Κρατική επιδότηση 10,8 εκατ. ευρώ για σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Πειραιά θα έχει για τρία χρόνια η σχεδιαζόμενη επιδοτούμενη ακτοπλοϊκή γραμμή, η οποία θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με τον Πειραιά και με ενδιάμεση σύνδεση τη Χίο και τη Μυτιλήνη, για την μεταφορά εμπορευμάτων από τον Έβρο στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
Τα χρήματα της επιδότησης θα προέρχονται από ταμείο αρωγής φυσικών καταστροφών και κλιματικής κρίσης και θα ανέλθουν στα 10,8 εκατ. ευρώ. για το χρονικό διάστημα που αναφέρθηκε, με στόχο από την Κυβέρνηση να δοθεί μια “ανάσα” στην επιχειρηματικότητα του Έβρου.
Η πρόταση έχει στόχο τη δημιουργία μιας συνδυασμένης μεταφοράς, με πολλαπλά οφέλη κόστους για την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και το περιβάλλον και εντάσσεται στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανασυγκρότησης του Έβρου που εφαρμόζεται μετά την πυρκαγιά του 2023. Έως σήμερα τα φορτηγά του νομού διανύουν περίπου 800 με 900 οδικά χιλιόμετρα με προορισμό την Αττική.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η πρόταση προβλέπει τη δωρεάν μεταφορά φορτηγών με πλοίο ro-ro της ακτοπλοΐας, με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, για τις εμπορικές επιχειρήσεις του νομού από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε αυτό του Κερατσινίου.
Οι επιχειρήσεις που θα απολαμβάνουν τα οφέλη της μεταφοράς των προϊόντων θα πρέπει να έχουν ΑΦΜ νομού Έβρου, ενώ αν η προσπάθεια πετύχει και το μεταφορικό κόστος αξιολογηθεί σε θετικά επίπεδα, μπορεί στη συνέχεια να γίνει σε μόνιμη βάση αλλά όχι πλέον με τη μορφή επιδότησης.
Η εν λόγω γραμμή θα είναι επιδοτούμενη για τρία χρόνια, ενώ αναμένεται να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός προκειμένου ακτοπλοϊκές εταιρείες να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής.
Προτείνεται ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από την Αλεξανδρούπολη προς Πειραιά με ενδιάμεση διασύνδεση με τη Χίο και τη Μυτιλήνη. Σημειώνεται ότι η επιδότηση θα καλύπτει την απόσταση μόνο από την Αλεξανδρούπολη έως τη Χίο, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν μεταφοράς σε κάθε δρομολόγιο του πλοίου από το νομό Έβρου προς τον Πειραιά και αντίστροφα 70 μεγάλων φορτηγών (σύνολο 140).
Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προετοιμάζει τον διαγωνισμό, προκειμένου με το νέο έτος να υπάρξει ανάδοχος, ενώ υπάρχει ήδη συνεργασία με τις επιχειρήσεις της περιοχής για τον σχεδιασμό της εφαρμογής του μέτρου.
H δωρεάν θαλάσσια μεταφορά των νταλικών από και προς το Λεκανοπέδιο της Αττικής, θα συμβάλει στην μείωση του μεταφορικού κόστους των επιχειρήσεων του Έβρου, ώστε και η τροφοδοσία να γίνεται πιο οικονομικά αλλά και τα «εξαγόμενα» τοπικά προϊόντα να φτάνουν στα ράφια της Αττικής σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Επιπλέον, η Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι αποκτά εμπορευματική πρόσβαση και στις αγορές της Χίου και της Μυτιλήνης.
Στόχος επίσης του όλου εγχειρήματος που τον ζητούν και οι τοπικές φορείς του νομού για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων στην περιοχή είναι αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες των μεταφορών, όπως η ρύπανση, η κλιματική αλλαγή, ο θόρυβος, η συμφόρηση και τα ατυχήματα, που δημιουργούν προβλήματα στην οικονομία, την υγεία και την ευημερία των πολιτών.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προστέθηκε πρόσφατα στο διευρωπαϊκό δίκτυο ενώ αποτελεί σημαντικό κόμβο στρατηγικής σημασίας και ένα τα μεγαλύτερα Military logistics.
Όσον αφορά την επιβατική κίνηση προς Σαμιοθράκη αλλά και Λήμνο κάθε καλοκαίρι, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το τρίμηνο του καλοκαιριού του 2024 διακινήθηκαν πάνω από 110.000 επιβάτες και 14.000 οχήματα. Σε σύγκριση με το 2019 η αύξηση των διακινούμενων επιβατών είναι της τάξης του 52% και των οχημάτων 125%.