Η βελγική αντιπροσωπεία της Ε.Ε. κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την τεράστια αύξηση οδηγών από τρίτες χώρες

banner-google-news

Μεγάλη ανησυχία για τη σημαντική αύξηση των οδηγών φορτηγών που προσλαμβάνονται από τρίτες χώρες, εξέφρασε η βελγική αντιπροσωπία κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  τέλη Νοεμβρίου 2021. Σε ενημερωτικό σημείωμα που κατέθεσε, η αντιπροσωπεία υποστήριξε ότι συχνά τέτοιοι οδηγοί χρησιμοποιούνται σκοπίμως, για να μειωθεί το κόστος εργασίας. Αυτή είναι μια τακτική, σημείωσαν, που τελικά καθιστά το επάγγελμα του οδηγού φορτηγών λιγότερο ελκυστικό για τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το θέμα όπως τέθηκε, προκάλεσε συζήτηση σχετικά με την έλλειψη οδηγών και το πακέτο κινητικότητας μεταξύ άλλων.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των οδηγών φορτηγών από τρίτες χώρες που εργάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε 5 φορές μέσα σε μόλις 8 χρόνια.

Στο ενημερωτικό σημείωμα, η βελγική αντιπροσωπεία κατηγόρησε μεταφορείς από ορισμένα κράτη της ΕΕ ότι προσέλαβαν σκόπιμα οδηγούς τρίτων χωρών για να ελαχιστοποιήσουν το κόστος εργασίας:

«Φαίνεται ξεκάθαρα ότι υπάρχει μια σκόπιμη στρατηγική από μεγάλους ομίλους logistics σε λίγα κράτη-μέλη, να απασχολούν μεγαλύτερο ποσοστό οδηγών από τρίτες χώρες, για  να διατηρήσουν το κόστος εργασίας όσο το δυνατόν χαμηλότερο, προκειμένου να επιτευχθεί ανταγωνιστικότητα έναντι των υπολοίπων φορέων εκμετάλλευσης της ΕΕ».

Οι Βέλγοι εξέφρασαν επίσης την απογοήτευσή τους για τον ισχυρισμό ότι τέτοιοι οδηγοί πρέπει να προσληφθούν για να καλύψουν την έλλειψη οδηγών. Κατά την άποψή τους, η μαζική πρόσληψη οδηγών από τρίτες χώρες με χαμηλούς μισθούς στην πραγματικότητα επιδεινώνει το πρόβλημα.

«Οι λόγοι που συχνά προβάλλονται για την πρόσληψη οδηγών από τρίτες χώρες είναι η έλλειψη οδηγών, ένα αυξανόμενο και χρόνιο πρόβλημα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και σε άλλες περιοχές του κόσμου, όπως στις ΗΠΑ. Αντιθέτως, πιστεύουμε ότι αντιμετωπίζουμε ένα αυτοσυντηρούμενο φαινόμενο: με την κούρσα προς τον πάτο των μισθών, όλο και λιγότεροι πολίτες της ΕΕ θέλουν να γίνουν οδηγοί φορτηγού επειδή οι μισθοί δεν είναι αρκετά ελκυστικοί για να πείσουν τους νέους να ακολουθήσουν ένα επάγγελμα με τόσο δύσκολες συνθήκες εργασίας. Και τα πράγματα χειροτερεύουν με την έκκληση για οδηγούς από τρίτες χώρες, που δέχονται ανάξιες συνθήκες εργασίας».

Κατά τη γνώμη της βελγικής αντιπροσωπείας, η χρήση οδηγών από τρίτες χώρες θα πρέπει να είναι μόνο ένα προσωρινό μέτρο:

«Η δυνατότητα πρόσληψης οδηγών τρίτων χωρών είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την αντιμετώπιση των προσωρινών ελλείψεων οδηγών στην αγορά. Ποτέ δεν προοριζόταν να γίνει μια μόνιμη στρατηγική, προκειμένου να μειωθεί το κόστος εργασίας και να κερδίσει μερίδια αγοράς στις διεθνείς μεταφορές, ούτε να αντικατασταθούν σταδιακά οι ευρωπαίοι οδηγοί από άλλες εθνικότητες».