Oδική ασφάλεια Ευρωβαρόμετρο 

Oδική ασφάλεια ευρωβαρόμετρο Υπεύθυνης Οδήγησης 2016

Με νοοτροπία που σκοτώνει!

Απογοητευτικά για το προφίλ του Έλληνα οδηγού αποδεικνύονται τα αποτελέσματα του ευρωπαϊκού βαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης για το 2016, την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σχετικά με τη συμπεριφορά και τη νοοτροπία περίπου 14.000 οδηγών από 11 χώρες της Ευρώπης.

Το κακό προφίλ του ευέξαπτου και απρόσεκτου Έλληνα οδηγού, που βρίζει και κορνάρει, οδηγεί γρήγορα και επιθετικά και δεν αποχωρίζεται το κινητό του ακόμα και στο τιμόνι, ξετυλίγεται για ακόμα μια φορά μέσα από τα αποτελέσματα της έρευνας, που δημοσιοποιήθηκαν στη χώρα μας από το Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση «Fondation VINCI Autoroutes», σε συνεργασία με τους σταθερούς εταίρους του, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και «Hellastron» – Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με διόδια, και μας υπενθυμίζει τις θλιβερές πρωτιές της χώρας μας στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Ποιος μπορεί να τις ξεχάσει εξάλλου; Και καθώς βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, με τις μαζικές εξόδους των διακοπών να έχουν ήδη ξεκινήσει, το πρόβλημα επικαιροποιείται και πάλι.

Φέτος η έρευνα εστιάζει κυρίως στα προβλήματα που σχετίζονται με την υπνηλία και την έλλειψη προσοχής κατά την οδήγηση, ως σημαντικούς κινδύνους που συχνά υποτιμούνται από τους Έλληνες οδηγούς, ευθύνονται ωστόσο για πλήθος τροχαίων ατυχημάτων.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ

Και όπως η καμήλα βλέπει τις καμπούρες των άλλων αλλά όχι τη δική της, έτσι και οι Ευρωπαίοι οδηγοί πιστεύουν ότι ο κίνδυνος προέρχεται πάντα από τους άλλους. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 95% των οδηγών χαρακτήρισε θετικά την δική του οδηγική συμπεριφορά, χρησιμοποιώντας επίθετα όπως «προσεκτικός», «ήρεμος» ή «ευγενικός». Αντιθέτως, σε ποσοστό 98% χαρακτήρισαν αρνητικά την συμπεριφορά των συμπατριωτών τους, κρίνοντάς τους ως «ανεύθυνους», «επικίνδυνους», «αγχωμένους» και «επιθετικούς»!
Έτσι λοιπόν, εφόσον για τα πάντα ευθύνονται οι άλλοι και όχι εμείς, οι Έλληνες, όπως και οι περισσότεροι Ευρωπαίοι, αποδέχονται μοιρολατρικά την κατάσταση, υποστηρίζοντας ότι η οδήγηση στους δρόμους είναι αναπόφευκτα επικίνδυνη, και άρα θα είναι δύσκολο να μειωθεί ο αριθμός των νεκρών.

Η έρευνα επιβεβαιώνει επίσης την «έφεση» του Έλληνα οδηγού στις επικίνδυνες συμπεριφορές και την ανάρμοστη συμπεριφορά του στο τιμόνι. 85% των ερωτηθέντων παραδέχτηκε ότι έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού (για την συμπεριφορά του ίδιου ούτε λόγος), το 70% εκτονώνεται στολίζοντας με τα ωραιότερα της ελληνικής γλώσσας τους άλλους που – μην ξεχνάμε – φταίνε για όλα, το 60% κορνάρει άκαιρα σε άλλους οδηγούς όταν εκνευρίζεται (συμπεριφορά που αναμφίβολα συνοδεύεται από γνωστή ελληνική χειρονομία), ενώ δεν έλειψε και ένα 26% των οδηγών που παραδέχτηκαν ότι κατέβηκαν από το αυτοκίνητο για να αναμετρηθούν «σαν άντρες»!

Εξαρτημένοι από το κινητό τους εμφανίζονται οι Έλληνες, με το 55% των ερωτηθέντων να τηλεφωνεί χωρίς hands free, και 31% να διαβάζει ή να στέλνει sms ή email κατά την οδήγηση, ποσοστά που φέρνουν την Ελλάδα και πάλι στην πρώτη θέση, μεταξύ των χωρών στις οποίες παρατηρείται επικίνδυνη συμπεριφορά των οδηγών αναφορικά με τη χρήση συνδεδεμένων συσκευών.

ΥΠΝΗΛΙΑ

Τι γίνεται όμως με την υπνηλία κατά την οδήγηση; Ένας παράγοντας διόλου ευκαταφρόνητος που ευθύνεται για πληθώρα ατυχημάτων, παραμερίζεται ωστόσο από τους οδηγούς, σαν κάτι φυσικό, που απλά θα περάσει… Είναι όμως τόσο απλό; Και πως μπορεί να είναι όταν μπορεί να στοιχίσει τόσο τη δική σου ζωή όσο και άλλων αθώων. Σύμφωνα με την έρευνα, πάνω από 1 στους 4 Έλληνες είχαν την εντύπωση ότι κάποια στιγμή αποκοιμήθηκαν για μερικά δευτερόλεπτα στο τιμόνι. Αυτά τα δευτερόλεπτα είναι αρκετά για να αποβούν μοιραία. Και ενώ φαίνεται να υπάρχει συνείδηση του κινδύνου, αυτή δεν μεταφράζεται σε αλλαγή συμπεριφοράς. 58% των ερωτηθέντων επιβεβαίωσαν ότι συνεχίζουν να οδηγούν ενώ νιώθουν πολύ κουρασμένοι, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία συνηθίζει να κοιμάται αρκετά αργότερα ή να ξυπνά αρκετά νωρίτερα από ότι συνήθως όταν πρόκειται να κάνει ένα ταξίδι, αλλά και να ολοκληρώνει τις προετοιμασίες για το ταξίδι αργά το βράδυ πριν την αναχώρηση.

ΑΠΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

Για αυτόν τον λόγο, λίγο πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές, το Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση Fondation VINCI Autoroutes υπενθυμίζει κάποιες απλές συμβουλές που μας βοηθούν να ταξιδεύουμε με ασφάλεια:

Για την καταπολέμηση της υπνηλίας κατά την οδήγηση: 

  • Κοιμόμαστε καλά την παραμονή του ταξιδιού μας,
  •  αποφεύγουμε να ταξιδεύουμε κατά τη διάρκεια της νύχτας (μεταξύ 10 το βράδυ και 6 το πρωί),
  • κάνουμε συχνές στάσεις κατά τη διάρκεια της διαδρομής, τουλάχιστον κάθε δύο ώρες,
  • σταματάμε σε κάποιο μέρος όταν νιώσουμε τα πρώτα σημάδια κόπωσης,
  • δεν διστάζουμε να εναλλασσόμαστε συχνά στη θέση του οδηγού.

Για να αποφύγουμε την απόσπαση της προσοχής μας από το τηλέφωνο:

  • Προνοούμε, οργανωνόμαστε καλύτερα, κάνουμε στάσεις: Κάνουμε τα τηλεφωνήματά μας πριν να αναχωρήσουμε, κατά τη διάρκεια των στάσεων ή αφήνουμε κάποιον άλλο να οδηγήσει όταν αυτό είναι δυνατόν,
  • ενημερώνουμε τους πιθανούς συνομιλητές μας: πριν την αναχώρηση, ενεργοποιούμε ένα φωνητικό μήνυμα που ενημερώνει πως δεν μπορούμε να απαντήσουμε στις κλήσεις μας,
  • προστατεύουμε τους συνομιλητές μας: όταν ένα άτομο που καλούμε οδηγεί, του προτείνουμε συστηματικά να τον ξανακαλέσουμε αργότερα,
  • ως έσχατη λύση, αν η τηλεφωνική συνομιλία είναι απόλυτα απαραίτητη, μειώνουμε όσο το δυνατόν γίνεται τη διάρκειά της,
  • μπλοκάρουμε την αποστολή ή λήψη SMS και e-mail.

Στο πλαίσιο αυτό διοργανώθηκε μια πρωτότυπη τριήμερη δράση ενάντια στην υπνηλία στο τιμόνι από τον Όμιλο VINCI. Από 1 μέχρι 3 Ιουλίου οι οδηγοί που διέρχονταν από την Ολυμπία Οδό λάμβαναν ενημερωτικό υλικό, ενώ όσοι περνούσαν από την Γέφυρα Ρίου Αντίρριου είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν μια αναζωογονητική στάση στο ειδικά για την περίσταση διαμορφωμένο πάρκινγκ της. Εκεί είχαν την δυνατότητα να χαλαρώσουν σε ξαπλώστρες κάτω από ομπρέλες, να απολαύσουν ένα δροσιστικό καφέ με θέα τον Κορινθιακό κόλπο και ταυτόχρονα να ενημερωθούν για τους κινδύνους, μέσα από βίντεο που προβάλλονταν εντός του χώρου της «Στέγης Πολίτη & Πελάτη», στο κτίριο της Γέφυρας. Παράλληλα, το παράρτημα Δυτικής Ελλάδας του ΙΟΑΣ και οι εθελοντές του πρότειναν στους οδηγούς την ηλεκτρονική εφαρμογή «Πάρ’ το αλλιώς» του Ιδρύματος «Fondation VINCI AUTOROUTES», μέσα από tablets, προκειμένου να ελέγξουν την κατάστασή τους πριν ξαναπιάσουν το τιμόνι.

Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση «Fondation VINCI Autoroutes»
Ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 και αποτελεί εργαστήριο, παρατηρητήριο αλλά και εργαλείο πληροφόρησης για την καταπολέμηση της έλλειψης οδικής ασφάλειας. Σκοπός του είναι να συμβάλλει στην εξέλιξη της οδηγικής συμπεριφοράς και να βοηθήσει τους οδηγούς να φροντίζουν οι ίδιοι για την ασφάλειά τους. Μεταξύ των δράσεών του συγκαταλέγονται: διοργάνωση εκστρατειών πληροφόρησης για ευαισθητοποίηση έναντι των οδικών κινδύνων, χρηματοδότηση καινοτόμων επιστημονικών ερευνών σχετικά με ορισμένα πεδία της επικίνδυνης οδήγησης που παραμένουν ακόμη ανεξερεύνητα ή δεν έχουν επαρκώς αναγνωριστεί ως τέτοια από τους οδηγούς καθώς και χρηματοδότηση σωματείων και της κοινωνίας των πολιτών υπέρ της υπεύθυνης οδήγησης.

Σε Συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε από το Ίδρυμα «Fondation VINCI AUTOROUTES» για την Υπεύθυνη Οδήγηση και έλαβε χώρα σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του «Ευρω-βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση», έτσι όπως προέκυψαν από την έρευνα του Ινστιτούτου Ipsos σε 12 ευρωπαϊκές χώρες. Είναι η δεύτερη χρονιά που η Ελλάδα περιλαμβάνεται στην έρευνα, η οποία καταγράφει –εκτός των άλλων- και τους κινδύνους που προέρχονται από την υπνηλία κατά την οδήγηση, φαινόμενο το οποίο ενισχύεται από την καλοκαιρινή ραστώνη. Είναι επίσης η δεύτερη χρονιά που το Ίδρυμα  παρουσίασε τα αποτελέσματα μαζί με τους σταθερούς εταίρους του, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και την HELLASTRON (Ελληνικές Υποδομές & Οδοί με Διόδια).

Oδική ασφάλεια Ευρωβαρόμετρο Καφές και σύντομη «σιέστα» επιβάλλονται για την καταπολέμηση φαινομένων υπνηλίας που επιτείνονται από την καλοκαιρινή ραστώνη.

Oδική ασφάλεια Ευρωβαρόμετρο Χαλάρωση, ενημέρωση, κάτω από τέντες και πάνω σε ξαπλώστρες, με θέα τον Κορινθιακό, στο προσκείμενο στο κτίριο διοίκησης της Γέφυρας ανατολικό παρκινγκ.

15Ο Δρ. Βασίλης Σταματόπουλος , Υπεύθυνος Έρευνας και Καινοτομίας του Ι.Ο.Α.Σ, ο Βασίλης Χαλκιάς, Πρόεδρος της HELLASTRON, η κυρία Bernadette Moreau (Μπερναντέτ Μορώ) Γενική Διευθύντρια του «Fondation VINCI AUTOROUTES» και η κυρία Ζωή Στραβοπόδη, (Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια) η οποία σχολίασε από την επιστημονική οπτική της ψυχολογίας τα αποτελέσματα.

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ