Eπίκαιρη ερώτηση για την προμήθεια 250 λεωφορείων – Τι απαντά το Υπουργείο Μεταφορών

«Θα δημιουργηθούν προϋποθέσεις διακράτησης της εγχώριας τεχνογνωσίας και θα αυξηθεί η απασχόληση στο εσωτερικό της χώρας;»

banner-google-news

Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής Βασίλης Βιλιάρδος  προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Προμήθεια λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών, διευκρίνηση τιμής αγοράς, έλεγχος χρηματοδότησης και εξασφάλιση εγχώριας συμπαραγωγής».

 Η ερώτηση:

«Από το 2018, προωθείται διαγωνισμός για την αντικατάσταση των λεωφορείων των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ -εν μέρει, με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Τελευταία, αναδείχθηκε ανάδοχος η Κινεζική Yutong Bus, που εκπροσωπείται από τον Όμιλο Κοπελούζου για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, με συνολικό προϋπολογισμό 110,8 εκατ. €.

Δηλαδή, για κάθε ένα εξ αυτών θα πρέπει να καταβληθούν 440.720 € περίπου, πλέον ΦΠΑ. Σε εκκρεμότητα παραμένουν διαγωνισμοί για ακόμη 400 λεωφορεία, μπορεί όμως να φτάσουν έως και τα 1.300, μέχρι το τέλος της τετραετίας.

Σημειώνεται ότι ο ΟΑΣΑ ανήκει στο Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) –το οποίο, σύμφωνα με τη νομολογία του ΣΤΕ για την ΕΥΔΑΠ, δεν εντάσσεται στον δημόσιο τομέα. Επομένως, η οποιαδήποτε συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτήν την αγορά, μέσω του ΠΔΕ, του ΕΣΠΑ ή του Ταμείου Ανάκαμψης, αποτελεί επιδότηση και απώλεια κεφαλαίων, η οποία αναιρεί τα όποια έσοδα από μερίσματα λαμβάνονται από την ΕΕΣΥΠ.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, οι ερωτήσεις μας είναι οι εξής:

1. Πως αναλύεται η τιμή προμήθειας των λεωφορείων, όσον αφορά σε οχήματα, φορτιστές, εκπαίδευση κλπ. και ποια είναι η προμήθεια του ομίλου Κοπελούζου αλλά και η συμμετοχή του στην σχετική σύμβαση, δεδομένου ότι διαβάσαμε πως το Κατάρ αγόρασε το 2022, 1.002 ηλεκτρικά λεωφορεία Yutong για 1,8 δις CNY (230 εκ. €), δηλαδή, έναντι περίπου 230.000 € έκαστο, ενώ, χαμηλές τιμές βλέπουμε και σε ιστοσελίδες χονδρικής πώλησης;

Πώς θα χρηματοδοτηθεί η σχετική αγορά και πώς θα ανακτηθεί τυχούσα ενίσχυση από το Δημόσιο προς ΟΑΣΑ/Υπερταμείο ή από το Ταμείο Ανάκαμψης;

2. Θα υπάρχει συμπαραγωγή των λεωφορείων από εγχώριες εταιρίες, όπως στο παρελθόν, κάτι που προβλέπεται για παράδειγμα στις ΗΠΑ με το Buy American Act και το Inflation Reduction Act, έτσι ώστε να μην διαφεύγουν στο εξωτερικό τα εγχώρια κεφάλαια παρέχοντας προστιθέμενη αξία στο ΑΕΠ, να δημιουργηθούν προοπτικές ανάπτυξης, να δημιουργηθούν προϋποθέσεις διακράτησης της εγχώριας τεχνογνωσίας και να αυξηθεί η απασχόληση στο εσωτερικό της χώρας;»

Στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών της Ελληνικής Λύσης, Βασίλη Βιλιάρδου, με θέμα την προμήθεια των νέων αστικών λεωφορείων, απάντησε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τον τομέα των Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, την Δευτέρα 20 Νοεμβρίου.

Υπογράμμισε τα οφέλη της σύμβασης, όπως η ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου στις μεγάλες πόλεις, αλλά και η υποστήριξη των πράσινων μεταφορών. Επιπλέον, αναφέρθηκε στη σημασία των εγγυήσεων λειτουργίας που συνοδεύουν τα οχήματα, υπερβαίνοντας τις κανονικές προδιαγραφές της αγοράς και μειώνοντας το συνολικό κόστος κύκλου ζωής.

Σχετικά με το κόστος της προμήθειας, διευκρίνισε ότι το κόστος για κάθε ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, εκτιμάται περίπου στα 440.000 ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσθετες εγγυήσεις που υπερκαλύπτουν μια περίοδο έως 85 μήνες για τα οχήματα, 99 μήνες για τους συσσωρευτές ανά όχημα και 145 μήνες –πάνω από 12 χρόνια– για τους φορτιστές. Στην τιμή αυτή συμπεριλαμβάνεται και το κόστος εκτελωνισμού, η προμήθεια του φορτιστή, εγγυημένη αντισκωριακή προστασία 18 ετών, περιβαλλοντικοί φόροι για ελαστικά και συσσωρευτές, κόστος μεταφοράς και ασφάλισης των οχημάτων για μέχρι και 45 ημέρες μετά από την άφιξή τους στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης.  Επεσήμανε ότι η τιμή διάθεσης ενός τυπικού (μήκους 12μ) ηλεκτρικού λεωφορείου αστικού κύκλου σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτή τη στιγμή υπολογίζεται στα 480.000 – 700.000 ευρώ. Σημείωσε επίσης πως η προμήθεια των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων καλύπτεται στο σύνολό της από το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.

Τέλος, υπογράμμισε την δέσμευση της χώρας να ακολουθεί τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και πρακτικές σε θέματα εξοπλισμού και ποιότητας, ενώ τόνισε ότι η σύμβαση είναι απόλυτα επωφελής, με οικονομικούς όρους για το ελληνικό δημόσιο, αλλά και με κοινωνικούς όρους για το επιβατικό κοινό και τους πολίτες.