Έρχονται τα νέα ηλεκτρονικά διόδια – Χρέωση με το χιλιόμετρο

Στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία για την έναρξη κατασκευής του νέου συστήματος αναλογικών διοδίων σε όλους τους Αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Τα σχήματα αυτά ήταν:

  1. Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade Tech (Ιταλία)
  2. Μυτιλιναίος – Nusz (Ουγγαρία)

Με βάση των έλεγχο των οικονομικών προσφορών και σε σχέση με τα τεχνικά χαρακτηριστικά που προσέφερε το κάθε σχήμα, αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος του έργου των ηλεκτρονικών διοδίων το σχήμα « Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade Tech».

Με τον τρόπο αυτό η προσπάθεια του Υπουργείου για την αναβάθμιση της χρήσης του εθνικού οδικού δικτύου με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας διαχείρισης αποκτά άλλη μία έμπρακτη απόδειξη. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας θα είναι η οικονομικότερη και πιο σύγχρονη διαχείριση όλων των πόρων.

Όλο το σύστημα των αυτοκινητοδρόμων γίνεται, ηλεκτρονικά, μια ενιαία υποδομή.

Ο χρήστης του οδικού δικτύου δεν θα χρειάζεται να ασχολείται αν η υποδομή που κινείται ανήκει σε διαφορετικές εταιρείες η το δημόσιο, να σταματά και να καθυστερεί. Γίνεται οικονομία κλίμακας, το όφελος της οποίας θα περάσει άμεσα στον χρήστη.

Σκοπός του διαγωνισμού ήταν ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η συντήρηση για πέντε χρόνια ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης οδικού δικτύου.

Το σύστημα λειτουργεί ως ενδιάμεσος μεταξύ όλων όσων λειτουργούν στο δρόμο είτε είναι ιδιώτες είτε δημόσιο.

Πώς θα λειτουργούν τα νέα διόδια

Το νέο σύστημα συνδυάζει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες μέτρησης επί του δρόμου καθώς και υπολογιστικά κέντρα μεγάλης χωρητικότητας και ασφάλειας.

Περιληπτικά αναφέρονται κάποια από τα βασικά τμήματα και συστήματα:

  • Δύο κέντρα διαχείρισης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
  • Συνδεδεμένα κέντρα τοπικής διαχείρισης σε κάθε αυτοκινητόδρομο.
  • Πύλες διαχείρισης επί των αυτοκινητοδρόμων
  • Πύλες ελέγχου στις εξόδους των αυτοκινητοδρόμων
  • Πύλες ελέγχου στις εισόδους και εξόδους της χώρας, λιμενικές και οδικές.
  • Μετατροπή των υφιστάμενων μετωπικών διοδίων σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.
  • Προμήθεια και συντήρηση αυτόματων οχημάτων παρακολούθησης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων.

Η επικοινωνία του συστήματος θα γίνεται μέσω δικτύου οπτικών ινών αλλά και μέσω κυψελικής επικοινωνίας.

Το κεντρικό υπολογιστικό σύστημα είναι ανοικτό και αποτελείται ξεχωριστά υποσυστήματα κυριότερα των οποίων είναι:

Υποσύστημα διοδίων

Περιλαμβάνει υπολογισμό διοδίων με βάση την απόσταση. Μπορεί επίσης να υποστηρίξει υπολογισμό διοδίων με βάση το χρόνο, ζώνες χρέωσης η τη διαθεσιμότητα. Διαθέτει εξοπλισμό που μπορεί να χρεώσει με βάση τη πινακίδα, τις υφιστάμενες συσκευές των παραχωρησιούχων, τις μελλοντικές ηλεκτρονικές πινακίδες αλλά και δορυφορικά συστήματα χρέωσης. Μπορεί επίσης να ξεχωρίσει διαφορετικές ομάδες χρέωσης.

Για την πληρωμή των διοδίων θα υπάρχουν μόνο ηλεκτρονικοί τρόποι αγοράς χιλιομέτρων. Διαδικτυακές εφαρμογές, αυτόματοι πωλητές επί του δρόμου, γραφεία αγοράς κτλ.

Υποσύστημα Ελέγχου κυκλοφορίας

Περιλαμβάνει τις υπάρχουσες και μελλοντικές συσκευές μέτρησης κυκλοφορίας όλου του οδικού δικτύου. Σκοπός του υποσυστήματος αυτού είναι συγκέντρωση και η διανομή των κυκλοφοριακών συνθηκών και ατυχημάτων ζωντανά από ένα κεντρικό σημείο για όλη τη χώρα.

Υποσύστημα διαχείρισης φορτίων

Με τη χρήση των δορυφορικών πομποδεκτών μπορεί να παρακολουθεί την κίνηση συγκεκριμένων φορτίων. Μπορεί να συνδεθεί με τα μελλοντικά ηλεκτρονικά δελτία αποστολής. Επίσης μπορεί να παρακολουθεί αυτόματα και τους ηλεκτρονικούς ταχογράφους.

Ο ανάδοχος πρέπει να παραμείνει για 5 χρόνια μετά το πέρας της κατασκευής για να συντηρεί το σύστημα αλλά και να εγγυηθεί την ορθή λειτουργία του. Πρέπει επίσης να περάσει την τεχνογνωσία κατασκευής συντήρησης και διαχείρισης στο Ελληνικό προσωπικό.

Αν και το κεντρικό σύστημα υπάγεται στην «Υπηρεσία Οδικών Τελών Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών» του υπουργείου, τα επιμέρους υποσυστήματα διαχειρίζονται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες ή ιδιώτες. Έτσι για παράδειγμα το υποσύστημα των διοδίων το διαχειρίζονται οι λειτουργοί των αντίστοιχων αυτοκινητοδρόμων, το υποσύστημα διακίνησης φορτίων καθώς και τις εισόδους τις χώρας η ΑΑΔΕ με την Ελληνική αστυνομία και το λιμενικό.

Το σχεδιασμό του συστήματος τον παρακολουθούν εκτός από την Ένωση και οι γειτονικές χώρες με τις οποίες ήδη έχει συμφωνηθεί η επέκταση του συστήματος.

Πώς θα λειτουργεί

Για τα επιβατηγά οχήματα θα υπάρχουν καταγραφείς (αισθητήρες)  και θα καταγράφεται το όχημα στην είσοδο και έξοδο του από τον αυτοκινητόδρομο. Η χρέωση θα γίνεται χιλιομετρικά και θα χρεώνεται στην πινακίδα του οχήματος Η αγορά «χιλιομέτρων» θα μπορεί να γίνεται ακόμα και μέσω ειδικού app από τα κινητά τηλέφωνα.

Για τα φορτηγά θα υπάρξει υποχρέωση προμήθειας συσκευής (αντίστοιχης περίπου με αυτή που υπάρχει σήμερα) και θα υπάρχει εντοπισμός μέσω δορυφόρου. Σε αυτό το σύστημα το φορτηγό θα καταγράφεται που κινείται και ανάλογα θα χρεώνεται.

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ