Ford Trucks 1848T – Τίμιος Εργάτης

Η Ford έρχεται με μια τίμια πρόταση στην κατηγορία βαρέων φορτηγών μεσαίου τονάζ να προσφέρει σε προσιτή τιμή αλλά και χωρίς εκπτώσεις σε ζωτικής σημασίας τομείς μια καλή λύση στην οδική μεταφορά.

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

Σε πλήρη ανάπτυξη παραμένει η τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία με συνεχείς επεκτάσεις των εργοστασίων παραγωγής οχημάτων κάθε κατηγορίας βάρους και με δυνατότητες που καλύπτουν πλήρως τη ζήτηση τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και των εξαγωγών. Μεταξύ των κορυφαίων Τούρκων κατασκευαστών είναι και η Ford Otosan, με εργοστάσια στο Εσκισεχίρ και στο Κοτσαέλι κοντά στη Σμύρνη, με μετόχους τον όμιλο Kos και τη Ford να μοιράζονται το 80% των μετοχών, ενώ το 20% ανήκει στο επενδυτικό κοινό.

Ford Trucks8Η Ford Otosan πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα άνοιγμα σε μια συνήθη ευρωπαϊκή κατηγορία βάρους και ισχύος θέλοντας έτσι αφενός να ενισχύσει τις εξαγωγές της προς την Ε.Ε. και αφετέρου να εισβάλει στην τεράστια αγορά της Ν. Αμερικής με ένα αρκετά ανταγωνιστικό προϊόν και με σύμμαχο την Ford Bραζιλίας η οποία, ας σημειωθεί μετείχε στην ανάπτυξη της νέας αυτής σειράς των φορτηγών.

Το Ford Cargo την τελευταία 4ετία έχει τοποθετηθεί σε όλο και περισσότερες αγορές της Ευρώπης, μετά την απόφαση του Τούρκου κατασκευαστή Ford Otosan να απευθύνει το προϊόν του σε οδηγούς και ιδιοκτήτες που αναζητούν ένα σκληροτράχηλο και ανθεκτικό εργαλείο δουλειάς. Και το κάνει με ένα όχημα που διαθέτει αρκετά βασικά ευρωπαϊκά στοιχεία, όπως αυτοματοποιημένο σασμάν ZF, σύστημα διεύθυνσης επίσης ZF, ηλεκτρονικά συστήματα Bosch και άλλων εξειδικευμένων εταιρειών.

Σκληροτράχηλο

Πιο συγκεκριμένα, το Ford Cargo 1848T έχει κατασκευασθεί για να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες όσων δραστηριοποιούνται τόσο με τις εγχώριες όσο και με τις διεθνείς μεταφορές. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο που είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά, ήταν με την υπερυψωμένη καμπίνα με δύο κρεβάτια, φτιαγμένη από ανοξείδωτο ατσάλι και συνθετικά υλικά η οποία πάνω από όλα φαίνεται να προσφέρει ικανοποιητική μόνωση από το θόρυβο του κινητήρα.

Ford Trucks5Η Ford θέλησε να «περάσει» την φιλοσοφία του «Kinetic Design» και στην σχεδίαση της καμπίνας του ελκυστήρα 1848Τ, δηλαδή την έννοια του να φαίνεται πως το όχημα κινείται ακόμα και όταν είναι στάσιμο. Εμείς λέμε πως σίγουρα οι σχεδιαστές έχουν πετύχει ένα μοτίβο δυναμικής εμφάνισης, που όμοιό του δεν συναντάς στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Και ναι, είναι καλό κάποιοι να τολμούν να ξεφεύγουν από την… πεπατημένη γιατί στους δρόμους συναντάμε πια οχήματα (φορτηγά ή επιβατικά) που μοιάζουν μεταξύ τους ολοένα και περισσότερο.

Η καμπίνα μεσαίου μεγέθους διαθέτει ακόμα και αποθηκευτικούς χώρους εύκολης πρόσβασης εξωτερικά, κυρίως για μικροαντικείμενα καθημερινής χρήσης. Η αερανάρτηση της καμπίνας βελτιώνει σημαντικά την άνεση ενώ το άνοιγμα των θυρών αποκαλύπτουν φαρδιά και σταθερά σκαλοπάτια που διευκολύνουν την διαδικασία εισόδου/εξόδου.

Αναπόσπαστο χαρακτηριστικό της εξωτερικής εμφάνισης είναι το μεγάλο αλεξήλιο πάνω από τον ανεμοθώρακα ενώ υπάρχει η δυνατότητα χειρισμού της αεροτομής στην οροφή με ηλεκτρικό χειριστήριο. Τα μικρά φινιστρίνια στις πόρτες εκτός του ότι προσθέτουν πόντους στην εμφάνιση αποδεικνύονται ζωτικής σημασίας στον τομέα της περιμετρικής ορατότητας. Το ίδιο αποτελεσματικοί αποδεικνύονται όλοι οι εξωτερικοί καθρέπτες.

Λιτό και απέριττο

Ford Trucks2Ο σύγχρονος και δυναμικός σχεδιασμός μεταφέρεται και στο εσωτερικό της καμπίνας η οποία προσφέρει λειτουργικότητα και άνεση στον οδηγό. Το υποβραχιόνιο στις πόρτες είναι σωστά τοποθετημένο στο ύψος του χεριού του οδηγού, υπάρχουν πρακτικές θήκες αποθήκευσης διαφόρων μεγεθών (τεράστια τα ντουλάπια πάνω από το παρμπρίζ) και μια μεσαία κονσόλα στο ταμπλό που συγκεντρώνει όλους τους διακόπτες για τον χειρισμό των επί μέρους λειτουργιών του φορτηγού. Η γενικά ευρύχωρη καμπίνα περιορίζεται μόνο από τον «πεθαμένο» που βρίσκεται ανάμεσα στα δύο καθίσματα, δηλαδή το σημείο του πατώματος που είναι υπερυψωμένο λόγω της ύπαρξης του κινητήρα ακριβώς από κάτω του.

Το κάθισμα του οδηγού είναι άνετο και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο, δείχνοντας ικανό να χαρίζει ασφαλή και ξεκούραστα ταξίδια. Εν τω μεταξύ, βασικές ενδείξεις όπως το στροφόμετρο, το ταχύμετρο, οι καταναλώσεις καυσίμου και AdBlue βρίσκονται συγκεντρωμένα στον κομψό πίνακα οργάνων πίσω από το τιμόνι, στον οποίο ξεχωρίζει η μικρή οθόνη ηλεκτρονικών ενδείξεων με γραμματοσειρά σε απόχρωση «μπλε του πάγου».

Τα υλικά της καμπίνας δεν εντυπωσιάζουν με την ποιότητα και  κυρίως το φινίρισμά τους αλλά από την άλλη δείχνουν ανθεκτικά στον χρόνο και πρακτικά στο καθάρισμα.

Επίσης, υπάρχουν δύο κρεβάτια ικανοποιητικού μεγέθους στο πίσω τμήμα της καμπίνας που προορίζεται για την ξεκούραση των επιβατών.

Σύγχρονα μηχανικά

Την κίνηση του ελκυστήρα αναλαμβάνει ένας 6κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας προδιαγραφών Euro 6 (συνδυαστικά EGR και SCR), με χωρητικότητα 12,7 λίτρων και απόδοση ισχύος 480 ίππων. Η πληθωρική ροπή των 2.500 Nm είναι αποτέλεσμα της βελτιστοποιημένης στρατηγικής καύσης και της χρήσης ενός υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας (VGT). Το εν λόγω μοτέρ εξασφαλίζει βελτιωμένη διάρκεια ζωής, διαθέτει χαμηλό απόβαρο ενώ προσφέρει μια ισχύς πέδησης (βαλβιδόφρενο) της τάξεως των 340 kW. Στο φορτηγό της δοκιμής μας, ο κινητήρας συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο 12 ταχυτήτων ZF 12 TX 2620 TRAXON, με λεβιεδάκι σειριακής λειτουργίας που βρίσκεται δεξιά από το κάθισμα του οδηγού. Εδώ πρέπει επίσης να τονίζουμε την ύπαρξη βοηθητικού συστήματος πέδησης που είναι ενσωματωμένο στο κιβώτιο ταχυτήτων (intarder) που προσφέρει την δυνατότητα φρεναρίσματος σε πέντε επίπεδα διαβάθμισης της δύναμης των 600 kW μέσω του σχετικού μοχλού.

Ford Trucks6Ο οδηγός δεν έχει παρά να επιλέξει το D στον περιστρεφόμενο διακόπτη, μπροστά από τον λεβιέ για να ξεκινήσει. Στην πράξη, η μεγαλύτερη αποδοτικότητα της συγκεκριμένης γραμμής κίνησης επιτυγχάνεται σε ταχύτητες μεταξύ 60 και 80 χλμ./ώρα. Το φορτηγό εκκινεί ομαλά, χωρίς κραδασμούς και κουνήματα εμπρός-πίσω και γενικά χωρίς να παράγει ενοχλητικούς θορύβους. Στα λίγα χιλιόμετρα που οδηγήσαμε σε συνδυασμό με νταλίκα εστιάσαμε την προσοχή μας στην αγαστή συνεργασία του πλαισίου και των αναρτήσεων που έχει ως αποτέλεσμα το Ford Cargo να διέρχεται από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος χωρίς να τρίζει αλλά και με διατήρηση της πορείας του χάρη στο πολύ καλό σύστημα διεύθυνσης της ZF.

Τα 480 άλογα είναι μια ιπποδύναμη αρκετά ικανοποιητική για τον Έλληνα αυτοκινητιστή που έχει να αντιμετωπίσει πολλές φορές την απαιτητική μορφολογία του οδοστρώματος στην χώρα μας. Μάλιστα, το Ford Cargo μας ικανοποίησε στον τρόπο που χειρίστηκε το φορτίο της νταλίκας, με καλές επιταχύνσεις, δεν ζορίστηκε κάπου ιδιαίτερα και εάν η κατανάλωση μένει αρκετά κοντά σε ότι ανακοινώνει ο κατασκευαστής τότε το φορτηγό σίγουρα δεν θα προβληματίσει κανέναν.

Ford Trucks10Το γεγονός, ότι το Ford Cargo είναι φτιαγμένο για σκληρή δουλειά, φαίνεται και από τις αναρτήσεις της καμπίνας οι οποίες είναι με ελατήρια σε 4 σημεία και πλαγιαστά αμορτισέρ για να απορροφούν το βιράρισμα της καμπίνας πάνω στις στροφές. Όσο για τις αναρτήσεις του φορτηγού, αυτές είναι με παραβολικά φύλλα μπροστά και δύο φούσκες πίσω συνεργαζόμενες με αμορτισέρ, καθώς και αντιστρεπτικές μπάρες.

Έξυπνες λύσεις

Στην «μάχη» για την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, οι μηχανικοί του Τούρκου κατασκευαστή βελτίωσαν -εκτός από τον κινητήρα- και άλλους παράγοντες που την επηρεάζουν όπως είναι η αεροδυναμική αντίσταση της καμπίνας καθώς και οι τριβές των επί μέρους μηχανικών μερών. Ακόμα και ελαστικά χαμηλής αντίστασης «επιστρατεύονται» προκειμένου να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ford Trucks9Τέλος, η πρόταση της Ford στην κατηγορία των μεσαίων φορτηγών έρχεται με ένα πλήθος συστημάτων ασφαλείας όπως τα ESP (έλεγχος της πρόσφυσης), EBD (έλεγχος της πέδησης) και φυσικά ABS. Ειδικά το EBD εξασφαλίζει ισορροπία στην πίεση των φρένων και συνεπώς εξαιρετικό χρόνο αντίδρασης.

Δια ταύτα

Ford Trucks11Στον απολογισμό της επαφής μας με τον πιο «διαφορετικό» ελκυστήρα της ευρωπαϊκής αγοράς, αυτόν της Ford Cargo σημειώσαμε στα θετικά την εξαιρετική εξωτερική εμφάνιση, την ικανή γραμμή κίνησης, την απουσία ενοχλητικών θορύβων και την στιβαρότητα πλαισίου-αναρτήσεων. Από την άλλη το φορτηγό υπολείπεται σε ποιότητα υλικών και αισθητική στο εσωτερικό της καμπίνας, στοιχεία που ίσως ο αυτοκινητιστής μπορεί να προσπεράσει ακούγοντας την πολύ προσιτή τιμή απόκτησης για την οποία κάνουν λόγο οι άνθρωποι της Σφακιανάκης.

Αν σε όλα αυτά προσθέσει κανείς την 24ωρη τηλεφωνική υποστήριξη και τα 40.000 σημεία τεχνικής κάλυψης σε 38 χώρες της Ευρώπης σε συνδυασμό με την δυνατότητα υπηρεσίας οδικής βοήθειας τότε γίνεται αντιληπτό ότι η πρόταση της Ford στα βαρέα οχήματα μεσαίου τονάζ είναι ολοκληρωμένη σε όλες τις πτυχές της.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ford Ecotorq 12,7 Euro 6 Κύλινδροι/Βαλβίδες 6c / 32V Κυβισμός (λίτρα) 12.740 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 480/1.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.500/1.000 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 130 x 160 Ταχύτητα κόφτη 85 χλμ./ώρα

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων ZF 12 TX Traxon Διαφορικό R780 με δυνατότητα κλειδώματος και βήμα 3,08

ΣΑΣΙ – ΚΑΜΠΙΝΑ: Πλαίσιο κλασικής μορφής από δύο διαμήκεις δοκούς με εγκάρσιες τραβέρσες. Ηλεκτρουδραυλικά ανατρεπόμενη καμπίνα τύπου Extra High Roof Sleeper Cab, αυτοφερόμενη, ατσάλινη, με προδιαγραφές ECE R29 αεραναρτούμενη σε τέσσερα σημεία.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας, ικανότητα φόρτισης έως 7.100 κιλών. Μηχανική ανάρτηση, παραβολικά ελατήρια, ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδο. Πίσω: Κινητήριος άξονας, ικανότητα φόρτισης έως 12.600 κιλών. Αερανάρτηση και αντιστρεπτική ράβδο.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό ηλεκτροπνευματικό κύκλωμα φρένων, αεριζόμενα δισκόφρενα (430 χιλ.) σε όλους τους τροχούς. Στάνταρ ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης  με ABS, EBS και ESP. Δευτερεύον σύστημα ZF intarder 600 kW.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Αιρ κοντίσιον, Ράδιο/cd, αερανάρτηση καμπίνας με ηλεκτρική ανάκληση, θερμαντήρας καμπίνας, cruise control, βαλβιδόφρενο, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικοί/θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, ηλεκτρική ηλιοροφή, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας (LDWS), αισθητήρας βροχής, κλείδωμα διαφορικού, σύστημα υποβοήθησης ανάβασης, σύστημα PTO, πακέτο ADR

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 6,039 μ. Μεταξόνιο 3,950 μ. Πλάτος σασί 0,866 μ. Πρόβολος πίσω 0,954 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 15,0 μ. Μεικτό βάρος 18.000 – 26.000 – 33.000 κιλά Απόβαρο 7,792 κιλά Εξωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 2.305×2,540×3,950 μ. Ελαστικά 315/60 R22,5 (Michelin) Ρεζερβουάρ 600 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 78 λίτρα

 

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ