Οικονομική οδήγηση 10+1 Χρυσές συμβουλές

banner-google-news

Ο Cem KizilKaya είναι ένας από τους κορυφαίους επαγγελματίες οδηγούς που έχει η Scania στο δυναμικό της. Έχει οδηγήσει στη ζωή του από ταξί μέχρι λεωφορείο και φορτηγό, σχεδόν κάθε είδος επαγγελματικού οχήματος. Σήμερα εργάζεται σε μια μεταφορική εταιρία της Scania, τη Scania Transport Laboratory. Η συγκεκριμένη εταιρία, εκτός των άλλων αποτελεί μέρος του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Scania καθώς χρησιμεύει για τη συνεχή δοκιμή των νέων τεχνολογιών της μάρκας, της τεχνικής των οδηγών και γενικότερα τη βελτίωση της αποδοτικότητας του κλάδου.

Με τη βοήθεια των ειδικών των καυσίμων (fuel masters) όπως είναι ο Cem, έχουν επιτευχθεί τα τελευταία έξι χρόνια εντυπωσιακά αποτελέσματα στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Ποιό είναι το μυστικό για ακόμα πιο οικονομική οδήγηση; Ο Cem μας αναφέρει τα βασικότερα:

1. Έλεγχος ευθυγράμμισης  Έλεγχος ευθυγράμμισης
Πολλοί οδηγοί δεν συνειδητοποιούν πόσο σημαντική είναι η ευθυγράμμιση των τροχών, τόσο του φορτηγού όσο και του ρυμουλκούμενου. Κακή ευθυγράμμιση στους άξονες και στους τροχούς επιφέρει επιπλέον κατανάλωση καυσίμου και πρόωρη φθορά των ελαστικών. Αντίθετα, η σωστή και τακτική ευθυγράμμιση ωφελεί τον τομέα της κατανάλωσης και παρατείνει τη διάρκεια ζωής των επί μέρους εξαρτημάτων.

 

 

 

2. Έλεγχος ελαστικών  Έλεγχος ελαστικών
Φοράει σωστά ελαστικά το φορτηγό; Έχουν πάντα τη σωστή πίεση; Αυτά είναι τα δύο βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντήσουν οι οδηγοί. Είναι συχνό το φαινόμενο φορτηγών που «φοράνε» ελαστικά ακατάλληλα για το μεταφορικό έργο που εκτελούν και φυσικά ακόμα πιο συχνά να έχουν λανθασμένη πίεση. Η πίεση πρέπει να ελέγχεται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα με εξωτερικό όργανο ή μέσω του συστήματος παρακολούθησης που διαθέτουν κάποια φορτηγά. Εκτός από την εξοικονόμηση καυσίμου υπάρχει όφελος και από τη μείωση της φθοράς των ελαστικών.

 
3. Η… μούρη κοστίζει! 
Τα επιπλέον φωτιστικά σώματα, οι επιπλέον προφυλακτήρες και τα κάθε λογής στολίδια που προσθέτουν οι αυτοκινητιστές στα φορτηγά τους είναι περιττά και αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου. Πως; Μα επηρεάζοντας τον αεροδυναμικό σχεδιασμό που έχει προβλέψει ο κατασκευαστής του φορτηγού με στόχο την ελάχιστη δυνατή αντίσταση. Για παράδειγμα, μόνο η προσθήκη επιπλέον φωτιστικών μπορεί να αυξήσει τα καύσιμα κατά 2%.

YOUTRUCK

 

 

 

4.Τακτικός έλεγχος φρένων  4
Αν χρησιμοποιείτε συχνά τον επιβραδυντή για να φρενάρετε, είναι πιθανόν τα φρένα του ρυμουλκούμενου να μη «δουλεύουν» αρκετά. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στο να μπλοκάρουν, αυξάνοντας δραματικά την κατανάλωση καυσίμου. Ο τακτικός έλεγχος των φρένων, τόσο του ελκυστήρα όσο και της ρυμούλκας, τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο, αποτρέπει τέτοια ενδεχόμενα.

                                                                                                                                       

5. Κατάλληλη συντήρηση
Στο Scania Transport Laboratory επιτυγχάνουν 99,8% uptime στα φορτηγά τους, δηλαδή τα κρατάνε ενεργά στο δρόμο συνεχώς, χωρίς βλάβες και απρόοπτα. Αυτό οφείλεται στην τακτική συντήρηση και τους τεχνικούς ελέγχους που διατηρούν τα φορτηγά σε άριστη λειτουργική κατάσταση. Η συμβουλή εδώ είναι ξεκάθαρη. Καλά συντηρημένο φορτηγό σημαίνει λιγότερα έξοδα για επισκευές, μειωμένες φθορές και φυσικά μειωμένη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων.

 

 

6. Προγραμματισμός 
Ο προγραμματισμός είναι το κλειδί για την επιτυχή οικολογική οδήγηση. Γνωρίζοντας κανείς τη μορφολογία και τις συνθήκες που δρόμου που έχει να διανύσει μπορεί να επιτύχει καλή εξοικονόμηση καυσίμου. Για παράδειγμα όταν πλησιάζει το φορτηγό σε κυκλική διασταύρωση, ο οδηγός πρέπει να προσπαθεί να προβλέψει το πώς θα συμπεριφερθούν τα οχήματα μπροστά του. Στόχος είναι να μειώσει μόνο όσο χρειάζεται την ταχύτητα και χρησιμοποιώντας την ορμή να διέλθει από τον κυκλικό κόμβο. Το ίδιο μπορεί να πετύχει κανείς σε ένα φανάρι που είναι κόκκινο, αφήνοντας το φορτηγό απλά να ρολάρει πολύ πιο πριν έως ότου πλησιάσει στο φανάρι τη στιγμή που αυτό «ανοίγει» πράσινο, χωρίς χρήση φρένου ή γκαζιού.

7. Προθέρμανση κινητήρα
Όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή, η χρήση του ηλεκτρικού συστήματος θέρμανσης του κινητήρα αποτελεί τον καλύτερο τρόπο εκκίνησης του οχήματος. Αυτό γίνεται εύκολα για παράδειγμα σε ένα truck stop, συνδέοντας το καλώδιο προέκτασης σε μια πρίζα. Εκκινώντας τον κινητήρα στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, σημαίνει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

8. Συχνότερο ρολάρισμα
Όταν ένας οδηγός πλησιάζει με το φορτηγό του ένα ανηφορικό κομμάτι δρόμου, πως μπορεί να είναι σίγουρος ότι οδηγεί όσο περισσότερο αποδοτικά γίνεται; Στην κορυφή του λόφου ο οδηγός πρέπει να απενεργοποιεί το cruise control και να αφήνει το γκάζι έτσι ώστε το φορτηγό να ρολάρει όσο γίνεται περισσότερο στο κατηφορικό κομμάτι του δρόμου που ακολουθεί.
Ένας καλός στόχος για τους οδηγούς μεγάλων αποστάσεων είναι να προσπαθούν το 20% του ταξιδιού να το διανύουν με αυτό τον τρόπο, δηλαδή χωρίς να καταναλώνουν καθόλου καύσιμο.

9. Όχι στο ρελαντί 
Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από το ρελαντί. Μερικοί οδηγοί νομίζουν ότι είναι ο καλύτερος τρόπος για να ζεσταθεί ο κινητήρας. Άλλοι πιστεύουν ότι κάνει καλό στο τούρμπο. Αλλά η αλήθεια είναι ότι το ρελαντί είναι τις περισσότερες φορές εντελώς περιττό. Το μόνο πράγμα που κάνει είναι να σπαταλά καύσιμο και να αυξάνει τους ρύπους. Η συμβουλή των ειδικών της Scania για να εξοικονομήσετε χρήματα, είναι να σβήνετε τον κινητήρα κάθε φορά που έχετε την ευκαιρία, όταν πρόκειται να είστε στάσιμοι για περισσότερα από 20 δευτερόλεπτα.

10. Μειώστε από τα 90 στα 80 χλμ./ώρα


Πριν προσπεράσετε το φορτηγό μπροστά σας σκεφτείτε το πάλι. Αντί να επιταχύνετε έως τα 90 χλμ./ώρα ίσως έχει περισσότερο νόημα να διατηρήσετε έναν σταθερό ρυθμό στα 80 χλμ./ώρα. Κάτι τέτοιο θα μείωνε το κόστος καυσίμων της εταιρίας κατά 10% αλλά και τις φθορές του οχήματος. Επίσης αυτή η τακτική θα μείωνε τον κίνδυνο των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 40%. Σημειώστε δε, ότι ο χρόνος του ταξιδιού αυξάνεται μόνο κατά 1%, οπότε αξίζει τον κόπο.

11. Μειώστε την αντίσταση του αέρα


Ένα μυστικό που χρησιμοποιούν σε πολλές μεταφορικές, με φορτηγά που κινούνται σε κονβόι, είναι να μειώνουν την απόσταση μεταξύ των φορτηγών, περίπου στα 70 μέτρα. Με αυτή την τεχνική το κόστος των καυσίμων μπορεί να μειωθεί τουλάχιστον κατά 5%. Ακόμα και μεμονωμένα να κινείται κανείς με το φορτηγό του, μπορεί να εκμεταλλευτεί το φορτηγό που κινείται μπροστά του. Μειώνοντας την απόσταση από αυτό κάτω από τα 100 μέτρα -διατηρώντας παράλληλα την απαραίτητη απόσταση ασφαλείας- θα έχει σίγουρα όφελος στα καύσιμα. Μάλιστα, για τον φορτηγό που χρησιμοποιεί το Adaptive cruise control η τεχνική αυτή είναι ακόμα πιο ασφαλής και άνετη.

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!