Μεταφορές Ναυτιλιακών Εφοδίων

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΑ ΕΦΟΔΙΑ

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΑ ΕΦΟΔΙΑ, ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΙΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ

Η καθημερινότητα του ειδικού μεταφορέα, και όσα πρέπει να ξέρετε.

Σε ένα εμπορικό πλοίο που βρίσκεται εν πλω για σειρά μηνών προκύπτουν ανάγκες τόσο για ανταλλακτικά και εφόδια για το ίδιο το πλοίο, όσο και για τους ανθρώπους του, επιβάτες και πλήρωμα, που πρέπει να καλυφθούν άμεσα. Η μεταφορά ναυτιλιακών εφοδίων δεν είναι απλή υπόθεση. Είναι ένα έργο που μπορεί να διεκπεραιωθεί εύκολα από έναν έμπειρο μεταφορέα, αλλά μπορεί να φανεί ιδιαίτερα κουραστικό, δύσκολο και πολύπλοκο σε κάποιον που έχει ειδικευτεί σε άλλο αντικείμενο ή δεν έχει αποκτήσει ακόμα πείρα στο συγκεκριμένο.

Εντολείς των μεταφορέων είναι συνήθως οι ίδιες οι ναυτιλιακές εταιρείες, είτε απευθείας είτε μέσω κάποιων πρακτορείων – forwarders ή εκτελωνιστών. Αυτοί, σε συνεννόηση με τους προμηθευτές των ανταλλακτικών και εφοδίων ενημερώνουν τον μεταφορέα για την ετοιμότητα των φορτίων. Δυστυχώς, δεν είναι λίγες οι φορές, που παρά τις συνεννοήσεις, τα προϊόντα δεν είναι έτοιμα να παραδοθούν, γεγονός που συνεπάγεται αναμονές και καθυστερήσεις εις βάρος του μεταφορέα, με τους προμηθευτές κάποιες φορές να νίπτουν τας χείρας τους ρίχνοντας το φταίξιμο σε υποτιθέμενη καθυστέρηση του φορτηγού.

Τα πλοία ενημερώνουν συνήθως τις ναυτιλιακές τους εταιρίες για τις ανάγκες τους την τελευταία στιγμή. Λαμβάνοντας υπόψη και την υποτιθέμενη προσέγγιση του πλοίου στο πλησιέστερο λιμάνι, η εφοπλιστική εταιρία βιαστικά και εσπευσμένα ζητά από τον συνεργάτη της την άμεση εξυπηρέτηση για τον έγκαιρο εφοδιασμό του πλοίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μετατοπίζεται το βάρος της ευθύνης στον τελευταίο αποδέκτη της εφοδιαστικής αλυσίδας, δηλαδή τον μεταφορέα που πρέπει να κινηθεί γρήγορα και να ξεπεράσει όλες τις αντιξοότητες.

Ας ακολουθήσουμε βήμα βήμα, τη διαδικασία της εξαγωγής ανταλλακτικών και εφοδίων μέσω αερομεταφοράς και ποιο είναι το έργο ενός επαγγελματία οδηγού σε αυτή την περίπτωση:

ΕΝΤΟΛΗ: Η διαδικασία ξεκινά με την εισερχόμενη εντολή από την ναυτιλιακή εταιρία ή το πρακτορείο.

ΠΕΡΙΣΥΛΛΟΓΗ: Επόμενο στάδιο είναι η περισυλλογή των εμπορευμάτων. Για την περισυλλογή των προϊόντων, εφοδίων και ανταλλακτικών, που χρειάζεται ένα πλοίο, ο μεταφορέας αναγκάζεται να προσεγγίσει μέχρι και 10 διαφορετικά σημεία, πολλές φορές χωρίς χρέωση και σε κάθε περίπτωση με χαμηλότερη χρέωση από αυτή της «πιάτσας». Φανταστείτε λοιπόν τι συμβαίνει όταν εργάζεται για να εξυπηρετήσει δύο, τρία ή και περισσότερα πλοία την ίδια ημέρα!

Σε κάθε σημείο θα πρέπει να υπολογιστεί πέραν του χρόνου φόρτωσης και ο χρόνος αναμονής για την έκδοση των νόμιμων παραστατικών. Αυτός ο χρόνος υπολογίζεται συνολικά σε 1 μέχρι και 5 ώρες για τη διαδικασία της περισυλλογής, και εξαρτάται από το κατά πόσο είναι γνωστά τα σημεία στον μεταφορέα και από την ετοιμότητα των προϊόντων. Στο μεταξύ, υπάρχουν προμηθευτές που δεν έχουν την δυνατότητα να στείλουν τα τιμολόγια με fax ή email στους πράκτορες (π.χ. μηχανουργεία με ηλικιωμένους τεχνικούς χωρίς γραμματεία). Σε αυτές τις περιπτώσεις που αντιμετωπίζουν συχνά οι μεταφορείς, καλούνται να κάνουν οι ίδιοι τις διαδικασίες αυτές για τον εκτελωνισμό, είτε με το κινητό τηλέφωνο ένας νεότερος, είτε μέσω fax ένας λιγότερο εξοικειωμένος με την τεχνολογία. Στο τέλος της ημέρας, ο μεταφορέας είναι υπεύθυνος για την παράδοση όλων των παραστατικών στον άμεσο συνεργάτη της ναυτιλιακής, κάτι που πολλές φορές απαιτεί ένα ξεχωριστό δρομολόγιο και τη δέσμευση ολόκληρου φορτηγού μόνο και μόνο για να μεταφερθούν αυτά τα έγγραφα!!!

ΣΗΜΕΙΑ ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ
Τα συνήθη σημεία παραλαβής είναι το Βιομηχανικό Πάρκο Σχιστού όπου εδρεύουν οι περισσότερες επιχειρήσεις ανταλλακτικών και επισκευών πλοίων, η περιοχή περιμετρικά του λιμανιού του Πειραιά όπου συγκεντρώνει τις περισσότερες επιχειρήσεις εμπορίας διαφόρων εφοδίων πλοίων, το Πέραμα, ο Ασπρόπυργος, ο Σκαραμαγκάς, και πολλά άλλα σημεία, διάσπαρτα στην Αθήνα, τα οποία δεν συνδυάζονται εύκολα μεταξύ τους για ένα μόνο φορτηγό αυτοκίνητο.

Πολύ συχνά, οι ναυτιλιακές εταιρίες παραλαμβάνουν διάφορα προϊόντα ακόμα και στα γραφεία τους, και ο μεταφορέας καλείται φυσικά να παραλάβει και αυτά. Σε αυτή την περίπτωση που είναι πάντα και η πιο δύσκολη, το φορτηγό πρέπει να σταματήσει με αλάρμ έξω από το ναυτιλιακό γραφείο, διακόπτοντας ακόμα και την κυκλοφορία, για να φροντίσει να φορτώσει τα εφόδια και να συνεχίσει την πορεία του. Πόσο εύκολη μπορεί να είναι η στάση με αλάρμ ενός φορτηγού έξω από μια ναυτιλιακή εταιρία; Ποιος υπολογίζει το άγχος και το ρίσκο μιας κλήσης από την τροχαία για παράνομη στάση; Ποιος υπολογίζει την ψυχολογική πίεση που ασκείται στους μεταφορείς σε τέτοιες περιπτώσεις; Τα ερωτήματα είναι σαφώς ρητορικά.

• ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ: Όταν ολοκληρωθεί η περισυλλογή, σειρά έχει η συσκευασία των εμπορευμάτων. Πρώτη επιλογή, εφόσον αυτό είναι εφικτό, είναι να τοποθετηθούν τα προϊόντα σε παλέτα. Με αυτόν τον τρόπο, όλα τα προϊόντα τοποθετούνται και συσκευάζονται μαζί με τέτοιο τρόπο (φιλμ, ταινία, τσέρκια, σημάνσεις), ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα να χαθεί κάποιο από τα μικρότερα δέματα.

Όταν το βάρος είναι μεγάλο απευθυνόμαστε σε κιβωτιοποιούς που ειδικεύονται σε συσκευασίες ναυτιλιακών ανταλλακτικών.

Η διαδικασία της συσκευασίας των ναυτιλιακών εφοδίων δεν ανήκει στα ψιλά γράμματα. Είναι μια ουσιώδης εργασία που έχει κανόνες και προδιαγραφές. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να γίνεται σωστή επιλογή επαγγελματιών και να μην ανατίθεται σε κάποιους που απλά δηλώνουν γνώστες της αεροπορικής μεταφοράς, και συσκευάζουν τα εφόδια όπως όπως, ίσα για να γίνουν δεκτά από τις αεροπορικές εταιρίες ως εμπόρευμα προς μεταφορά, και έτσι να τελειώσει γρήγορα το έργο τους και να τιμολογήσουν. Σκοπός είναι πάντα να φτάσουν τα εμπορεύματα που χρειάζεται το πλοίο όχι μόνο στο σωστό χρόνο αλλά και στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΚΑΚΗΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ

1. Χαρτοκιβώτιο με φόρμες εργασίας
Ακούγεται απλό, θέλει όμως κι αυτό τον τρόπο του. Θα σκεφτόταν κάποιος πως ένα χαρτοκιβώτιο κλείνει απλά με μια κολλητική ταινία. Πράγματι, με ένα πέρασμα κολλητικής ταινίας το χαρτοκιβώτιο έχει κλείσει και μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι η διαδικασία της συσκευασίας ολοκληρώθηκε, ενώ η αεροπορική εταιρία πιθανότατα θα δεχτεί το δέμα. Ας σκεφτούμε όμως τι γίνεται όταν φτάσει το δέμα στο καράβι. Ο ναύτης θα κόψει βιαστικά την ταινία επιφανειακά με μια φαλτσέτα, και το πιθανότερο είναι η πρώτη φόρμα να σκιστεί. Το αποτέλεσμα θα είναι ένας από το πλήρωμα να μείνει χωρίς φόρμα…

2. Μια παλέτα με εφόδια διαφόρων ειδών, όπως φάρμακα, υπολογιστές, ηλεκτρολογικό υλικό και γραφική ύλη
Συνήθως τα προϊόντα τοποθετούνται στις παλέτες με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργηθεί μια στιβαρή και χωρίς εξογκώματα συσκευασία. Εμφανώς πρόκειται για καλή δουλειά. Ένα κλαρκ τη μεταφέρει στο αεροπλάνο και όλα κυλούν ομαλά. Στο πλοίο όμως η παλέτα θα ανέβει με γερανό. Με δυο ιμάντες, συνήθως «πνιχτούς», η παλέτα θα πιεστεί. Κιβώτια που είναι τοποθετημένα στις άκρες της παλέτας αναπόφευκτα θα τσαλακωθούν. Αν τώρα κάποιες από αυτές τις κούτες περιέχουν ηλεκτρολογικό υλικό και ειδικότερα λάμπες, το αποτέλεσμα θα είναι κάποιοι χώροι του πλοίου να μείνουν σκοτεινοί… Αν πάλι περιέχουν φάρμακα ή άλλα είδη πρώτης ανάγκης του πλοίου, τότε ακόμα χειρότερα….

• ΖΥΓΙΣΗ – ΜΕΤΡΗΣΗ: Μετά τη συσκευασία, σειρά έχει η ζυγαριά. Σε μια πλάστιγγα βαρέως τύπου τα προϊόντα ζυγίζονται και μετρούνται. Οι διαστάσεις και το βάρος τους καταγράφονται έτσι ώστε το συνεργαζόμενο πρακτορείο να είναι σε θέση να καθορίσει το «εισιτήριο» η πιο συγκεκριμένα στη γλώσσα των μεταφορών, τη λεγόμενη «φορτωτική». Συχνά, ο προορισμός κατευθύνει τις επιλογές του πράκτορα και ανάλογα οι περιορισμοί της κάθε αεροπορικής εταιρίας σχετικά με τον επιτρεπτό όγκο των φορτίων, μας αναγκάζει να αναπροσαρμόζουμε το βάρος και τις διαστάσεις των προϊόντων.

• ΜΕΤΑΦΟΡΑ: Με την ολοκλήρωση και αυτής της διαδικασίας, και με τα προϊόντα πλέον συσκευασμένα και ζυγισμένα, ο μεταφορέας είναι έτοιμος για το δρομολόγιο προς το αεροδρόμιο. Μετά από την ένταση όλης αυτής της εργασίας, η μεταφορά του φορτίου που αποτελεί και το κυρίως αντικείμενο εργασίας για τον μεταφορέα ναυτιλίας, φαντάζει ώρα διαλλείματος και ξεκούρασης. Το δρομολόγιο από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι τον εμπορευματικό σταθμό του αεροδρομίου διαρκεί σε κανονικές συνθήκες περίπου μια ώρα. Πέρα από κάποιες τηλεφωνικές συνομιλίες με τους συνεργάτες για τον χρόνο άφιξης στο αεροδρόμιο και για λοιπές οδηγίες, το δρομολόγιο είναι συνεχές χωρίς στάσεις. Εξαίρεση αποτελούν οι ενδιάμεσες περισυλλογές που μπορεί να προκύψουν, για τις οποίες τα προϊόντα θα συσκευαστούν και θα ζυγιστούν εκ νέου από τον μεταφορέα στο αεροδρόμιο.

• ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ:

Ανάλογα με τον προορισμό των εφοδίων που δεν είναι άλλος από το λιμάνι που πρόκειται να προσεγγίσει το ενδιαφερόμενο πλοίο, οι εταιρίες forwarder κανονίζουν τον αεροπορικό ναύλο. Δεν αποκλείεται συχνά οι αεροπορικές εταιρίες να έχουν πληρότητα στα εμπορεύματα και έτσι ο πράκτορας καλείται να βρει εναλλακτική λύση με άλλη αεροπορική εταιρία. Αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει πολύ περισσότερο από τη μια ώρα του δρομολογίου από τον Πειραιά, και συνεπάγεται πρόσθετη καθυστέρηση για τον μεταφορέα. Όταν πλέον βεβαιωθεί ο μεταφορέας για την αεροπορική εταιρία με την οποία θα ταξιδέψουν τα εφόδια, παραλαμβάνει τα απαραίτητα φορτωτικά έγγραφα και τις σημάνσεις, και κατευθύνεται σε μια από τις τρεις αποθήκες του εμπορευματικού σταθμού του αεροδρομίου. Δεν αποκλείεται ακόμα και την τελευταία στιγμή να αλλάξει η αεροπορική εταιρία και ο μεταφορέας να αναγκαστεί να ξαναφορτώσει τα εφόδια για κάποια άλλη αποθήκη.

Σε περιόδους αιχμής, η αναμονή σε κάποιες αποθήκες είναι σημαντική αλλά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Οι υπάλληλοι των αποθηκών, χωρισμένοι σε τομείς, παραλαμβάνουν τα έγγραφα και τα προϊόντα και τοποθετούν τις σημάνσεις με τον αριθμό της πτήσης και τον τόπο προορισμού. Παράλληλα ενημερώνεται ο εκτελωνιστής της ναυτιλιακής, και αφού παραδοθεί η άδεια τελωνείου, τα εφόδια προωθούνται στον χώρο αναμονής της αεροπορικής αφού περάσουν από το μηχάνημα ακτινών Χ. Εάν στον έλεγχο εντοπιστεί κάτι τότε τα εφόδια πρέπει να επιστραφούν στον προθάλαμο της αποθήκης και να βγουν εκτός συσκευασίας από το πρακτορείο ή και τον ίδιο τον μεταφορέα για να ελεγχθούν από τον αρμόδιο φορέα.
Σε κάθε περίπτωση, η άμεση επαφή του μεταφορέα με το εμπόρευμα σταματά όταν αυτό περάσει το μηχάνημα ακτινών Χ.

Κάπως έτσι ολοκληρώνεται το έργο του μεταφορέα ναυτιλιακών εφοδίων που ξεπερνά κατά πολύ την απλή φόρτωση, μεταφορά και εκφόρτωση φορτίων

Ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη υποστήριξη, τον Θεόδωρου Αντωνάκο & Κώστα Λυμπέρη, ιδιοκτήτες της μεταφορικής εταιρείας «Κοινωνία Μεταφορική Θ. Αντωνάκος – Κ.Λυμπέρης».

 

 

 

 

 

 

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ
Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!