Κρίση στις μεταφορές : Η έλλειψη οδηγών εξαπλώνεται σε όλη την Ευρώπη

Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις οδικών μεταφορών αγωνίζονται έχοντας να αντιμετωπίσουν μια  κρίση: την έλλειψη 150.000 θέσεων εργασίας, σύμφωνα με νέα έρευνα της Transport Intelligence.
Σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα για τις ευρωπαϊκές οδικές εμπορευματικές μεταφορές για το 2018, ο αναλυτής της αλυσίδας εφοδιασμού δείχνει ότι σε μόλις έξι χώρες – το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Δανία, τη Σουηδία και τη Νορβηγία – η έλλειψη οδηγών ανέρχεται σε 127.500.

Το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται στην κορυφή με έλλειψη 52.000 οδηγών, και ακολουθείται από τη Γερμανία με 45.000 κενές θέσεις – με δυσοίωνες προβλέψεις ότι αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 28.000 οδηγούς κάθε χρόνο.

Η έκθεση αναφέρει: «Στη Γερμανία, η ένωση μεταφορών DSLV αναφέρει ότι τα επόμενα 15 χρόνια, τα δύο τρίτα των οδηγών θα συνταξιοδοτηθούν. Η Γερμανία αντιμετωπίζει έλλειψη 45.000 οδηγών φορτηγών, με περίπου 30.000 να εγκαταλείπουν το επάγγελμα κάθε χρόνο. Στον αντίποδα, μόλις 2.000 άτομα λαμβάνουν επαγγελματική άδεια οδήγησης φορτηγών κάθε χρόνο. «

Η Γαλλία έχει έλλειψη 20.000 οδηγών, ενώ οι εταιρίες Logistics  στη Σουηδία, τη Δανία και τη Νορβηγία αναφέρουν ελλείψεις 5.000, 2.500 και 3.000 αντίστοιχα.
Αυτό, βέβαια, αφήνει εκτός έρευνας περισσότερες από 20 Ευρωπαϊκές χώρες όπου δεν έχουν συγκεντρωθεί στοιχεία – αν και είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι παρόμοιες τάσεις είναι πιθανές στις δυτικές χώρες, όπου ο αριθμός των οδηγών έχει μειωθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Αυτό το κενό στην αγορά εργασίας καλύφθηκε εν μέρει από μια εισροή οδηγών απο την Ανατολική Ευρώπη, αλλά η έκθεση προειδοποιεί ότι υπάρχει ένα όριο ως προς το πόσο αυτό θα διευκολύνει την έλλειψη οδηγού.

Ένα πρόβλημα είναι η αυξανόμενη τάση μεταξύ των παγκόσμιων κατασκευαστών να εγκαταστήσουν μονάδες  παραγωγής στην περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, η οποία αποτέλεσε εναλλακτική πηγή θέσεων εργασίας για πολλούς πιθανούς οδηγούς.

Όπως εξήγησαν ορισμένοι από τους ευρωβουλευτές του ευρωπαϊκού LSP, ενώ αρκετοί παράγοντες βρίσκονται πίσω από ελλείψεις οδηγών, η μετεγκατάσταση της παραγωγής στην Ανατολική Ευρώπη έχει επιδεινώσει περαιτέρω το πρόβλημα, καθώς οι υπήκοοι των χωρών αυτών προτιμούν να εργάζονται σε εργοστάσια απο το να είναι οδηγοί φορτηγών, αναφέρει η έκθεση.

Εν τω μεταξύ, ο Tim Philips, διευθυντής της Duma Consulting και πρώην διευθύνων σύμβουλος της Freightex, έγραψε σε ένα σχόλιο της έκθεσης ότι η απλή προσέλκυση οδηγών από την Ανατολική Ευρώπη έχει, με τη σειρά της, δημιουργήσει ένα παρόμοιο χάσμα στις αγορές που άφησαν.
«Αυτή τη στιγμή καλύπτονται εν μέρει από οδηγούς από άλλες χώρες όπως η Ουκρανία. Ωστόσο, αυτό δεν είναι μια ανεξάντλητη πηγή και υπάρχουν φορτηγά σταθμευμένα χωρίς οδηγούς στα ευρωπαϊκά πάρκινγκ», προσθέτει.