Η μεταφορά στην πρίζα : Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία

SHELL RIMULA PETROPOULOS 728×90

MAN

Lion’s City E

25 (Medium)

Η αμιγώς ηλεκτρική και μηδενικών εκπομπών ρύπων έκδοση Lion’s City E παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ΙΑΑ του Ανόβερο το 2018 και συμπληρώνει τη μεγάλη γκάμα αστικών λεωφορείων του κατασκευαστή. Εδώ, ανεξάρτητα σημεία σχεδίασης υπογραμμίζουν την ιδιαιτερότητα της έκδοσης, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση των μπαταριών στην οροφή (το πιο ασφαλές και πιο εύκολα προσβάσιμο σημείο) και τα πρόσθετα καθίσματα που προκύπτουν στο πίσω μέρος χάρη στην απουσία «συμβατικού» κινητήρα.

Στο εσωτερικό μέρος, οι σχεδιαστές δημιούργησαν πιο ευχάριστες συνθήκες φωτισμού, με την 12μετρη έκδοση να είναι σε θέση να φιλοξενήσει έως και 88 επιβάτες και την μεγαλύτερη 18μετρη έκδοση έως και 120 επιβάτες.

Ο ηλεκτροκινητήρας παράγει από 160 έως 270 kW στο διαξονικό μοντέλο και από 320 έως 540 kW στο αρθρωτό ηλεκτρικό λεωφορείο. Η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτών εκδόσεων ανέρχεται στα 200 έως και 270 χιλιόμετρα ενώ η ενέργεια αυτή προέρχεται από συστοιχία μπαταριών χωρητικότητας 480 kWh στο 2αξονικό και 640 kWh στο αρθρωτό λεωφορείο. Οι μπαταρίες φορτίζονται στο χώρο στάθμευσης μέσω ενός συστήματος συνδυασμένης φόρτισης με χρήση βύσματος. Με μέσο φορτίο φόρτισης τα 100 kW το 2αξονικό λεωφορείο φορτίζεται πλήρως σε λιγότερο από τρεις ώρες και το αρθρωτό σε λιγότερο από τέσσερις ώρες. Στην αυξημένη αυτονομία -για όλη τη διάρκεια ζωής των μπαταριών- συμβάλει και το εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης της θερμοκρασίας στην καμπίνα, ανεξάρτητα από την εποχή. Ειδικά το αρθωτό 18μετρο ωφελείται επιπλέον από τους δύο κινητήριους άξονες που αυξάνουν τη σταθερότητα ενώ επιτρέπουν τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση.

Τα πρώτα σχετικά 2αξονικά οχήματα αναμένεται να παραδοθούν στους πελάτες κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020 ενώ το αρθρωτό θα ακολουθήσει τους πρώτους μήνες του 2021. Νωρίτερα θα προηγηθούν πολλαπλές δοκιμές, με 15 οχήματα που θα δοθούν σε πελάτες της MAN και θα ελεγχθούν για την καταλληλότητά τους στην καθημερινή χρήση. Το πρώτο ηλεκτρικό δοκιμής θα παραδοθεί εντός του 2019, με τα οχήματα να είναι προγραμματισμένο να δοκιμαστούν στους δρόμους της Γαλλίας, της Αμβέρσας, της Κολωνίας και της Βαρκελώνης.

Για την μετάβαση από τα οχήματα «χαμηλών εκπομπών» σε οχήματα «μηδενικών εκπομπών» ρύπων, οι μεταφορικές εταιρίες αντιμετωπίζουν μια σειρά προκλήσεων που ξεπερνούν τα ίδια τα οχήματα και απαιτούν μια ολιστική προσέγγιση. Η MAN, με την υπηρεσία «Transport Solution», εξασφαλίζει ότι οι πελάτες της λαμβάνουν μέγιστη προστιθέμενη αξία μέσω της παροχής συμβουλών και εξατομικευμένων συστάσεων σε θέματα λειτουργίας των οχημάτων, υποδομών και συντήρησης. Οι ειδικευμένοι εμπειρογνώμονες της υπηρεσίας προσομοιώνουν τις διαδρομές, δημιουργώντας επιχειρησιακές υποθέσεις για κάθε πελάτη ξεχωριστά, προτείνοντας στη συνέχεια προσαρμοσμένες λύσεις μεταφοράς που προσφέρουν μέγιστη αποδοτικότητα κόστους για τον πελάτη, καθιστώντας έτσι τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση όσο το δυνατόν πιο εύκολη.


MAN eTGE Combi

26 (Medium)

Το MAN eTGE Combi είναι το πρώτο, μικρό ηλεκτρικό λεωφορείο του κατασκευαστή, σχεδιασμένο να μεταφέρει έως και 8 επιβάτες, εντός της πόλης και σε ζώνες κυκλοφορίας με αυστηρούς περιορισμούς στις εκπομπές ρύπων. Τα καθίσματα στηρίζονται σε ειδικές ράγες στο πάτωμα και η διάταξή τους είναι ιδιαίτερα ευέλικτη ανάλογα τις ανάγκες, με τη δυνατότητα μάλιστα να μπορεί να προστεθεί ακόμα και αναβατόριο αναπηρικού αμαξιδίου στο πίσω μέρος.

Οι μπαταρίες βρίσκονται αποθηκευμένες κάτω από το ελαφρώς υπερυψωμένο πάτωμα και εξασφαλίζουν αυτονομία για περίπου 170 χλμ. Μια πλήρη φόρτιση διαρκεί έως και 5,5 ώρες ή ακόμα πιο γρήγορα εάν υπάρχει πρόσβαση σε σύστημα φόρτισης υψηλής τροδοφοσίας. Ένας τριφασικός κινητήρας είναι τοποθετημένος ακριβώς μπροστά από τον κινητήριο άξονα και συνδυάζεται με ένα κιβώτιο μιας σχέσης. Η άμεσα διαθέσιμη ροπή των 290 Nm εξασφαλίζει σβέλτες μετακινήσεις και ευελιξία μέσα στην πόλη. Ο βασικός εξοπλισμός του οχήματος ενσωματώνει ένα πλήθος τεχνολογιών σε επίπεδο ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.


Mercedes-Benz eCitaro

Mercedes-Benz eCitaro mit vollelektrischem Antrieb // Mercedes-B

Το αμιγώς ηλεκτρικό λεωφορείο της Mercedes-Benz είναι ένα πραγματικό Citaro, παρά το ότι τα εξωτερικά του σχεδιαστικά χαρακτηριστικά διαφέρουν αρκετά. Κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα αποτελούν το μεγάλο αστέρι στη μάσκα και τα φωτιζόμενα, τρισδιάστατα διακοσμητικά στοιχεία δεξιά και αριστερά αυτής. Όλα αυτά βρίσκονται πάνω σε ένα μαύρο πλαίσιο που ενσωματώνει τους προβολείς LED. Ένα άλλο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό είναι η μεγάλη καμπύλη του παρμπρίζ (προέρχεται από το Citaro Ü), που «σβήνει» ομαλά ψηλά στην οροφή. Μια οροφή, στην οποία «κρύβεται» καλά ο εξοπλισμός του ηλεκτρικού λεωφορείου χάρη σε ειδικά πάνελς αλουμινίου, που είναι τοποθετημένα στις άκρες της οροφής. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η έντονη καμπυλότητα στις πάνω γωνίες της πίσω όψης του λεωφορείου, με τα υπόλοιπα στοιχεία εκεί να διατηρούν την φυσιογνωμία του «συμβατικού» Citaro.

Στα 12,135 μέτρα (5,9 μέτρα μεταξόνιο) του αμαξώματος, το eCitaro είναι διαθέσιμο με δύο ή τρεις πόρτες ενώ στο εσωτερικό του παραμένει χωροταξικά αμετάβλητο σε σύγκριση με ένα «συμβατικό» Citaro. Όπως οι επιβάτες, έτσι και ο οδηγός δεν θα χρειαστεί να προσαρμόσει τις συνήθειές του στα χαρακτηριστικά του λεωφορείου, καθώς ο σχεδιασμός στο κόκπιτ παραμένει σχεδόν αμετάβλητος.

Η βάση της γραμμής κίνησης του eCitaro είναι ο κινητήριος, πίσω άξονας ZF AVE 130, που φέρει ηλεκτροκινητήρες στις πλήμνες των τροχών, με μέγιστη απόδοση 2 x 125 kW και ροπή 2 x 485 Nm. Την παροχή ενέργειας εξασφαλίζουν μπαταρίες ιόντων λιθίου, συνολικής χωρητικότητας έως και 243 kWh, μοιρασμένες σε έως και δέκα ενότητες, ανάλογα τις απαιτήσεις του πελάτη. Ο βασικός εξοπλισμός προβλέπει δύο ενότητες μπαταριών στην οροφή και τέσσερις στο πίσω μέρος του λεωφορείου ενώ προαιρετικά, περεταίρω δύο έως τέσσερις ενότητες είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στην οροφή. Ο σχεδιασμός της οροφής περιλαμβάνει ράγες βαρέως τύπου (για την φιλοξενία των μπαταριών) που προέρχονται από το ίδιο σύστημα που χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής για τις δεξαμενές αερίου στις εκδόσεις Citaro NGT. Το eCitaro μπορεί να διανύσει τουλάχιστον 150 χιλιόμετρα τους καλοκαιρινούς μήνες (ο κατασκευαστής κάνει λόγο για έως και 250 χλμ., κάτω από τις ιδανικότερες συνθήκες) κάτι που το καθιστά ικανό να καλύψει ήδη δρομολόγια στον αστικό ιστό χωρίς ανάγκη φόρτισης.

Ευελιξία θα υπάρχει όσον αφορά και την τεχνολογία φόρτισης του λεωφορείου. Η έναρξη της παραγωγής γίνεται με πρόβλεψη μιας υποδοχής φόρτισης Combo 2 ενώ αργότερα θα δοθεί η δυνατότητα τα ηλεκτρικά Citaro να φορτίζονται και μέσω ενός παντογράφου. Φυσικά, κατά την διαδικασία της πέδησης, οι δύο ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν ως εναλλάκτες μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.


Scania Citywide BEV

28 (Medium)

Το νέο Citywide χαμηλού πατώματος, αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο, ήρθε να προστεθεί στα «εναλλακτικά» λεωφορεία της Scania. Το εν λόγω λεωφορείο το έχουμε δει ήδη σε υβριδική έκδοση, φτιαγμένη για συνδυασμένη χρήση εντός της πόλης και στα προάστια με ταχύτητα κίνησης έως και 100 χλμ./ώρα. Το νέο 12μετρο Scania Citywide BEV εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 300 kW, που ψύχεται από ένα σύστημα ψύξης της Scania και που μπορεί να διατηρήσει ταχύτητα 30 χλμ./ώρα ακόμα και σε ανωφέρεια κλίσης 8%. Οι οκτώ συνολικά μπαταρίες είναι μοιρασμένες στην οροφή και στο πίσω μέρος του λεωφορείου, χαρακτηριστικό που αφενός διατηρεί χαμηλά το κέντρο βάρους και αφετέρου επιτρέπει τη μεταφορά 95 επιβατών. Η αυτονομία κυμαίνεται ανάμεσα στα 80 και 150 χλμ.

Εδώ αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το Citywide έρχεται στην ανανεωμένη του γενιά, με νέα σχεδίαση και φωτεινότερα χρώματα στην καμπίνα, μεγαλύτερα παράθυρα και μεγαλύτερη χωρητικότητα επιβατών.


Solaris Urbino Electric

29 (Medium)

Το ηλεκτρικό λεωφορείο Urbino electric ήρθε να συμβάλει σημαντικά στην ποιότητα του αέρα στις πόλεις που θα το εμπιστευτούν για τις δημόσιες μεταφορές του κοινού. Εξαιρετικά αθόρυβο, μηδενικές εκπομπές ρύπων, μοντέρνος σχεδιασμός και φυσικά χαμηλό λειτουργικό κόστος είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ξεχωριστή αυτή έκδοση του πολωνικού λεωφορείου.

Η σχετική εμπειρία στην εν λόγω τεχνολογία έχει αποκτηθεί ήδη από την εφαρμογή της στην προηγούμενη γενιά Urbino ενώ ουσιαστικά το πρώτο ηλεκτρικό Solaris κατασκευάστηκε με βάση το Alpino 8.9 LE χαμηλής εισόδου.

Ένας ηλεκτροκινητήρας (160 ή 240 kW) και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου αποτελούν την «καρδιά» του συστήματος κίνησης. Οι μπαταρίες δεν είναι μόνο πηγή ενέργειας για τον κινητήρα αλλά «τρέφουν» όλα τα βοηθητικά συστήματα του λεωφορείου όπως είναι ο κλιματισμός, το σύστημα θέρμανσης / αερισμού, η αντλία του συστήματος διεύθυνσης και οι ηλεκτρικά ανοιγόμενες θύρες.

Εντυπωσιακό είναι ότι η Solaris προσφέρει τέσσερις διαφορετικούς τρόπους φόρτισης των μπαταριών, κάτι που επιτρέπει στο ηλεκτρικό λεωφορείο να προσαρμόζεται στην υποδομή που διαθέτουν ή θα δημιουργήσουν οι δημόσιοι φορείς στην εκάστοτε πόλη.

Εν τω μεταξύ, μια ακόμα επιλογή αναμένεται να προστεθεί φέτος στη γκάμα ηλεκτροκίνητων λεωφορείων της Solaris, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο κατασκευαστής. Πρόκειται για το νέο, τριαξονικό Solaris Urbino15 LE χαμηλής εισόδου, που θα απευθυνθεί κυρίως σε πελάτες της σκανδιναβικής αγοράς, όπου η ζήτηση για αυτού του τύπου οχήματα είναι τεράστια. «Αποτελεί μια εναλλακτική λύση μηδενικών ρύπων των λεωφορείων CNG» σχολιάζει σχετικά ο κ. Πέτρος Σπινάρης, αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Solaris Bus & Coach S.A.

Το ηλεκτρικό Urbino 15 LE θα προσφέρεται είτε με δύο είτε με τρεις πόρτες, με δυνατότητα μεταφοράς έως και 55 καθήμενων επιβατών.

Η ενέργεια θα αποθηκεύεται στις μπαταρίες Solaris High Energy +  τελευταίας γενιάς, με υψηλή πυκνότητα ενέργειας και χωρητικότητα που θα εξασφαλίσει επάρκεια αυτονομίας, τόσο για αστικές όσο και υπεραστικές διαδρομές. Ανάλογα με τις προτιμήσεις του πελάτη, η Solaris προσφέρει δύο διαφορετικούς τρόπους φόρτισης. Είτε με τη χρήση εξωτερικού φορτιστή και βύσμα, είτε μέσω συστήματος παντογράφου στην οροφή του λεωφορείου.


Volvo 7900 Electric

30 (Medium)

Το ηλεκτρικό, αρθρωτό λεωφορείο Volvo 7900 Electric Articulated, με δυνατότητα μεταφοράς έως και 150 επιβάτες ήταν αναμφισβήτητα το κορυφαίο έκθεμα της Volvo Buses στην περυσινή Busworld. Θα είναι διαθέσιμο σε δύο μήκη των 18 και 18,7 μέτρων, ενώ ο αριθμός των μπαταριών με τις οποίες εφοδιάζεται διαφοροποιείται ανά περίπτωση ανάλογα τη χρήση φτάνοντας έως και τα 396 kWh σε χωρητικότητα.

Ο διπλός ηλεκτροκινητήρας, με δυο ταχύτητες μετάδοσης αποδίδουν μέγιστη ισχύ 2×200 kW και μέγιστη ροπή 31 kNm στον άξονα μετάδοσης.

Διαβάστε το περιοδικό online ή κατεβάστε το στη συσκευή σας!

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ