Εθνικό πένθος για την σιδηροδρομική τραγωδία – Αναζητούνται ευθύνες

Επιστολή–βόμβα τρεις μόλις εβδομάδες πριν από τη θανατηφόρα σύγκρουση στα Τέμπη

banner-google-news

Η Ελλάδα βιώνει εθνικό πένθος για τη μεγάλη σιδηροδρομική τραγωδία που συνέβη το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου 2023. Η σφοδρή μετωπική σύγκρουση  της επιβατικής αμαξοστοιχίας που μετέφερε 342 επιβάτες και 10 άτομα προσωπικό, με την εμπορική αμαξοστοιχία που ήταν φορτωμένη με κοντέινερ, μετέτρεψε τα δύο πρώτα βαγόνια και των δύο αμαξοστοιχιών σε άμορφη μάζα.

Η σύγκρουση έγινε στα Τέμπη, καθώς οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν στην ίδια γραμμή. Οι πρώτες εκτιμήσεις μιλούν για 40 νεκρούς,  οι περισσότεροι από τους οποίους είναι νέοι κάτω των 30 ετών, ενώ συνεχίζονται οι προσπάθειες απεγκλωβισμού. Παράλληλα, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των θυμάτων.

Την εποπτεία για τις έρευνες του πολύνεκρου δυστυχήματος ανέλαβε ο εισαγγελέας Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος. Ο σταθμάρχης βάρδιας της Hellenic Train κλήθηκε για εξηγήσεις και συνελήφθη ως βασικός υπαίτιος της τραγωδίας.

Τραγικά λάθη και παραλείψεις εδώ και χρόνια

Από την πλευρά του ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενηδούνιας μιλάει για τραγικά λάθη και παραλείψεις, λέγοντας πως τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια.
«Έχει συμβεί το αδιανόητο. Τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Το ένα ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη, το επιβατικό και το εμπορικό κατέβαινε από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και απ’ ότι φαίνεται υπήρχε μετωπική σύγκρουση, με τα τραγικά αποτελέσματα που βλέπουμε», είπε αρχικά μιλώντας στην ΕΡΤ.
Συγκεκριμένα όσον αφορά το ζήτημα του κεντρικού ηλεκτρονικού ελέγχου υπογράμμισε ότι δεν λειτουργεί τίποτα και όλα γίνονται χειροκίνητα.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα γίνονται χειροκίνητα, με ανθρώπινο παράγοντα. Είμαστε στο manual σε όλο το δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως και στο σημείο αυτό», είπε τονίζοντας ότι ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργούν.
«Αν αυτά λειτουργούσαν, οι οδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους. Δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, έχουμε κάνει αιτήματα»,
συμπλήρωσε.

tempi2

Επιστολές-φωτιά για τον κίνδυνο των Τεμπών

Δύο έγγραφα που έρχονται στο φως της δημοσιότητας καταγράφουν τον κίνδυνο των Τεμπών.  Δέκα μήνες πριν υπήρχε προειδοποίηση, ενώ στις 7 Φεβρουαρίου συνδικαλιστές μιλούσαν για πιθανό δυστύχημα.

Στις 27 Απριλίου 2022, υπήρξε μια παραίτηση κι ένα έγγραφο που επιβεβαιώνουν ότι όλοι γνώριζαν τα προβλήματα που υπήρχαν. Συγκεκριμένα  στις 27 Απριλίου του 2022, ο κ. Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, υπέβαλε την παραίτησή του στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ. Γιατί; Επειδή διαφωνούσε με τις ενέργειες της ΕΡΓΟΣΕ και κατήγγειλε  καθυστερήσεις, μη τήρηση φυσικού αντικειμένου και κακοδιαχείριση συμβάσεων, που αφορούν έργα σηματοδότησης και ασφάλειας των γραμμών. Αναφέρει τη μη τήρηση  του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 με την αναίτια αποξήλωση των εν λειτουργία (χρηματοδοτούμενων με ευρωπαϊκά κονδύλια) υφιστάμενων συστημάτων αλληλεξάρτησης στους Σ.Σ. Τανάγρα, Ελαιώνα, Θήβα, Σφίγγα, Αλίατρο κ.λπ. και την αντικατάστασή τους με ένα σύστημα αλληλεξάρτησης, διότι επιφέρουν τεράστιες καθυστερήσεις στη σύμβαση του ETCS επί της γραμμής.

Μιλά για κακοδιαχείριση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα και τις τεράστιες καθυστερήσεις που αυτή επιφέρει στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής. Και καταγγέλλει επίσης ότι εξαιτίας μη τήρησης των συμβάσεων και ότι «θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200 Km/h. Χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμιά ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμη και θραύσης αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Ο πρόεδρος καταλήγει: «για να μη δημιουργήσω πρόβλημα στην υλοποίηση των σχεδίων σας (αναφέρεται στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ), παραιτούμαι από τη θέση του προέδρου και μέλους της επιτροπής του ETCS επί γραμμής σύμβασης 10005 και παρακαλώ για την αντικατάστασή μου».

Σε μια δεύτερη επιστολή – βόμβα, αυτή τη φορά μόλις πριν από λίγες ημέρες, στις 7 Φεβρουαρίου, από τη Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρόμων (ΔΕΣΚ-Σ) τονίζεται ρητά: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».

Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης: «Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό». Η ανακοίνωση έγινε στις 7 Φεβρουαρίου 2023, τρεις μόλις εβδομάδες πριν από τη θανατηφόρα σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.

Θυμίζουμε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ιδιωτικοποιηθεί (το 100% των μετοχών ελέγχει ο όμιλος «Ferrovie dello Stato Italiane» – FSI και αντικείμενό της είναι η λειτουργία και εκμετάλλευση όλων των σιδηροδρομικών μεταφορών). Μετά την απόκτησή της από την FSI, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετονομάστηκε σε Hellenic Train. 

Επίσης έχει ιδιωτικοποιηθεί  και η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), το 100% των μετοχών ελέγχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή η FSI.

Ο ΟΣΕ ανήκει στο Δημόσιο και οι βασικές δραστηριότητές του είναι η συντήρηση των υποδομών (γραμμές, σταθμοί, ηλεκτροκίνηση κ.ά.) και το έργο αυτό δίνεται σε εργολάβους.