Η Ελλάδα «αγκαλιάζει» το e-CMR

banner-google-news

Ένα μεγάλο βήμα προς την πλήρη ψηφιοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα έγινε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, με την πιλοτική εκκίνηση της ψηφιακής «φορτωτικής». Το πρώτο ψηφιακό έγγραφο e-CMR δημιουργήθηκε για λογαριασμό της εταιρείας Hermes Agencies SA (Ερμής Πρακτορεύσεις ΑΕ), στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, σε συνεργασία με τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) και υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

7 (Medium)Στη συμπλήρωση του πρώτου επίσημου ψηφιακού εγγράφου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της IRU, παρόντες ήταν ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, ο υφυπουργός Μεταφορών και Ναυτιλίας του Μαυροβουνίου, Dalibor Milošević, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β. Ελλάδας, Κυριάκος Λουφάκης, ο επικεφαλής του τομέα εμπορευματικών μεταφορών της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), Jens Huegel, εκπρόσωποι φορέων του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας και μεταφορείς.

Η υιοθέτηση των ψηφιακών εγγράφων φορτίου στις διασυνοριακές μεταφορές αναμένεται να αυξήσει την ταχύτητα μεταφοράς, καθώς είναι πλήρως διαφανής όλη η διαδικασία και επιτρέπει αποτελεσματικούς ελέγχους από τις αρχές. Η δε καταγραφή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο δίνει τη δυνατότητα σε όλη την αλυσίδα μεταφοράς να ενημερώνεται άμεσα για όλα τα στάδια και να ανταποκρίνεται γρήγορα και με χαμηλότερο κόστος.

«Ανοίγου8 (Medium)με ένα παράθυρο στο μέλλον, καθώς είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα δοκιμάζει -μαζί με άλλες ευρωπαϊκές χώρες- μια νέα διαδικασία, προτού αυτή γίνει υποχρεωτική» τόνισε ο Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της ΟΦΑΕ, προσθέτοντας ότι «η ψηφιακή διεθνής φορτωτική CMR μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μέσο διασφάλισης της νομιμότητας της μεταφοράς, καθώς θα μπει ένα τέλος στη δυνατότητα παραποίησης των εντύπων».

Τα επόμενα βήματα

Γίνονται επίσης προσπάθειες να επεκταθεί το πιλοτικό πρόγραμμα και σε διασυνοριακές μεταφορές. Για το σκοπό αυτό έγινε πρόσφατα συνέλευση της IRU με ομολόγους της ΟΦΑΕ και εκπροσώπους κρατικών φορέων (υπουργεία και τελωνεία) από τις γειτονικές χώρες, στην οποία συζήτησαν τη δημιουργία βαλκανικού διαδρόμου e-CMR.

Έγινε μια καταγραφή για το στάδιο υιοθέτησης ή προετοιμασίας για το e-CMR που βρίσκονται οι χώρες που συμμετείχαν, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο όσο και από τους ίδιους τους μεταφορείς. Συζητήθηκαν ιδιαίτερα τα θέματα ανάπτυξης υποδομών, ασφάλειας, ψηφιακής υπογραφής και διαμοιρασμού των δεδομένων, αλλά και θέματα εκπαίδευσης οδηγών και στελεχών στις μεταφορικές εταιρείες.

Διαπιστώθηκε ότι οι γειτονικές χώρες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και την πιλοτική δοκιμή στην Ελλάδα, στη βάση ενός υγιούς ανταγωνισμού που αναμένεται να διευκολύνει τις διασυνοριακές μεταφορές. Διαπιστώθηκε επίσης η ανάγκη να τρέξουν άμεσα αντίστοιχα πιλοτικά προγράμματα στα Βαλκάνια για να αποσαφηνιστούν τα προβλήματα, ιδιαίτερα τα νομικά ζητήματα που αφορούν τυχόν νομικές επιπλοκές. Τέτοια ζητήματα δεν έχουν αποσαφηνιστεί ακόμη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Μέχρι το τέλος του έτους που αναμένεται να ολοκληρωθεί η πιλοτική δοκιμή στην Ελλάδα, θα πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία προσχώρησης της χώρας στο επικαιροποιημένο πρωτόκολλο (e-CMR) των Ηνωμένων Εθνών, το οποίο έχουν ήδη υπογράψει 11 ευρωπαϊκές χώρες (μόλις πριν από μερικούς μήνες προσχώρησαν η Γαλλία και η Εσθονία) και να θεσμοθετηθεί το νομικό πλαίσιο για την πλήρη λειτουργία του συστήματος.

Στο θέμα της δημιουργίας βαλκανικού διαδρόμου e-CMR, διαπιστώθηκε ωριμότητα προετοιμασίας για να λειτουργήσει σε προσεχές χρονικό διάστημα, ένας πιλοτικός διάδρομος από την Ελλάδα τουλάχιστον προς Βουλγαρία και Ρουμανία, ενώ ενδιαφέρον έδειξε τόσο η τουρκική πλευρά όσο και άλλες χώρες στους οδικούς άξονες προς την κεντρική Ευρώπη.

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!