Ένα μοναδικό υβριδικό φορτηγό με ρυμουλκούμενο καλυμμένο με ηλιακό πάνελ δοκιμάζεται σε δημόσιους δρόμους. Είναι το αποτέλεσμα διετούς ερευνητικής συνεργασίας με τη Scania, το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα, το Eksjö Maskin & Truck, το Midsummer, το Ernsts Express και το Dalakraft. Η ηλιακή ενέργεια μειώνει σημαντικά το λειτουργικό κόστος και τις τοπικές εκπομπές λόγω της ιδιοπαραγόμενης ενέργειας του φορτηγού.
«Σκοπός της Scania είναι να οδηγήσει τη στροφή προς ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών. Ποτέ πριν δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ηλιακά πάνελ για την παραγωγή ενέργειας στο σύστημα μετάδοσης κίνησης ενός φορτηγού, όπως κάνουμε σε αυτή τη συνεργασία. Αυτή η φυσική πηγή ενέργειας μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές στον τομέα των μεταφορών. Είναι υπέροχο να είσαι στην πρώτη γραμμή στην ανάπτυξη των φορτηγών της επόμενης γενιάς», δηλώνει ο Stas Krupenia, επικεφαλής του Γραφείου Ερευνών στη Scania.
Το φορτηγό χρησιμοποιείται σε ένα ερευνητικό έργο για να εξετάσει την παραγόμενη ηλιακή ενέργεια και πόσο μειώνονται οι εκπομπές άνθρακα μέσω των ηλιακών συλλεκτών. Οι ερευνητές ανέπτυξαν νέα, αποτελεσματικά και ελαφριά ηλιακά πάνελ για φορτηγά. Μελετούν επίσης πώς τα φορτηγά μπορούν να αλληλεπιδρούν με το ηλεκτρικό δίκτυο και παρουσιάζουν νέες προτάσεις για το τι θα συμβεί εάν πολλά φορτηγά όπως αυτό συνδεθούν στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.
5.000 χιλιόμετρα αυτονομία οδήγησης ετησίως
Το τρέιλερ, μήκους 18 μέτρων, είναι σχεδόν πλήρως καλυμμένο με ηλιακά πάνελ. Η ηλιακή ενέργεια δίνει στο υβριδικό φορτηγό μια παρατεταμένη αυτονομία οδήγησης έως και 5.000 χιλιομέτρων ετησίως στη Σουηδία. Σε χώρες όπως η Ισπανία, με περισσότερες ώρες ηλιοφάνειας, το όχημα μπορεί να διπλασιάσει την ποσότητα ηλιακής ενέργειας και επομένως την αυτονομία οδήγησης σε σύγκριση με τις συνθήκες στη Σουηδία.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης έρευνα για νέα, ελαφριά διπλά ηλιακά κύτταρα, τα οποία βασίζονται στον συνδυασμό ηλιακών κυψελών Midsummer και νέων ηλιακών κυψελών περοβσκίτη (ορυκτό οξείδιο του ασβεστίου και του τιτανίου). Αυτά επιτρέπουν υψηλότερη απόδοση στη μετατροπή του ηλιακού φωτός σε ηλεκτρική ενέργεια. Μια τέτοια λύση θα μπορούσε να διπλασιάσει την παραγωγή ηλιακής ενέργειας, σε σύγκριση με την τρέχουσα ενέργεια που παράγεται από τα πάνελ.
«Η έρευνά μας για αποδοτικά και ελαφριά ηλιακά κύτταρα θα είναι πραγματικά σημαντική, ειδικά όταν πρόκειται να τα εφαρμόσουμε σε μελλοντικά φορτηγά», συνεχίζει ο Johansson.
Το φορτηγό δοκιμάζεται τώρα σε δημόσιους δρόμους από την εταιρεία μεταφορών Ernsts Express AB.
Το φορτηγό με ηλιακή ενέργεια χρηματοδοτείται από την κυβερνητική υπηρεσία καινοτομίας Vinnova, για την ανάπτυξη φορτηγών με χαμηλό αντίκτυπο στο κλίμα χάρη στην ηλιακή ενέργεια. Το φορτηγό είναι ένα plug-in υβριδικό 560 ίππων. Στο τρέιλερ μήκους 18 μέτρων, μια περιοχή 100 τετραγωνικών μέτρων καλύπτεται από λεπτά, ελαφριά και εύκαμπτα ηλιακά πάνελ μέγιστης απόδοσης 13,2 kWp (κιλοβάτ κορυφής). Υπολογίζεται ότι θα αποδίδουν 8.000 kWh ετησίως, όταν λειτουργούν στη Σουηδία. Οι μπαταρίες έχουν συνολική χωρητικότητα 300 kWh, με 100 kWh στο φορτηγό και 200 kWh στο ρυμουλκούμενο.