ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Τεχνολογία φωτισμού LED στα λεωφορεία

banner-google-news

Δίνουν το φωτεινό παράδειγμα

 

 

Τα λεωφορεία της Daimler αλλά και κορυφαίες προτάσεις άλλων κατασκευαστών εισάγουν στην αγορά την τεχνολογία φωτισμού LED όχι μόνο για τον φωτισμό της καμπίνας αλλά και πλέον και για τους κεντρικούς προβολείς τους.

Η ενσωμάτωση κεντρικών προβολέων που αποτελούνται πλήρως από λαμπτήρες τύπου LED αποτελεί γεγονός και στα λεωφορεία. Τα LED φωτιστικά σώματα εξασφαλίζουν αποτελεσματικό φωτισμό με λιγότερο κουραστική επίδραση στα μάτια του οδηγού αλλά και αισθητά χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Αποτελεσματικός φωτισμός σημαίνει καλή ορατότητα επομένως και υψηλό επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας ενώ επιπλέον ο χρήστης επωφελείται από τη μειωμένη κατανάλωση ισχύος και τη μεγάλη διάρκεια ζωής των λαμπτήρων.
Το να είναι ορατό ένα λεωφορείο τη νύχτα και ταυτόχρονα ο οδηγός του να βλέπει σωστά είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια της μεταφοράς επιβατών. Όταν κάποια από τις δύο προϋποθέσεις δεν πληρούνται στο ακέραιο, τα ατυχήματα παραμονεύουν. Δεν είναι τυχαίο πως σε πολλούς οδηγούς δεν αρέσει να κινούνται τη νύχτα ενώ σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία σχεδόν το 40% του συνόλου των θανατηφόρων ατυχημάτων στους αυτοκινητόδρομους το 2014 συνέβη κατά τις νυχτερινές ώρες.

ΛΙΓΟΤΕΡΗ ΚΟΥΡΑΣΗ

Η θερμοκρασία χρώματος του φωτός που προέρχεται από προβολείς LED αντιστοιχεί σχεδόν στο φως της ημέρας και αυτό σημαίνει λιγότερη κούραση για τα μάτια του οδηγού. Επιπλέον, σε αντίθεση με άλλες τεχνολογίες φωτισμού, η φωτεινή ροή του λαμπτήρα LED παραμένει σχεδόν στο ίδιο σταθερά υψηλό επίπεδο σε όλη τη διάρκεια ζωής του, που είναι πολλές φορές μεγαλύτερη από εκείνη του αλογόνου ή των λαμπτήρων xenon.
Τα φώτα xenon αποτέλεσαν την πρώτη «επανάσταση» στα φωτιστικά σώματα των τουριστικών λεωφορείων. Έκαναν την εμφάνισή τους το 1999 στο Mercedes-Benz Travego ενώ μόλις δύο χρόνια αργότερα αποτέλεσαν μέρος του βασικού εξοπλισμού του Setra TopClass 400. Σταδιακά τα xenon έγιναν bi-xenon (μεγάλη και μικρή σκάλα σε έναν λαμπτήρα) προσφέροντας εκτεταμένο πεδίο φωτισμού και μεγαλύτερη φωτεινότητα από τους κοινούς λαμπτήρες αλογόνου που βρίσκονται σε χρήση μέχρι και τις ημέρες μας.
Τα σύγχρονα αστικά και τουριστικά λεωφορεία όπως για παράδειγμα αυτά των Mercedes-Benz και Setra είναι λοιπόν διαθέσιμα και την κορυφαία τεχνολογία αιχμής φωτισμού, τους λαμπτήρες LED, οι οποίοι έχουν ενσωματωθεί και ως φανοί ημέρες στον προβολέα. Μάλιστα φωτισμός τύπου LED υπάρχει στάνταρντ στο εσωτερικό της καμπίνας των λεωφορείων αυτών ενώ -όπως ήδη αναφέραμε- το επόμενο βήμα είναι αυτοί οι λαμπτήρες να αποτελέσουν «κοινό τόπο» και όσον αφορά τα κεντρικά εξωτερικά φωτιστικά σώματα. Μετά από 1,5 χρόνο εξέλιξης, η Daimler στην πρόσφατη Busworld παρουσίασε στα λεωφορεία της τον πρώτο ολοκληρωμένο προβολέα εξ ολοκλήρου με LED. Μάλιστα πέτυχε οι λαμπτήρες LED να προσαρμοστούν στον σχεδιασμό των λαμπτήρων και όχι το ανάποδο προκειμένου να παραμείνει αναλλοίωτη η σχεδιαστική ταυτότητα των λεωφορείων. Παρά τον διαφορετικό σχεδιασμό των προβολέων στα λεωφορεία Setra και Mercedes-Benz οι μηχανικοί κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα κοινό τεχνικά υπόβαθρο φιλοξενίας αυτής της τεχνολογίας φωτισμού. Χαρακτηριστικό είναι πως, εξωτερικά, μόνο ειδικοί μπορούν να ξεχωρίσουν προβολείς LED από αυτούς με xenon.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

Η τεχνολογία φωτισμού LED (δίοδοι εκπομπής φωτός) εφευρέθηκε το 1962. Αποτελείται από τον συνδυασμό διαφόρων στρώσεων ημιαγωγών όπως το πυρίτιο. Ο τύπος και η σύνθεση αυτών των ημιαγωγών καθορίζει το χρώμα του φωτός. Τεχνικά, υπάρχουν λαμπτήρες LED χαμηλής και υψηλής δέσμης σε ενιαίο περίβλημα. Σε κάθε λαμπτήρα, πέντε LED παράγουν τη μεσαία σκάλα ενώ τρία LED επιπλέον παράγουν τη μεγάλη σκάλα, με κάθε LED να διαθέτει τον δικό του ανακλαστήρα, λάμποντας προς τα εμπρός σαν έναν φακό.
Εν τω μεταξύ η τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος του αμαξώματος στα λεωφορεία ευνοεί ιδιαίτερα τη χρήση προβολέων LED καθώς οι συγκεκριμένοι λαμπτήρες είναι ευαίσθητοι στη θερμότητα.
Είναι γνωστό ότι οι προβολείς xenon -παρά την υψηλότερη φωτεινότητά τους- επιτυγχάνουν μικρότερη κατανάλωση ενέργειας (έως 70 W) σε σχέση με τους συμβατικούς λαμπτήρες αλογόνου. Η εξοικονόμηση στους προβολείς LED είναι ακόμα μεγαλύτερη, με την κατανάλωση στη μεσαία σκάλα να ανέρχεται μόλις στα 20 W ανά λαμπτήρα. Στο ανθρώπινο μάτι η απόδοση των λαμπτήρων είναι συγκρίσιμη με αυτή των xenon, με σχεδόν καθόλου αισθητές διαφορές στο εύρος και στον φωτισμό, με την κάλυψη να φτάνει έως και τα 150 μέτρα (έως 120 είναι του αλογόνου). Ορατά πλεονεκτήματα των LED αποτελούν το πιο ευχάριστο χρώμα του φωτός (με θερμοκρασία 5.500 kelvin έρχεται πολύ κοντά στο λευκό της ημέρας) και η καλύτερη και πιο ομοιογενής κατανομή του. Αυτά συμβάλουν στην αύξηση της ασφάλειας καθώς μελέτες δείχνουν πως όσο πιο κοντά στο φως της ημέρας είναι το χρώμα του τεχνητού φωτός τόσο λιγότερη πίεση -άρα και κούραση- ασκείται στο ανθρώπινο μάτι. Ένα ακόμα πλεονέκτημα του φωτισμού LED είναι η φωτεινή απόδοση πλήρους έντασης με την ενεργοποίηση των λαμπτήρων χωρίς να χρειάζεται να περάσουν αρκετά δευτερόλεπτα όπως συμβαίνει στους συμβατικούς λαμπτήρες ή στους xenon.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτός από μεγαλύτερη ασφάλεια, οι λαμπτήρες LED εξασφαλίζουν και μεγαλύτερη οικονομία. Είναι χαρακτηριστικό πως καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής ενός λεωφορείου (15.000 ώρες φωτισμού σε χαμηλή σκάλα), οι συμβατικοί λαμπτήρες (με διάρκεια ζωής 400 έως 800 ώρες) θα χρειαστεί να αντικατασταθούν περίπου 19 φορές σε κάθε πλευρά του οχήματος. Με διάρκεια ζωής τις 20.000 ώρες (σχεδόν με την ίδια ένταση φωτεινότητας), οι λαμπτήρες LED ξεπερνούν τη συνήθη διάρκεια ζωής του λεωφορείου και ενδεχομένως να μην χρειαστεί ποτέ να αντικατασταθούν.
Εάν για παράδειγμα ένα λεωφορείο της σειράς TopClass 500 χρησιμοποιήσει αποκλειστικά αυτή την τεχνολογία για τον εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό του τότε υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί περίπου 4.000 λαμπτήρες LED.

  • ΕΤΙΚΕΤΕΣ
  • LED
Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!