Uber: Με βίαιες και παράνομες μεθόδους επιχείρησε να επιβληθεί στην αγορά

banner-google-news

Στο επίκεντρο σκανδάλου βρέθηκε η εταιρεία ταξί Uber, η οποία κατηγορείται ότι παραβίασε τη νομοθεσία, παραπλάνησε την αστυνομία και τις ρυθμιστικές αρχές, εκμεταλλεύθηκε τη βία εναντίον των οδηγών της και άσκησε μυστικά πίεση σε κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο. Η βρετανική εφημερίδα Guardian έλαβε από ανώνυμη πηγή και μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της περίπου 124.000 έγγραφα που χρονολογούνται από το 2013 ως το 2017, μεταξύ των οποίων SMS και μέιλ στελεχών της Uber καθώς και παρουσιάσεις, σημειώσεις και τιμολόγια.

Στη συνέχεια πολλά μέσα ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο όπως η Washington Post, η Le Monde και το BBC, δημοσίευσαν τα πρώτα τους άρθρα για το σκάνδαλο βασιζόμενα στα Uber Files.

uber 2

Σε αυτά παρουσιάζουν κάποιες πρακτικές της Uber στη διάρκεια των ετών της γρήγορης επέκτασης της εταιρείας, αλλά και σε μια περίοδο που βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αντιπαραθέσεων κυρίως με εταιρείες ταξί σε διάφορες πόλεις. Σύμφωνα με τον Guardian, η Uber ενθάρρυνε τους οδηγούς της να συμμετάσχουν σε διαδηλώσεις σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και τους ωθούσε να διαμαρτύρονται στην αστυνομία, όταν έπεφταν θύματα επιθέσεων. Στόχος ήταν η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης, για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις αρχές. Μετά τις κατηγορίες εναντίον του ότι ενθάρρυνε αμφιλεγόμενες και βίαιες πρακτικές, ο Τράβις Κάλανικ, τότε επικεφαλής της εταιρείας με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, αναγκάστηκε να αποχωρήσει από τη θέση του γενικού διευθυντή τον Ιούνιο του 2017.

Σύμφωνα με τις εφημερίδες, η Uber είχε υιοθετήσει διάφορες στρατηγικές για να αποφεύγει τις προσπάθειες παρέμβασης των δυνάμεων της τάξης, ανάμεσά τους και αυτή του «διακόπτη ασφαλείας», που συνίστατο στο να διακόπτεται άμεσα η πρόσβαση ενός γραφείου στις βάσεις δεδομένων του διαδικτύου σε περίπτωση έρευνας.

Ο Guardian επικαλείται διάφορα αποσπάσματα συνομιλιών μεταξύ στελεχών στα οποία σχολιάζουν ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για τις δραστηριότητές της Uber.

«Κάποιες φορές έχουμε προβλήματα, διότι είμαστε εντελώς εκτός νόμου», είχε γράψει η διευθύντρια επικοινωνίας της Uber Νάιρι Χουρνταζιάν στους συναδέλφους της το 2014, όταν απειλούνταν η ύπαρξη της εταιρείας στην Ταϊλάνδη και την Ινδία.


Η ανακοίνωση του ΣΑΤΑ

Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής εξέδωσε σχετική ανακοίνωση, με την οποία ζητά να γίνει έρευνα για την παρουσία της Uber στην ελληνική αγορά.

«Το ΣΑΤΑ ήταν το πρώτο που κατήγγειλε τις παράνομες πρακτικές της Uber, όταν η αμερικάνικη πολυεθνική μπήκε στην ελληνική αγορά το φθινόπωρο του 2014. Σήμερα η διαρροή 124.000 απόρρητων εσωτερικών εγγράφων της εταιρείας στη βρετανική εφημερίδα Guardian αποδεικνύει ότι έγιναν σωρεία παράνομων ενεργειών σε όλο τον κόσμο.
Η συμμετοχή κυβερνητικών παραγόντων, δημοσιογράφων και άλλων στελεχών κυβερνητικών υπηρεσιών βοήθησαν την εταιρία στην παγκόσμια ανάπτυξή της πάντα εις βάρος των ταξί.

Αν και η δικαίωση (για την οποία δεν είχαμε την παραμικρή αμφιβολία) καθυστέρησε αρκετά χρόνια, περιμένουμε σήμερα μια πρωτοβουλία-έρευνα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για το τι έγινε στο ίδιο διάστημα στην Ελλάδα, ποιος τους υποστήριξε, ποια μεταχείριση είχε η Uber από τα ελληνικά ΜΜΕ (γι αυτό περιμένουμε την επίσημη θέση της ΕΣΗΕΑ) , με ποιο τρόπο ποδοπατήθηκε το εισόδημα των οδηγών ταξί και αν έχασε έσοδα –και πόσα- το ελληνικό κράτος από την δραστηριότητα της εταιρίας.

Ζητάμε επίσημη δήλωση-τοποθέτηση όλων των κομμάτων που εκπροσωπούν τον ελληνικό λαό στο Κοινοβούλιο και φυσικά την άποψη της ελληνικής κυβέρνησης, είτε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, είτε από τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών.

Σε κάθε περίπτωση το ΣΑΤΑ θα προβεί σε οποιαδήποτε νόμιμη ενέργεια προκειμένου να προστατέψει τα δικαιώματα των επαγγελματιών αυτοκινητιστών Ταξί και να ρίξει φως σε μια διαμάχη που κρατάει σχεδόν οχτώ χρόνια.

Ωστόσο, αναρωτιόμαστε:

-Γιατί δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη ο νόμος του Υπουργείου Οικονομικών (Παπανάτσιου, Ν 4607/2019 άρθρο 75) που απαγορεύει την είσπραξη του κομίστρου από κάθε διαμεσολαβητική εταιρία;

-Πως συνδυάζονται οι δηλώσεις της UBER ‘’Ως μέρος της δέσμευσής μας να καταστούμε μια πλατφόρμα κινητικότητας μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2040, επενδύουμε 800 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να βοηθήσουμε τους οδηγούς να στραφούν στα ηλεκτρικά οχήματα’’, με την υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση για τον κλάδο των ταξί (από το 2026 στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, από το 2030 σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις);

-Με ποιόν τρόπο προστατεύεται ο δημόσιος χαρακτήρας των υπηρεσιών ταξί και γιατί υπάρχει τέτοια ανοχή και ελλιπή νομοθεσία για τις επιβατικές μεταφορές που πραγματοποιούν τα Ε.Ι.Χ;»