδίο τονάζ από τους 3,5 έως και 5,5 τόνους, με 69 διαφορετικούς και εκατοντάδες ετοιμοπαράδοτους συνδυασμούς αμαξωμάτων και γραμμής κίνησης. Εκτός από τις κλασικές επιλογές εκδόσεων σε βαν, κόμπι, μεταφοράς προσωπικού, σασί-καμπίνας και σασί-διπλοκάμπινου, ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να ζητήσει απευθείας από το εργοστάσιο εκατοντάδες ειδικές μετασκευές και υπερκατασκευές, που σε αριθμό είναι κατά 70% περισσότερες σε σχέση με αυτές της γενιάς που απέρχεται.

e-Crafter (9)

Το Crafter σταδιακά συμπλήρωσε τη γκάμα του με εκδόσεις με κίνηση στον πίσω άξονα καθώς και 4κίνητες εκδόσεις (4MOTION), οι οποίες εφοδιάζονται με διπλούς τροχούς πίσω. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις το μεικτό βάρος ανέρχεται στα 5.000 κιλά ενώ θα ακολουθήσουν αργότερα και εκδόσεις στα 5.500 κιλά. Επιπλέον λανσαρίστηκαν και οι επιβατικές εκδόσεις Kombi, με κίνηση στον εμπρόσθιο άξονα, που είναι διαθέσιμες με δύο διαφορετικά μεταξόνια και με ισάριθμα ύψη οροφής.

Η γκάμα των βαν, με τέσσερις βασικές εκδόσεις, θα διαρθρώνεται από συνδυασμούς τριών μηκών αμαξώματος (στα 5,9 – 6,8 – 7,4 μέτρα) και τριών υψών οροφής (στα 2,3 – 2,6 – 2,8 μέτρα).

Ειδικά για το νέο Crafter, η VW ετοίμασε έναν δίλιτρο Euro 6 TDI κινητήρα που φέρει τον κωδικό «EA 288Nutz» και είναι διαθέσιμος σε τέσσερα επίπεδα ισχύος των 102, 122, 140 και 177 ίππους. Στην ισχυρότερη επιλογή ο κινητήρας είναι biturbo (φέρει δύο τουρμπίνες) και παράγει 410 Nm ροπής, έχοντας την ικανότητα να αντεπεξέλθει στις πιο απαιτητικές εφαρμογές. Οι παραπάνω κινητήρες συνδυάζονται μηχανικά κιβώτια 6 σχέσεων και 8άρια αυτόματα ή αυτοματοποιημένα. Επιλογές υπάρχουν και για την μετάδοσης της κίνησης στον εμπρός ή στον πίσω άξονα και φυσικά εκδόσεις 4×4.

ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Εν τω μεταξύ, ο πλούσιος βασικός εξοπλισμός του Crafter συνοδεύεται με έναν πλήρη κατάλογο προαιρετικών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών στοιχείων όπως για παράδειγμα ο «έξυπνος» αυτόματος πιλότος, με λειτουργία αυτόματης διατήρησης λωρίδας (ACC με LDS).

e-Crafter (11)

Το δεύτερης γενιάς Crafter εισάγει στην κατηγορία των μεγάλων βαν καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις, με βασική στόχευση την βοήθεια του οδηγού. Για παράδειγμα, στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται ένα αυτόματο σύστημα πέδησης που ενεργοποιείται μετά από σύγκρουση, για την αποφυγή  δευτερευουσών συγκρούσεων. Επιπλέον, διαθέσιμο προαιρετικά είναι ένα σύστημα παρακολούθησης της περιοχής μπροστά από το όχημα (Front Assist area monitoring system) το οποίο συμπεριλαμβάνει και μια λειτουργία πέδησης έκτακτης ανάγκης σε αστικό περιβάλλον. Άλλα προαιρετικά συστήματα που αυξάνουν την ασφάλεια είναι ένα σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας (Blind Spot Monitor lane change assistant), ένα σύστημα υποβοήθησης μανούβρας με τρέιλερ (Trailer Assist) και, τέλος, ένα σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης (Park Assist).

Στην ασφαλέστερη και ευκολότερη συμβίωση με το Crafter συμβάλουν αφενός το κάθισμα με αερανάρτηση τύπου ergoComfort και αφετέρου η εκτεταμένη χρήση φωτιστικών τύπου LED στην καμπίνα και -για πρώτη φορά- στην κλούβα φόρτωσης. Η δυνατότητα παραγγελίας θερμαινόμενου τιμονιού αποδεικνύει την προσοχή του κατασκευαστή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, όσον αφορά στον εξοπλισμό του Crafter.

ΧΩΡΙΣ ΡΥΠΟΥΣ

Η ηλεκτρική έκδοση Βρίσκεται ακόμα σε πιλοτικό στάδιο, ωστόσο δεν είναι πολύ μακριά η στιγμή που το εντελώς ηλεκτρικό Crafter θα περάσει την γραμμή παραγωγής. Το e-Crafter, με μεικτό βάρος στους 4,2 τόνους επιταχύνει μέχρι τα 80 χλμ./ώρα  με την βοήθεια ενός ηλεκτροκινητήρα 100 kW, ενώ η άμεσα διαθέσιμη ροπή ανέρχεται στα 290 Nm. Το μπλοκ των μπαταριών (ιόντων λιθίου), τοποθετημένο κάτω από τον χώρο φόρτωσης (χωρίς να επηρεάζονται οι διαστάσεις του) είναι φτιαγμένο από 312 κυψέλες (26 x12), έχει συνολική χωρητικότητα 43 kW την ώρα και υπολογίζεται πως εξασφαλίζει περίπου 200 χιλιόμετρα αυτονομίας. Η φόρτιση μέχρι και στο 80% μπορεί να επιτευχθεί μέσα σε μόλις 45 λεπτά. Ο κατασκευαστής υποστηρίζει ότι στο άμεσο μέλλον, η βελτίωση της σχετικής τεχνολογίας και των μπαταριών θα επιτρέψουν την αύξηση της αυτονομίας στο διπλάσιο.

e-Crafter (5)

Εν τω μεταξύ, ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2018, το e-Crafter – με ισχύ 100 kW (136 PS) εντάχθηκε στη γκάμα Crafter ως το πρώτο μεγάλο φορτηγό μηδενικών εκπομπών της μάρκας. Αναπτύχθηκε για όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αστικές περιοχές, στον τομέα ταχυμεταφορών και εφοδιαστικής, τεχνίτες, εμπόρους λιανικής, προμηθευτές ενέργειας και υπηρεσίες μεταφοράς. Το e-Crafter ανταποκρίνεται σε αυτές τις απαιτήσεις, με μια αυτονομία που φτάνει έως και 173 χιλιόμετρα και με τελική ταχύτητα περιορισμένη στα 90 km / h. Η ανάλυση εκτεταμένων μοτίβων και τάσεων κινητικότητας παρείχε μια αξιόπιστη βάση για αυτήν τη διαμόρφωση διατηρώντας την τιμή της έκδοσης (από 69.500 ευρώ στη Γερμανία) στο ίδιο επίπεδο με τον ανταγωνισμό λόγω του πιο συμπαγούς μεγέθους της μπαταρίας.

e-Crafter (8)

Στο e-Crafter χρησιμοποιήθηκε η αρχιτεκτονική του μεγάλου φορτηγού διανομής για βέλτιστη ενσωμάτωση του συστήματος ηλεκτροκίνησης Ένα παράδειγμα αυτού είναι η τοποθέτηση εξοικονόμησης χώρου της μπαταρίας ιόντων λιθίου στο κάτω μέρος του e-Crafter. Αυτό επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση της χωρητικότητας φορτίου φορτηγού ύψους 2.590 mm ύψους 10,7 m3. Το ίδιο ισχύει και για άλλες σημαντικές διαστάσεις όπως το πλάτος φόρτωσης του οχήματος (1.380 mm) αλλά και το ύψος της κλούβας (1.861 mm). Το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο κυμαίνεται μεταξύ 0,975 και 1,72 τόνων ανάλογα με τη διαμόρφωση της παραγγελίας του πελάτη.

Ο ηλεκτρικός κινητήρας – ένας σύγχρονος κινητήρας EEM85 – είναι ενσωματωμένος στο μπροστινό μέρος του e-Crafter. Παράγει 100 kW μέγιστης ισχύος και 290 Nm ροπής. Η ισχύς μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων μίας ταχύτητας (EQ 290) σχεδιασμένο για επαγγελματικά οχήματα. Μαζί, ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και το διαφορικό αποτελούν μια συμπαγή μονάδα. Αυτή η μονάδα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο εξαρτημάτων του Ομίλου Volkswagen στο Kassel. Άλλα τεχνικά στοιχεία του συστήματος κίνησης περιλαμβάνουν τον ελεγκτή κινητήρα και τα ηλεκτρονικά ισχύος. Το τελευταίο ελέγχει τη ροή ενέργειας υψηλής τάσης μεταξύ του ηλεκτρικού κινητήρα και της μπαταρίας. Η ηλεκτρονική μονάδα ισχύος μετατρέπει το συνεχές ρεύμα (DC) που είναι αποθηκευμένο στην μπαταρία λιθίου σε εναλλασσόμενο ρεύμα (AC). Εν τω μεταξύ, ένας μετατροπέας DC / DC παράγει τα 12 V για το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος.

e-Crafter (10)

Ο ηλεκτροκινητήρας με ροπή στρέψης είναι ιδανικός για τους μεγάλους κινητήρες Crafter Electric να αναπτύξουν τη μέγιστη ροπή τους σχεδόν άμεσα. Αυτό δίνει στο e-Crafter ανώτερη απόδοση στο δρόμο ενώ μεγάλη είναι η ικανότητά του να χειρίζεται κλίσεις 20%.

Σε σταθμό φόρτισης CCS που λειτουργεί με ταχύτητα 40 kW (συνεχές ρεύμα), η μπαταρία (ενεργειακή χωρητικότητα 35,8 kWh) μπορεί να φορτιστεί στο 80% της ενεργειακής της ικανότητας σε μόλις 45 λεπτά. Το CCS είναι ένα αρκτικόλεξο για το διεθνώς τυποποιημένο σύστημα συνδυασμένης φόρτισης – ένα σύστημα που φορτίζει με συνεχές ρεύμα και ενσωματώνεται ως στάνταρ στο e-Crafter. Εάν χρησιμοποιείται κουτί εναλλασσόμενου ρεύματος 7,2 kW (εναλλασσόμενο ρεύμα), η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί στο 100% εντός 5 ωρών 20 λεπτών. Αυτό γίνεται γενικά κατά τη διάρκεια της νύχτας σε εγκαταστάσεις λειτουργίας μιας εταιρείας.