Νέα Citroen Berlingo – Peugeot Partner : Σύγχρονοι επαγγελματίες

Η εντελώς νέα, 3η γενιά vanette's του ομίλου PSA λανσάρεται σε μια εποχή που ακόμα και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα πρέπει να "επικοινωνούν" με τον χρήστη και να του παρέχουν απαράμιλλο επίπεδο άνεσης και ασφάλειας. Κατά πόσο οι προδιαγραφές των νέων Berlingo και Partner πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις;

ΕΜΠΟΡΙΚΗ Α.Ε.Β.Ε.

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: PSA Group

Έχοντας κοινή εμπορική πορεία τα τελευταία 22 χρόνια, τα Citroen Berlingo και Peugeot Partner λανσάρονται τώρα στην εντελώς νέα, 3η γενιά βαν η οποία αποτελεί -σύμφωνα με τον κατασκευαστή- ένα τεράστιο άλμα σε επίπεδο αισθητικής και εξοπλισμού. Τα νέα οχήματα αποτελούν μέρος ενός προγράμματος εξέλιξης τριών συνολικά μοντέλων που θα εκπροσωπήσουν ισάριθμες μάρκες τόσο με επαγγελματικές όσο και με επιβατικές εκδόσεις. Ο τρίτος εταίρος είναι η Opel/Vauxhall με το νέο Combo, με την νέα γκάμα προϊόντων να προέρχεται από ένα ενιαίο αναπτυξιακό πρόγραμμα που στοχεύει στην αύξηση της αποδοτικότητας των επενδύσεων και των πόρων που διατίθενται για την ανάπτυξη οχημάτων, και ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πελατών αλλά και στις διαφορετικές απαιτήσεις χρήσης.

LAHANAGORA 300X250

21psa (Medium)

Τα νέα αυτά μοντέλα εξελίχθηκαν πάνω σε μία ιδιαίτερα καινοτόμο πλατφόρμα, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι θα αποτελέσουν το πρότυπο σε τομείς όπως είναι η οικονομία, η ευελιξία, η άνεση αλλά και η ασφάλεια’ αφενός ως επιβατικά στην κατηγορία των «LAV» (leisure activity vehicles) και αφετέρου ως επαγγελματικά στην γνωστή κατηγορία των vanette’s. Άλλωστε τα vanette’s Berlingo και Partner αποτελούν βασικούς «παίκτες» της κατηγορίας καθώς μόνο το Citroen έχει παραχθεί σε περισσότερες από 1,5 εκατ. μονάδες από το 1996, και βρισκόταν πάντα ψηλά στις πωλήσεις πανευρωπαϊκά.

Όμορφες γραμμές

Ο εξωτερικός σχεδιασμός διακρίνεται για τις απόλυτα ισορροπημένες αναλογίες και τις δυναμικές γραμμές του, με κύριο χαρακτηριστικό το μικρό καπό, που προσφέρει την απαραίτητη νότα στιβαρότητας και ασφάλειας, ενσωματώνοντας παράλληλα και τα στιλιστικά γνωρίσματα της κάθε μάρκας. Πράγματι, τα δύο αυτοκίνητα διαφέρουν αρκετά μεταξύ τους, τραβώντας διαφορετικό δρόμο στην αισθητική τους, κυρίως στην εμπρόσθια όψη. Πιο «ακραίο» το Berlingo, πιο premium το Partner ενώ σαφώς και υπάρχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά στα πλαϊνά του αμαξώματος και στο πίσω τμήμα. Ξεχωρίζουν επίσης οι ψηλοί «ώμοι», και οι κοντοί πρόβολοι ενώ τα στρογγυλεμένα άκρα του αμαξώματος εμπρός και πίσω προσφέρουν ένα καινούργιο σχεδιαστικό μοτίβο. Τα τονισμένα φτερά συμβάλλουν επίσης στη δημιουργία ενός αθλητικού προφίλ. Πάντως οι ρέουσες γραμμές του αμαξώματος δεν βγάζουν επιθετικότητα, τα φανάρια είναι μεγάλα και στις δύο περιπτώσεις και ψηλά τοποθετημένα για την αποφυγή μικροζημιών, πάνω ακριβώς από ογκώδεις προφυλακτήρες. Στο πίσω τμήμα, τα Berlingo και Partner είναι πανομοιότυπα, δίνοντας έμφαση στην πρακτικότητα πρόσβασης στο χώρο φόρτωσης. Εκεί συναντάμε μικρούς, κάθετα τοποθετημένους προβολείς καθώς και διπλές, ασύμμετρες πόρτες (σε αναλογία 60/40) που οδηγούν στην κλούβα. Αυτές οι πόρτες έχουν άνοιγμα έως 180ο και μπορούν να παραγγελθούν με παράθυρο και υαλοκαθαριστήρες.

24psa (Medium)

«Επιβατική» καμπίνα

Η αναβάθμιση της αισθητικής των δύο αυτοκινήτων είναι έκδηλη στο εσωτερικό της καμπίνας. Κυριαρχεί ένα σύγχρονο και κομψό ταμπλό, με οριζόντιο σχεδιασμό και έμφαση στην καλή εργονομία. Οι διαφορές που εντοπίζουμε αφορούν στην σχεδίαση του πίνακα οργάνων, πίσω από τα επίσης διαφορετικά τιμόνια. Τιμόνια πολλαπλών λειτουργιών, με αυτό του Partner να κλέβει την ματιά λόγω του σχήματος «D», το οποίο σύμφωνα με την Peugeot βελτιώνει τον έλεγχο και διευκολύνει τους ελιγμούς. Πιο σπορτίφ ο πίνακας του Berlingo, πιο ψηλά τοποθετημένος και περισσότερο ευανάγνωστος δείχνει να είναι αυτός του Partner. Στο υπόλοιπο τμήμα του ταμπλό δεν υπάρχουν διαφορές, με τους μεγάλους αεραγωγούς, τις πρακτικές ποτηροθήκες στα άκρα και φυσικά την μεγάλη οθόνη στο πάνω μέρος της κονσόλας να αποτελούν τα βασικά γνωρίσματα. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως ο συγκεκριμένος σχηματισμός του τιμονιού, του πίνακα οργάνων και της οθόνης αφής 8 ιντσών στο Partner ονομάζεται από την Peugeot i-Cockpit και προβάλλεται ως μια νέα προσέγγιση στην κατηγορία των LCV’s που προάγει την εργονομία αλλά και την ασφάλεια.

Η νέα γενιά συστημάτων infotainment εξασφαλίζει άριστη συνδεσιμότητα εν κινήσει. Τα συμβατά με Apple CarPlay και Android Auto συστήματα Multimedia Radio και Multimedia Navi Pro ελέγχονται εύκολα μέσω της ευανάγνωστης, εύχρηστης, έγχρωμης οθόνης αφής 8-ιντσών. Το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης της ανώτερης έκδοσης με Ευρωπαϊκούς χάρτες και 3D πλοήγηση προβάλλει επίσης ενημερώσεις δελτίων κυκλοφορίας TMC (Traffic Messaging Channel), ώστε οι οδηγοί να επιλέγουν την καλύτερη διαδρομή για να φτάσουν στον προορισμό τους, αποφεύγοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Πολλές λύσεις

Αναβάθμιση φαίνεται πως υπάρχει και σε επίπεδο συναρμολόγησης και ποιότητας των υλικών, τόσο στο ταμπλό όσο και στις επενδύσεις των καθισμάτων και των θυρών, με γνώμονα πάντα την ανθεκτικότητα στην σκληρή χρήση. Σχεδιασμένη για επαγγελματίες, η νέα καμπίνα των Berlingo και Partner προσφέρεται με δύο διατάξεις όσον αφορά στα καθίσματα. Στην μια περίπτωση υπάρχουν δυο φαρδιά και αναπαυτικά καθίσματα ενώ στην άλλη εκδοχή, στο χώρο του συνοδηγού τοποθετούνται δύο πιο στενά ανεξάρτητα καθίσματα, για την φιλοξενία τριών ατόμων συνολικά. Το μεσαίο κάθισμα μετατρέπεται σε περιστρεφόμενο τραπεζάκι εργασίας ενώ όλα τα καθίσματα είναι πτυσσόμενα προκειμένου να είναι δυνατή η αύξηση του ωφέλιμου μήκους φόρτωσης, στην περίπτωση που επίσης ένα πτυσσόμενο προστατευτικό πλέγμα χωρίζει την καμπίνα από την κλούβα. Ο διαχωρισμός μπορεί φυσικά να γίνει και με σταθερό μεταλλικό τοίχωμα.

Εντυπωσιακοί, τόσο για την θέση τους όσο και τις δυνατότητές τους είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι μικροαντικειμένων. Υπάρχουν μεγάλες θήκες στις πόρτες, ένα τεράστιο ράφι σε όλο το πλάτος της καμπίνας και πάνω από τα κεφάλια των επιβατών, ένα μεγάλο ντουλάπι μπροστά από τον συνοδηγό καθώς και «κρυφοί» χώροι κάτω από τα καθίσματα. Υπάρχουν συνολικά 113 λίτρα αποθηκευτικών χώρων για μικρά και μεγάλα αντικείμενα ενώ η καμπίνα διαθέτει επίσης δύο υποδοχές USB, δύο υποδοχές 12V και μια υποδοχή 220V!

16psa (Medium)

Για κάθε χρήση

Τα νέα vanette’s του ομίλου PSA είναι σχεδιασμένα να καλύπτουν ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα αναγκών, προσφέροντας ευελιξία και προσαρμοστικότητα, με διαφορετικές διατάξεις στην καμπίνα, διαφορετικά μήκη αμαξώματος και πληθώρα λύσεων για την διαμόρφωση της κλούβας και την μεταφορά του φορτίου. Λανσάρονται με δύο μήκη μεταξονίου και ισάριθμα μήκη αμαξώματος ενώ στο Berlingo θα υπάρχει και μια έκδοση «Crew Cab», με το μακρύ μεταξόνιο για την μεταφορά έως και πέντε επιβατών και φορτίου ταυτόχρονα, με αναδιπλούμενη πίσω σειρά καθισμάτων για απόλυτη ευελιξία και δύο συρόμενες πλαϊνές πόρτες.

Η Citroen επίσης από άποψη εξοπλισμού διαχωρίζει τις εκδόσεις με τις ονομασίες «Worker» και «Driver» προκειμένου να απευθυνθεί πιο ολοκληρωμένα στους επαγγελματίες πελάτες της ανάλογα την χρήση. Για παράδειγμα η έκδοση «Worker» απευθύνεται σε επαγγελματίες που μεταφέρουν εξοπλισμό, εργαλεία και εργάτες, σε περιβάλλον εργοταξίου. Προβλέπει τρία καθίσματα στην καμπίνα, αυξημένη κατά 30 χιλ. απόσταση από το έδαφος, προστατευτική ποδιά κινητήρα, βελτιωμένη πρόσφυση χάρη στο «Grip Control» με «Hill Assist Descent». Ξεχωρίζει επίσης για τους μεγάλους τροχούς με ελαστικά «Mud & Snow», το πλαστικό δάπεδο, τον ενισχυμένο φωτισμό και την πρίζα 12V στην κλούβα.

23psa (Medium)

Από την άλλη, η έκδοση «Driver» σχεδιάστηκε ειδικά για τις εταιρίες και τους υπαλλήλους που κάνουν μακρινά ταξίδια και πολλές παραδόσεις προϊόντων σε αστικές περιοχές, θέλοντας να εξασφαλίσει υψηλή αποδοτικότητα και άνεση για τον οδηγό. Ο εξοπλισμός εδώ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ηχοσύστημα, κλιματισμό διπλής ζώνης, καθίσματα με ρύθμιση για την οσφυϊκή στήριξη, αισθητήρα βροχής και φώτων, σύστημα ελέγχου/περιοριστή ταχύτητας, ηλεκτρικό χειρόφρενο και σύστημα με κάμερα οπισθοπορείας.

Οι μεταφορικές δυνατότητες των δύο αυτοκινήτων κινούνται πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Στην κλούβα μπορούν να φορτωθούν έως και δύο ευρωπαλέτες, ο όγκος φόρτωσης ανέρχεται στα 3,3 και 4,4 κ.μ. στην στάνταρντ και την XL έκδοση αμαξώματος ενώ το ωφέλιμο φορτίο κυμαίνεται από τα 650 έως και τα 1.000 κιλά ανάλογα την έκδοση. Επιπλέον, το μέγιστο ρυμουλκούμενο φορτίο ανέρχεται στα 1.500 κιλά.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Πλούσια γκάμα

Κάτω από το καπό, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν από μία γκάμα υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων βενζίνης και diesel. Όλοι συνδυάζουν ένα υψηλό επίπεδο ευελιξίας με εξαιρετική απόδοση ενώ πληρούν τις πρόσφατες προδιαγραφές Euro 6.2 και υπερκαλύπτουν ήδη τα μελλοντικά πρότυπα κύκλου οδήγησης WLTC. Θα υπάρχουν δύο επιλογές σε κινητήρες βενζίνης 1,2 λίτρων με 110 και 130 ίππους, δύο επιλογές ισχύος από δύο 1600άρηδες πετρελαιοκινητήρες (ο ένας 8βάλβιδος) απόδοσης 75, 100 και μια κορυφαία επιλογή 130 ίππων από έναν 1500άρη πετρελαιοκινητήρα.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Από πλευράς κιβωτίου, τα νέα vanettes θα διατίθενται με μηχανικά κιβώτια πέντε ή έξι σχέσεων και – για πρώτη φορά  στην κατηγορία – με το προαιρετικό, αυτόματο οκτατάχυτο.

Νέα συστήματα

Τα νέα Citroen Berlingo και Peugeot Partner εφοδιάζονται με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις του Γάλλου κατασκευαστή. Ο σχετικός κατάλογος των τεχνολογικών εξοπλισμών είναι εντυπωσιακός και μοναδικός για την κατηγορία, και περιλαμβάνει, ανάλογα με τις εκδόσεις από ηλεκτρικό χειρόφρενο και ενεργό cruise control/adaptive cruise control μέχρι ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα ειδοποίησης απόσπασης προσοχής του οδηγού και κάμερα που αναλύει τη συμπεριφορά του οδηγού και τις κινήσεις του τιμονιού.

Ας δούμε ποια είναι τα κυριότερα νέα συστήματα που εισάγουν τα «δίδυμα» vanettes»  στην κατηγορία:

  • Ένδειξη υπερφόρτωσης: Λειτουργία που ενημερώνει τους οδηγούς όταν το φορτίο υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο, συνολικά ή ανά άξονα. Έτσι αποφεύγονται οι κίνδυνοι υπερφόρτωσης, οι φθορές σε ελαστικά και άλλα καθώς και ο κίνδυνος επιβολής προστίμου. Το σύστημα μέτρησης του βάρους ενεργοποιείται με τον κινητήρα ή με το πάτημα ενός διακόπτη και παραμένει ενεργό για πέντε λεπτά.
  • Surround rear vision: επιτρέπει την βελτιστοποίηση της ορατότητας κατά την πορεία ή κατά την διάρκεια ελιγμών. Μια κάμερα τοποθετημένη στην βάση του δεξιού καθρέπτη και μια πάνω από τις οπίσθιες πόρτες μεταφέρουν εικόνες από ότι συμβαίνει περιμετρικά του αυτοκινήτου σε μια έγχρωμη οθόνη 5 ιντσών που αντικαθιστά τον κεντρικό καθρέπτη.
  • Colour headup display: Οθόνη προβολής χρήσιμων πληροφοριών πάνω στο ταμπλό και στο οπτικό πεδίο του οδηγού.
  • Αυτόματο χειρόφρενο: Σύστημα αυτόματης ηλεκτρικής πέδης στάθμευσης που ενεργοποιείται όταν σβήνει ο κινητήρας ή χειροκίνητα με διακόπτη.
  • Adaptive Cruise Control: προσαρμοζόμενο σύστημα ελέγχου της ταχύτητας που διατηρεί την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα χρησιμοποιώντας και το σύστημα πέδησης.
  • Active Lane Departure Warning system: ένα σύστημα που μέσω καμερών αναγνωρίζει τις λωρίδες του δρόμου και ανιχνεύει την ακούσια παρεκτροπή από την λωρίδα κυκλοφορίας προειδοποιώντας τον οδηγό με φωτεινή ένδειξη αλλά και επεμβαίνοντας στο σύστημα διεύθυνσης με κινήσεις διόρθωσης της πορείας. Το σύστημα λειτουργεί σε ταχύτητες μεταξύ 65 και 180 χλμ./ώρα.
  • Driver Attention Alert: σύστημα που ειδοποιεί τον οδηγό σε περίπτωση μειωμένης επαγρύπνησης, η οποία ανιχνεύεται -μέσω κάμερας στο παρμπρίζ- από ανωμαλίες της τροχιάς σε σχέση με τις οδικές σημάνσεις. Βοηθητικά ενεργοποιείται το «Coffee Break Alert» που προτείνει στον οδηγό να κάνει ένα διάλειμμα μετά από συνεχόμενη οδήγηση δύο ωρών σε ταχύτητες άνω των 65 χλμ./ώρα.
  • Distance Alert: προειδοποιεί τον οδηγό όταν το όχημα κινδυνεύει να συγκρουστεί με άλλο όχημα ή πεζό στον δρόμο, ενεργοποιώντας ηχητικό και οπτικό σήμα.
  • Active Safety Brake: Λειτουργεί σε ταχύτητες άνω των 5 χλμ./ώρα για σταθερά και κινούμενα εμπόδια. Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει, το σύστημα φρενάρει αυτόματα το όχημα.
  • Ευφυείς προβολείς: το σύστημα ενεργοποιεί αυτόματα τους προβολείς μεγάλης και μικρής δέσμης την νύχτα, ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού ενώ ανάλογα την γωνία του τιμονιού κάθε προβολέας κινείται ανεξάρτητα προκειμένου να φωτίσει μέχρι και 75ο προς τα δεξιά ή τα αριστερά του οχήματος.
  • Είσοδος και εκκίνηση χωρίς κλειδί: σύστημα που επιτρέπει στον οδηγό να κλειδώνει, να ξεκλειδώνει και να εκκινεί τον κινητήρα χωρίς να χρησιμοποιεί το κλειδί, αρκεί να το έχει επάνω του ή μέσα στο αμάξι.
  • Hill Start Assist: σύστημα που εμποδίζει οποιαδήποτε ανεπιθύμητη κίνηση του οχήματος σε δρόμο με κλίση, όταν απελευθερώνεται το πεντάλ του γκαζιού. Η λειτουργία ενεργοποιείται σε κλίσεις άνω του 3% και σταθεροποιεί το όχημα για δύο δευτερόλεπτα.
  • Side Park Assist: ενημερώνει -μέσω αισθητήρων στους προφυλακτήρες- τον οδηγό για τις αποστάσεις των αντικειμένων στο πλάι του οχήματος κατά την διάρκεια του παρκαρίσματος.
  • Grip Control with Hill Descent Assist: εξασφαλίζει και προσαρμόζει την πρόσφυση των εμπρόσθιων τροχών στον τύπο της επιφάνειας του οδοστρώματος, κάτω από όλες τις συνθήκες. Το σύστημα συνεργάζεται επίσης και με το βοήθημα ελέγχου κατάβασης/Hill Assist Descent Control (HADC), το οποίο διατηρεί την ιδανική ταχύτητα σε κατάβαση δρόμων με μεγάλη κλίση.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ: BlueHDi 130 – 1,5 πετρελαίου: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.499 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 131/3.750 Ροπή (Nm) 300/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 75,0 x 84,8 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,4

 

BlueHDi 100 – 1,6 πετρελαίου: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 8V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.560 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 99/3.750 Ροπή (Nm) 254/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 75,0 x 88,3 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,2 – 4,6

BlueHDi 75 – 1,6 πετρελαίου: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.560 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 75/3.500 Ροπή (Nm) 230/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 75,0 x 88,3 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,4

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων 5+1 σχέσεων και 6+1 σχέσεων. Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων

ΦΡΕΝΑ: Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 283 χιλ. Πίσω: Δίσκοι 248 χιλ.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ (van): Μήκος 4,403 (M) – 4,753 (XL) μ. Πλάτος 1,848 μ. Ύψος 1,860 μ. Μεταξόνιο 2,785 (M) – 2,975 (XL) μ. Πρόβολος εμπρός 0,881 μ. Πρόβολος πίσω 0,892 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 10,8 – 11,4 μ. Μικτό Βάρος από 1.970 έως 2.400 κιλά Απόβαρο 1.303 – 1.430 κιλά Ωφέλιμο φορτίο από 667 έως 1.050 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 1,817 (2,167) x 1,550 (1,229 στους θόλους) x 1,236 (1.243) μ. Ωφέλιμος όγκος από 3,3 έως 4,4 κυβ. μέτρα, Καθίσματα 2-3, Ελαστικά 195/65 R15 (215/65 R16) Ρεζερβουάρ 50 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 17 λίτρα

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ