Φωτιά στο «Euroferry Olympia»: Μεταφορείς καταγγέλλουν προβλήματα ασφάλειας και διαβίωσης

banner-google-news

Τα ξημερώματα της 18ης Φεβρουαρίου 2022, ενώ το υπό ιταλική σημαία «Euroferry Olympia» εκτελούσε δρομολόγιο από την Ηγουμενίτσα προς το Μπρίντιζι, έπιασε φωτιά βορειοανατολικά της Ερεικούσας. Η φωτιά εκδηλώθηκε στον χώρο στάθμευσης οχημάτων, πιθανότατα σε φορτηγό. Σε 15 λεπτά η φωτιά έφτασε στο ανοιχτό κατάστρωμα. Δέκα ημέρες αφότου ξέσπασε η φωτιά, και ενώ τα σωστικά συνεργεία πάλεψαν με ακραίες θερμοκρασίες και τοξικά αέρια, ο τραγικός απολογισμός ήταν 8 νεκροί. Αιτίες θανάτου, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ιατροδικαστικής εξέτασης, απανθράκωση ή εγκαύματα.

ploio-fwtia

Οι προσπάθειες να ανευρεθούν 3 ακόμη αγνοούμενοι συνεχίστηκαν, ενώ δεν αποκλείστηκε να εντοπιστούν και μετανάστες, που μπορεί να είχαν κρυφτεί στα αμπάρια του πλοίου για να περάσουν παράνομα στην Ιταλία. Σύμφωνα με το Λιμενικό, στο πλοίο βρίσκονταν 239 επιβάτες, 51 άτομα πλήρωμα, μεταξύ αυτών 22 Έλληνες (15 επιβάτες και 7 μέλη πληρώματος). Στη συνέχεια διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν και λαθρεπιβάτες. Στο γκαράζ του πλοίου βρίσκονταν 25 Ι.Χ. οχήματα και 153 φορτηγά.

Τα ερωτήματα για το πώς ξέσπασε και στη συνέχεια επεκτάθηκε τόσο γρήγορα η πυρκαγιά είναι πολλά: εάν λειτούργησαν τα συστήματα πυρανίχνευσης και κατάσβεσης, γιατί οι οδηγοί των φορτηγών βρίσκονταν στα γκαράζ του πλοίου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού –ενώ αυτό απαγορεύεται ρητά– και επίσης πώς μπήκαν κρυφά στο πλοίο μετανάστες, αφού στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, πριν τα οχήματα μπουν στο πλοίο, γίνεται έλεγχος.

ploio-euroferry-olympia

Παράλληλα, μεταφορείς και σωματεία εργαζομένων κατήγγειλαν τις απαράδεκτες συνθήκες που επικρατούσαν στο πλοίο και την πλήρη έλλειψη υποστήριξης της πλοιοκτήτριας εταιρείας Grimaldi. Η Templar European Logistics, η οποία είχε 3 φορτηγά και οδηγούς στο «Euroferry Olympia» (οι οδηγοί διέφυγαν όλοι αβλαβείς), καταδίκασε την έλλειψη υποστήριξης της Grimaldi Lines στον απόηχο της πυρκαγιάς. Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας μεταφορών περιέγραψε τη μεταχείριση που είχε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία ως «σοκαριστική» και υποσχέθηκε να μην χρησιμοποιήσει ποτέ ξανά τις υπηρεσίες της.

«Έβαλαν τους οδηγούς σε ένα πλοίο για Ιταλία, τους έδωσαν απλά ένα εισιτήριο και τους άφησαν να φτάσουν εκεί μόνοι τους, χωρίς φάρμακα, καμία βοήθεια, καμία ενημέρωση! Είναι συγκλονιστική η αντιμετώπιση και ελπίζω ο κόσμος να το διαβάσει αυτό και να μην ταξιδέψει ποτέ ξανά με αυτήν την εταιρεία», κατήγγειλε εξοργισμένος ο ιδιοκτήτης της Templar European Logistics σε ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα.

Οδηγοί και μεταφορείς από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία επίσης εξέφρασαν έντονη κριτική για τις συνθήκες που επικρατούσαν στο «Euroferry Olympia». Μεταξύ των ζητημάτων που έθεσαν ήταν το πόσο κοντά στάθμευαν τα φορτηγά το ένα στο άλλο, αλλά και η καθαριότητα των δωματίων.

euroferry

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης μίλησε για τις απαράδεκτες συνθήκες του πλοίου: «Έχουμε κάνει διαβήματα και διαμαρτυρίες για την ποιότητα των καραβιών αυτών, που είναι σαπιοκάραβα, με τους χώρους φιλοξενίας των ατόμων να είναι απαράδεκτοι. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι το πλήρωμα του πλοίου ενήργησε άμεσα και μάλιστα είχαν κατέβει στο γκαράζ και φώναζαν στους οδηγούς».

Πράγματι, σύμφωνα με μαρτυρίες επιβατών, χάρη στην ετοιμότητα, τον επαγγελματισμό και την ψυχραιμία του πληρώματος –οι περισσότεροι είναι Ιταλοί– αποφεύχθηκαν τα χειρότερα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ GRIMALDI ΣΤΗΝ ΟΦΑΕ

Απαντώντας στις παρατηρήσεις του προέδρου της ΟΦΑΕ, ο όμιλος Grimaldi ανακοίνωσε:
«Όπως και τα άλλα πλοία του Ομίλου Grimaldi, το Euroferry Olympia υποβάλλεται σε τακτικό καθαρισμό και απολύμανση τόσο των καμπινών όσο και των κοινόχρηστων χώρων, ενώ οι εργασίες συντήρησης είναι συνήθη πρακτική.

fwtiaploio

Οι καλές συνθήκες του πλοίου επιβεβαιώθηκαν, μάλιστα, στις 16 Φεβρουαρίου 2022 στην Ηγουμενίτσα, όπου το Euroferry Olympia υποβλήθηκε σε επιθεώρηση και έλεγχο από τις ελληνικές Λιμενικές αρχές (συμπεριλαμβάνονται και τα συστήματα ανίχνευσης καπνού και πυρόσβεσης), η οποία έληξε με ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς (σύμβαση SOLAS κ.λπ.), απαγορεύεται αυστηρά η πρόσβαση των επιβατών στα καταστρώματα του γκαράζ, όσο το πλοίο βρίσκεται σε πλεύση. Αυτός ο κανόνας ασφαλείας εφαρμόζεται αυστηρά από τα πλοία του Ομίλου Grimaldi. Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο κανόνας αυτός τηρείται από όλους τους επιβάτες επί του πλοίου, ιδίως από τους οδηγούς φορτηγών, η εκκένωση του χώρου φορτίου ελέγχεται πριν από τον απόπλου και οι καθορισμένες ομάδες πληρώματος περιπολούν τακτικά στα καταστρώματα του γκαράζ κατά τη διάρκεια του πλου.

euroferry4

Εάν κάποιος οδηγός φορτηγού αποφασίσει με δόλο να κρυφτεί στο φορτηγό του, αυτή η συμπεριφορά αποτελεί κατάφωρη παράβαση των διεθνών κανονισμών και των κανόνων του Ομίλου Grimaldi, η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του ιδίου και του πλοίου».

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΦΑΕ 

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ κ. Κενανίδης απάντησε σε αυτή την ανακοίνωση ότι «οι οδηγοί δεν κρύβονται στα φορτηγά τους, απλώς επιλέγουν να μείνουν εκεί όπου θα ξεκουραστούν καλύτερα, πριν ξεκινήσουν το επόμενο ταξίδι τους. […] Ακόμα και οι τουρίστες κοιμούνται στα τροχόσπιτά τους το καλοκαίρι. Τι πιστεύετε ότι θα κάνουν οι οδηγοί όταν έρχονται αντιμέτωποι με τέτοιες καταστάσεις;»

Ο κ. Κενανίδης χαρακτήρισε ορισμένα από τα δωμάτια του πλοίου «άθλια», επικαλούμενος κακό αερισμό, υψηλές θερμοκρασίες, βρωμιά και άσχημες μυρωδιές. Συνεχίζοντας την κριτική του, ισχυρίστηκε ότι οι οδηγοί φορτηγών εκδιώκονταν από τα δωμάτια για να δοθούν στους τουρίστες, κάποιοι μάλιστα εκβιάστηκαν για να παραδώσουν την καμπίνα τους.


Ο ΟΜΙΛΟΣ ΑΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΣΕΟΦΑΕ

«Όσον αφορά τους ισχυρισμούς περί υπεράριθμων κρατήσεων του Euroferry Olympia στην Ηγουμενίτσα το βράδυ της 18ης Φεβρουαρίου, πρόκειται για άλλη μια ανακριβή δήλωση, καθώς το ηλεκτρονικό σύστημα κρατήσεων (για εμπορεύματα και επιβάτες) του Ομίλου Grimaldi δεν επιτρέπει καμία υπεράριθμη κράτηση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση των επιβατών, μόνο το 42% της χωρητικότητας των επιβατών ήταν κατειλημμένο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Euroferry Olympia στις 18ης Φεβρουαρίου 2022. Όσον αφορά τους χώρους διαμονής των επιβατών, οι 77 καμπίνες (που αντιστοιχούν σε 308 κρεβάτια) και τα 409 ανακλινόμενα καθίσματα του πλοίου μπορούσαν εύκολα και άνετα να φιλοξενήσουν τους 239 επιβάτες (εκ των οποίων 159 οδηγοί) που ταξίδευαν στο πλοίο (για ένα ταξίδι 9 ωρών και όχι 25 ωρών, όπως εσφαλμένα αναφέρει το Σωματείο).Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, όπως σε όλα τα πλοία του ομίλου Grimaldi, ένας ορισμένος αριθμός καμπινών διατέθηκε στους οδηγούς φορτηγών προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες τους. Εν προκειμένω, και οι 159 οδηγοί που βρίσκονταν στο πλοίο είχαν καμπίνα, καθώς και άλλοι 26 επιβάτες».

ΚΕΡΚΥΡΑ

ΤΙ ΕΔΕΙΞΕ Η ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

H επιθεώρηση που έγινε διαπίστωσε προβλήματα υγιεινής και ασφάλειας. Τα ζητήματα που επισημάνθηκαν από τους επιθεωρητές ήταν τα εξής:

  • ελλείψεις στο επιχειρησιακό εγχειρίδιο πυρασφάλειας
  • έλλειψη καθαριότητας στους χώρους διαμονής, τους χώρους αναψυχής, καθώς και στο φαγητό και την εστίαση
  • ανεπαρκής αερισμός σε χώρους διαμονής, αναψυχής, τροφής και εστίασης
  • έλλειψη καθαριότητας στις υποδομές υγιεινής.

Επιθεώρηση στο χώρο στάθμευσης οχημάτων δεν έγινε, ώστε να διαπιστωθούν οι συνθήκες που επικρατούν εκεί, όπως επισήμανε ο κ. Κενανίδης.
Το πλοίο έλαβε προθεσμία 14 ημερών για να αποκαταστήσει τις ελλείψεις, και αφέθηκε να συνεχίσει την πορεία του.

soefae

Πέντε χρόνια πριν, 30 Ιουνίου 2017

Τα σωματεία των εργαζομένων και οι μεταφορείς δεν κουράζονται να τονίζουν και να υπενθυμίζουν πόσο σημαντική είναι η πρόβλεψη, αλλά και η εφαρμογή των νόμων, για να μην χάνονται ανθρώπινες ζωές και περιουσίες.

Πέντε σχεδόν χρόνια πριν, στις 30 Ιουνίου 2017, το ΣΕΟΦΑΕ είχε καταγγείλει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ασφάλειας την στοιβασία και τις ακατάλληλες συνθήκες διαβίωσης και παραμονής κατά τον πλου των πλοίων «Euroferry Egnazia» και «Euroferry Olympia» του Ομίλου Grimaldi.