Μιλώντας για το επάγγελμα του φορτοεκφορτωτή με τον Φώτη Σιακάρα

ΦΩΤΗΣ ΣΙΑΚΑΡΑΣ
banner-google-news

 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑ ΑΘΗΝΩΝ 

Κείμενο: Νίκος Σπυρόπουλος
Φωτογραφίες: Βαλάντης Πιτσικάλης

Χιλιάδες φορτηγά απ’ όλη την Ελλάδα περνούν καθημερινά τις πύλες της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών στο Ρέντη. Τόνοι προϊόντων καταφτάνουν στις επιχειρήσεις του ΟΚΑΑ (Οργανισμός Κεντρικών Αγορών & Αλιείας) και στη συνέχεια διαμοιράζονται στις κατά τόπους αγορές λιανικής πώλησης. Ένα από τα σημαντικότερα στάδια του κύκλου εργασιών της διακίνησης των προϊόντων είναι αυτό της φόρτωσης και εκφόρτωσης. Το επάγγελμα του φορτοεκφορτωτή απαιτεί πολύ ιδρώτα, πολλές ώρες επίπονης εργασίας αλλά και εγρήγορση.

Έχοντας για συντροφιά μου τον ήλιο, συνάντησα τον πρόεδρο του Σωματείου Φορτοεκφορτωτών της Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών και γενικό γραμματέα της Ομοσπονδίας Φορτοεκφορτωτών-Λιμενεργατών Ελλάδας, κ. Φώτη Σιακάρα. Ο προαύλιος χώρος της Αγοράς του Καταναλωτή με τα ξύλινα παγκάκια του ήταν ιδανικός για την κουβέντα μας.

foto2

«Το σωματείο φορτοεκφορτωτών της Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, ιδρύθηκε το 1965 και αποτελεί ουσιαστικά ένωση των δυο-τριών σωματείων που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια στις παλιές αγορές» με ενημέρωσε ο κ. Σιακάρας ξεκινώντας τη συζήτησή μας.
«Σήμερα, στο Σωματείο Φορτοεκφορτωτών της Λαχαναγοράς υπάρχουν περίπου 350 εργαζόμενοι. Η Κρεαταγορά διαθέτει ξεχωριστό σωματείο φορτοεκφορτωτών το οποίο απασχολεί γύρω στους 55 με 60 εργαζομένους. Σύντομα, με τη δημιουργία της Ιχθυαγοράς, θα έρθει άλλο ένα σωματείο, το οποίο δουλεύει ήδη στην ιχθυόσκαλα στο Κερατσίνι. Όλα τα σωματεία εκπροσωπούνται από την Ομοσπονδία Φορτοεκφορτωτών-Λιμενεργατών Ελλάδας».

YT: Τι θα πρέπει να γνωρίζουμε για το επάγγελμα;
ΦΣ:Γενικά, το επάγγελμα του φορτοεκφορτωτή είτε ξηράς είτε λιμένος, είναι αρκετά δύσκολο και επίπονο. Πάρα πολλοί συνάδελφοι συνταξιοδοτούνται ή φεύγουν από τη δουλειά έχοντας πρόβλημα στη μέση και στα πόδια τους. Αυτό έχει να κάνει και από τον τρόπο εργασίας και με την υγρασία του χώρου τόσο στα λιμάνια όσο και στην λαχαναγορά. Τα ωράρια είναι δύσκολα και πρέπει πάντα να είσαι σε εγρήγορση.

foto1

YT:Κυρίως δουλεύετε χειρωνακτικά ή χρησιμοποιείτε μηχανήματα;
ΦΣ:Στην πάροδο των ετών και ιδιαίτερα από το 2005 και μετά, οι φορτοεκφορτώσεις από χειρωνακτικές που ήταν κατά κύριο λόγο, ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν σε πιο εντατικό βαθμό τα ανυψωτικά μηχανήματα. Αν θέλουμε να το δούμε σε ποσοστό, θα έλεγα ότι περίπου το 60% της φορτοεκφόρτωσης γίνεται χειρωνακτικά και το 40% με τα ανυψωτικά μηχανήματα. Το επάγγελμα έχει εκσυγχρονιστεί πλήρως τα τελευταία χρόνια ενώ μέσω των σεμιναρίων που κάνουμε προλαβαίνουμε μελλοντικά προβλήματα υγείας των εργαζομένων.

YT: Τι περιλαμβάνουν τα σεμινάρια αυτά και κάθε πότε γίνονται;
ΦΣ:Δυο φορές τον χρόνο περίπου πραγματοποιούμε ειδικά σεμινάρια για τους φορτοεκφορτωτές σύμφωνα με τις ειδικές πιστοποιήσεις και το περίγραμμα που έχει το επάγγελμα στον ΕΟΠΠΕΠ. Ο κάθε φορτοεκφορτωτής είναι πιστοποιημένος και αναγκαστικά κάθε χρόνο πρέπει να παρακολουθεί αυτά τα σεμινάρια. Κυρίως, η θεματολογία τους περιστρέφεται γύρω από τον σωστό, υγιή και ασφαλή τρόπο φορτοεκφόρτωσης. Υπάρχουν συγκεκριμένα παραδείγματα με βίντεο και φωτογραφικό υλικό, τα οποία έχουν ως τελικό σκοπό την αποφυγή ατυχημάτων που πιθανώς θα είχε κάποιος ανειδίκευτος εργάτης αλλά και τυχόν προβλημάτων στην υγεία του.

Πλέον, όπως ορίζει ο καινούριος νόμος, όλοι οι φορτοεκφορτωτές πρέπει να είναι πιστοποιημένοι, να έχουν βιβλιάρια υγείας και όλα τα εφόδια για να κάνουν γρήγορες, ποιοτικές και στα ενδεδειγμένα πλαίσια ασφάλειας την φορτοεκφόρτωση.

klark

YT: Πώς θα χαρακτηρίζατε την κίνηση για το 2014;
ΦΣ: Μπορώ να πω ότι σε μικρό ποσοστό υπήρξε λίγο πιο αυξημένη σε σύγκριση με το 2013. Τουλάχιστον, υπάρχουν σημάδια σταθερότητας. Βέβαια, η κίνηση από το 2009 και μετά, μειώθηκε σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ευτυχώς, κατά την πλειοψηφία τους οι επιχειρήσεις που δρουν στην Κεντρική Λαχαναγορά είναι υγιείς και προσπαθούν για το καλύτερο. Ευχόμαστε να παραμείνουν υγιείς ώστε και εμείς και οι οικογένειές μας να έχουμε το μεροκάματο.

Βλέποντας το τι συμβαίνει γύρω μας και από τα τελευταία στοιχεία της ΓΕΣΕΕ, εργαζόμενοι κατά μέσο όρο έχουν να πληρωθούν 4 με 6 μήνες. Ευτυχώς για εμάς, όπως είπα οι επιχειρήσεις είναι υγιείς άρα για ό,τι έργο κάνουμε πληρωνόμαστε. Να δουλεύεις και να μην πληρώνεσαι είναι ακόμα χειρότερο από το να μην δουλεύεις τελείως.

LOGOYOUTRUCK - Αντίγραφο

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!