Επιλέγοντας το καταλληλότερο ελαστικό για το όχημά σας-Συνέντευξη με τον Παναγιώτη Χύτα

banner-google-news

Η επιλογή του καταλληλότερου ελαστικού για το όχημά σας δεν είναι εύκολη υπόθεση. Προϋποθέτει γνώσεις, εμπειρία και φυσικά ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από τον χώρο. Ο επαγγελματίας οδηγός και ειδικά ο Έλληνας, διαθέτει ορισμένες βασικές γνώσεις για το ελαστικό. Όμως, δεν είναι ο πλέον αρμόδιος για να πραγματοποιήσει την ιδανικότερη και καταλληλότερη επιλογή ελαστικού για το όχημά του.

Στον Νίκο Σπυρόπουλο

Για αυτόν ακριβώς το λόγο, υπάρχουν ειδικοί επαγγελματίες του κλάδου των ελαστικών, με πολυετή εμπειρία και εξειδίκευση πάνω στον τομέα. Σε αυτούς ανήκει εδώ και χρόνια η ομώνυμη εταιρία του κ. Παναγιώτη Χύτα. Πρόκειται ίσως για τη μεγαλύτερη εταιρία στον χώρο του ελαστικού στην Ελλάδα και απαριθμεί 30 χρόνια ενεργούς παρουσίας.

Το Youtruck Magazine, συνάντησε τον κ. Χύτα στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της εταιρίας στην Ελευσίνα και μίλησε μαζί του για όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας επαγγελματίας αυτοκινητιστής για το ελαστικό.

-Κ. Χύτα, πόσα χρόνια βρίσκεστε στον χώρο του ελαστικού;

Η εταιρία μας βρίσκεται ενεργά στον χώρο του ελαστικού και γενικότερα του αυτοκινήτου εδώ και 30 χρόνια. Μάλιστα, από το 2006 διαθέτουμε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις, οι οποίες ίσως να είναι και οι μεγαλύτερες σε έκταση στην Ελλάδα για το ελαστικό. Επίσης, διαθέτουμε και άλλα δυο σημεία πώλησης στη Νέα Πέραμο και το Μπραχάμι.

-Τι είναι εκείνο που ξεχωρίζει στην εταιρία σας;

Το κυριότερο χαρακτηριστικό μας είναι ότι βλέπουμε τον πελάτη σαν φίλο και όχι σαν «πορτοφόλι». Αυτά που προτείνουμε στον πελάτη, είτε πρόκειται για μεγάλα επαγγελματικά οχήματα, είτε για επιβατικά, θα μπορούσαμε να τα τοποθετήσουμε και στα δικά μας αυτοκίνητα. Δεν κοροϊδεύουμε τον κόσμο, δουλεύουμε με συνείδηση και με ήθος.

-Τι πρέπει να γνωρίζουμε για το ελαστικό στο επαγγελματικό όχημα και ειδικότερα στο φορτηγό;

Το φορτηγό είναι δύσκολο. Ποικίλει. Δεν βάζουμε 4 λάστιχα και ξεμπερδέψαμε. Υπάρχει ιδιαίτερη εξειδίκευση στο ελαστικό του φορτηγού. Για παράδειγμα, άλλα λάστιχα επιλέγουμε για τους κατευθυντήριους άξονες (τιμόνι), άλλα για τους κινητήριους (διαφορικό) και άλλα για τους φερόμενους άξονες (συρόμενο). Ανάλογα με την χρήση του φορτηγού, υπάρχουν 3 βασικές κατηγορίες ελαστικών. Τα ελαστικά για

  • Φορτηγά Διεθνών μεταφορών
  • Φορτηγά Εθνικών μεταφορών
  • Φορτηγά για Μεικτή χρήση (χρήση on-off)

Ένα ελαστικό on-off μπορεί να κρατάει περισσότερο και να ανταπεξέρχεται στις δυσκολίες ενός ανώμαλου εδάφους, αλλά δεν κάνει για μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις (διεθνείς μεταφορές). Εάν το χρησιμοποιήσουμε με αυτόν τον τρόπο, τότε όχι μόνο δεν θα βγάλει τα απαιτούμενα χιλιόμετρα που θέλουμε, αλλά θα έχει πολύ μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και θόρυβο. Ένα τέτοιο ελαστικό διαθέτει μεγαλύτερη αντίσταση στην τριβή κύλισης, κάτι που θα μας χρησιμεύσει σε ανώμαλο έδαφος. Ανάλογα λοιπόν με την χρήση, επιλέγουμε το ιδανικότερο ελαστικό.

Να τονίσω ότι η εξειδίκευση δεν σταματάει εκεί. Υπάρχουν πολλές υποκατηγορίες και παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη πριν την τελική επιλογή του ελαστικού. Υπάρχουν πολλά μοντέλα ελαστικών εξειδικευμένα για κάθε είδος και τύπου φορτηγού. Από τη μεγάλη αυτή γκάμα, επιλέγουμε κάθε φορά εκείνο που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες του εκάστοτε πελάτη.

 

-Αναφερθήκατε στην κατανάλωση καυσίμου. Υπάρχουν ελαστικά που βοηθούν στη μείωσή της;

Ίσως το μεγαλύτερο έξοδο που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα ένας επαγγελματίας αυτοκινητιστής αλλά και οι εταιρίες, είναι αυτό των καυσίμων. Γι’ αυτό το λόγο, μεγάλες διεθνείς εταιρίες ελαστικών, με τις οποίες συνεργαζόμαστε, προωθούν τα τελευταία χρόνια ελαστικά τελευταίας τεχνολογίας, τα οποία έχουν κατασκευαστεί με γνώμονα την οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου. Τα ελαστικά αυτά διαθέτουν καλύτερη τριβή κύλισης και μειώνουν κατά πολύ τη μέση κατανάλωση.

-Υποψιάζομαι όμως ότι θα στοιχίζουν περισσότερο.

Η αλήθεια είναι αυτή. Βέβαια, αν και κοστίζουν περισσότερο, αποτελούν την καλύτερη επιλογή για έναν επαγγελματία που κάνει διεθνείς και εθνικές μεταφορές. Η απόσβεση θα γίνει άμεσα στην κατανάλωση καυσίμου. Εδώ και δυο χρόνια περίπου, μεγάλες εταιρείες στην Ελλάδα, ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν στους στόλους φορτηγών τους τα καινούρια αυτά ελαστικά.

-Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών, έχει επηρεάσει όλους τους κλάδους. Με ποιόν τρόπο εμφανίστηκε σε αυτόν των ελαστικών;

Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες στον κλάδο των μεταφορών επιδρούν αλυσιδωτά και στα ελαστικά. Αυτό που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι πλέον ο επαγγελματίας οδηγός όταν πρόκειται να αλλάξει λάστιχα, κοιτάει πρώτα την οικονομικότερη λύση. Παρατηρούμε αύξηση στη διαδικασία «ξανα-σκαλίσματος του ελαστικού» ή αλλιώς το «χαράκι», όπως το λέμε. Οι φορτηγατζήδες αλλά και οι εταιρίες το προτιμούν, αφού κοστίζει πολύ λιγότερο από την αγορά καινούριων ελαστικών. Για όσους δεν γνωρίζουν τη διαδικασία, να πούμε ότι υπάρχει η δυνατότητα να σκαλίσεις από την αρχή ένα ελαστικό, να φτιαχτούν νέα αυλάκια ώστε να βγάλει και άλλα χιλιόμετρα.

 

-Τι άλλο χρειάζεται να ξέρει ένας οδηγός για το «χαράκι»;

Θα ήταν καλό να κοιτάει συχνά τα λάστιχά του, καθώς όσο πιο γρήγορα αντιληφθεί τυχόν φθορά στο τακούνι, τόσο περισσότερη απόδοση (χιλιόμετρα) θα κερδίσει το ελαστικό ξανά από το σκάλισμα. Πρέπει να το πηγαίνει άμεσα για το «χαράκι», εάν θέλει να αυξήσει τον χρόνο ζωής του ελαστικού του και φυσικά να εξοικονομήσει χρήματα. Εάν το ελαστικό έχει φτάσει «στο σύρμα», που λέμε, δεν μπορεί να γίνει σκάλισμα.

-Με βάση την εμπειρία σας, πότε ένα ελαστικό θα αποδώσει το μέγιστο;

Ένα ελαστικό για να έχει τη μέγιστη απόδοση στον χρόνο, σε χρονική διάρκεια και χιλιομετρική απόδοση, θα πρέπει να τοποθετηθεί στο όχημα έπειτα από 6 μήνες και λιγότερο από 2 χρόνια από την κατασκευή του. Ανάμεσα σε αυτό το χρονικό σημείο, το ελαστικό θα αποδώσει το μέγιστο.

Να σημειώσω εδώ, ότι ο τρόπος που αποθηκεύεται ένα καινούριο ελαστικό είναι πολύ σημαντικός. Πρέπει να υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι, πλέον κατάλληλοι για την ορθή συντήρηση ενός νέου ελαστικού. Υπό αυτές τις συνθήκες, ακόμα και 2 χρόνια να παραμένει στο «ράφι», θα έχει την ίδια απόδοση όσο θα είχε και τους πρώτους μήνες κατασκευής του. Στην εταιρία μας, υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος, υπό τις κατάλληλες συνθήκες για την ορθή αποθήκευση των καινούριων ελαστικών.

 

-Έχετε μήπως κάποια άλλη συμβουλή, γενικότερου χαρακτήρα, να δώσετε στους αναγνώστες του YoutruckMagazine;

Γενικά ο οδηγός θα πρέπει να ελέγχει τακτικά τα ελαστικά του οχήματός του. Είναι άκρως σημαντικό για να μη βρεθεί προ τετελεσμένων γεγονότων. Ειδικότερα, θα πρέπει να ελέγχει τα λάστιχα για τη σωστή πίεση του αέρα. Δεν πρέπει ούτε να πέφτει κάτω από την ενδεδειγμένη πίεση ούτε να την ξεπερνά. Κάτι τέτοιο μειώνει τον χρόνο ζωής. Για παράδειγμα, όταν ένα ελαστικό ταξιδεύει με υποπίεση, θερμαίνεται στα πλευρικά του σημεία με πιθανότητα να «κλατάρει». Αντίθετα, όταν έχει παραπάνω (αυξημένη πίεση), θα τρώγεται στο κέντρο του πέλματος.

Επίσης, θα πρέπει να ελέγχει το όχημα εάν είναι σωστά ευθυγραμμισμένο. Στα πολλά χιλιόμετρα εάν χάνει ακόμα και 10 μοίρες υπάρχει σημαντικό αντίκτυπο στο λάστιχο.

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!