DAF σειρά XF : The X(F) files!

Έκανε ντεμπούτο στην ΙΑΑ του 2012 στο Αννόβερο, πέρασε την γραμμή παραγωγής την Άνοιξη του 2013 και για πρώτη φορά «κοίταξε στα μάτια» τον ανταγωνισμό που –καθόλου συμπτωματικά, αλλά ελέω Euro 6- εμφανίστηκε καθολικά ανανεωμένος όσο ποτέ άλλοτε. Κατά την άποψή μας η νέα γενιά XF έβαλε σε μια νέα τροχιά την 25χρονη ιστορία του φορτηγού που αποτελεί την ναυαρχίδα της ολλανδικής φίρμας. Το XF έχει πλέον εδραιωθεί στη συνείδηση του Ευρωπαίου μεταφορέα, στηρίζεται στον όμιλο-κολοσσό που λέγεται PACCAR και δεν έχει άλλο δρόμο από το να κάνει… πρωταθλητισμό. Ας δούμε τα στοιχεία που καθιέρωσαν το φορτηγό "στα μάτια" του μεταφορέα απανταχού στην Ευρώπη.

banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Αρχείο YouTruck

H σχεδίαση

Το νέο XF διατήρησε σε επίπεδο διαστάσεων την ευρυχωρία και την πρακτικότητα που χαρακτηρίζουν τις καμπίνες των φορτηγών της ενώ σχεδιαστικά έκανε περισσότερα βήματα μπροστά από όσα θα αξίωναν και οι ίδιοι οι θαυμαστές της. Πράγματι, το μπροστινό μέρος διαθέτει ένα εκλεπτυσμένο σχεδιασμό που ενώνει όμορφα το επάνω και το κάτω μέρος του εμπρός τμήματος του φορτηγού. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η μεγάλη, μαύρη ματ μάσκα με πινελιές από αλουμίνιο και ένα κεντρικό, χρωμιομένο πάνελ με το λογότυπο DAF. Στην τολμηρή αλλά κομψή εμφάνιση του φορτηγού συμβάλουν επίσης τα όμορφα διακοσμημένα φωτιστικά σώματα, καθώς και ο νέας σχεδίασης, γαλβανισμένος προφυλακτήρας που ενσωματώνει οδηγούς αέρα για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα.

workhouse DAF XFΕπειδή το πλάτος του οχήματος έχει αυξηθεί στα 2,55 μέτρα, τα φτερά, τα πλευρικά αεροδυναμικά βοηθήματα καμπίνας και πλαισίου έχουν επίσης επανασχεδιαστεί με στόχο τη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής και τη μείωση της συσσώρευσης ακαθαρσιών. Τα πλαϊνά αεροδυναμικά βοηθήματα πλαισίου με ενσωματωμένα σκαλοπάτια έχουν επίσης μετακινηθεί περισσότερο προς τα εμπρός.

Ένα άλλο νέο χαρακτηριστικό για τη καμπίνα Space Cab είναι η αεροτομή οροφής, η οποία εξοικονομεί βάρος κατά περίπου 25 κιλά. Μια μοναδική προσθήκη στο νέο XF είναι ο προαιρετικός μηχανισμός που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οδηγός ώστε να ρυθμίσει εύκολα και άνετα το ύψος της αεροτομής χρησιμοποιώντας έναν άξονα, ενώ στέκεται δίπλα στο φορτηγό. Τα νέα φωτιστικά σώματα συνδυάζονται με λάμπες αλογόνου Η7 με ενσωματωμένα φώτα ημέρας πορείας (4 LEDs) από τον βασικό εξοπλισμό για την άριστη ορατότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μια ακόμα νέα προσθήκη είναι τα «Φώτα Στροφής». Αυτά είναι όμορφα σχεδιασμένα ως μέρος του νέου προφυλακτήρα και συνδυάζονται με τα φώτα ομίχλης. Τα φώτα στροφής φωτίζουν κατά τη διάρκεια ελιγμών και προς την κατεύθυνση της στροφής και παρέχουν αυξημένη άνεση και ασφάλεια και μειώνουν τον κίνδυνο ζημιών.

Το πλαίσιο

Για το νέο DAF XF δημιουργήθηκε εντελώς νέο πλαίσιο, σχεδιασμένο με τρόπο που να επιτρέπει την καλύτερη ψύξη του κινητήρα (δημιουργείται χώρος για ένα μεγαλύτερο ψυγείο και ένα πολύ μεγαλύτερο intercooler), όπως απαιτείται για το Euro 6. Επιπλέον υπάρχει μια σημαντική συμβολή στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, την καλή απόδοση και τη μεγάλη διάρκεια ζωής του κινητήρα. Τα άκρα του πλαισίου τύπου «Υ» στο εμπρόσθιο μέρος έχουν έναν νέο τύπο εγκάρσιου δοκού η οποία παρέχει πρόσθετη αντοχή και ακαμψία. Το ίδιο ισχύει και για την επιπλέον τραβέρσα που έχει τοποθετηθεί κάτω από τη μονάδα ψύξης και τη νέας σχεδίασης μπάρα προστασίας έναντι εμπρόσθιας ενσφήνωσης που πληροί τις πιο πρόσφατες ευρωπαϊκές απαιτήσεις για τρακάρισμα (R29).

Η εμπρόσθια ανάρτηση έχει επανασχεδιαστεί πλήρως, με ιδιαίτερη προσοχή στη δημιουργία μια εξαιρετικής ισορροπίας μεταξύ της απόσβεσης, της πλευρικής ευστάθειας, της άνεσης και της ακαμψίας. Μεγάλα παραβολικά ελατήρια χρησιμοποιούνται και τα χαρακτηριστικά τους έχουν βελτιωθεί περαιτέρω. Αυτό ισχύει τόσο για ανάρτηση δύο φύλλων του βασικού 8τονου εμπρόσθιου άξονα όσο και για την ανάρτηση τριών φύλλων του 9τόνου άξονα, οι οποίοι δεν απαιτούν συντήρηση. Επίσης διαθέσιμη είναι και η αερανάρτηση του εμπρόσθιου άξονα για ένα ακόμα υψηλότερο επίπεδο άνεσης. Το αυξημένο πλάτος του οχήματος στα 2,55 μέτρα προσφέρει την ευκαιρία να χρησιμοποιηθεί ένα μεγαλύτερο μετατρόχιο, το οποίο βελτιώνει το κράτημα και τη σταθερότητα.

Ένας νέος, στιβαρός οπίσθιος άξονας SR1344, βελτιστοποιημένος όσον αφορά το βάρος του χαρακτηρίζεται από ένα χαμηλό επίπεδο θορύβου, ενώ η μικρότερη απαίτηση σε λάδια σημαίνει εξοικονόμηση καυσίμων. Ο άξονας SR1344 έχει ικανότητα φορτίου 13 τόνων και συμπεριλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό για βάρος συρμού μέχρι 44 τόνους και ροπές κινητήρα μέχρι και 2.300 Nm. Η ενσωμάτωση της αντιστρεπτικής λειτουργίας Stabilink στην ανάρτηση του οπίσθιου άξονα δημιουργεί τη μέγιστη ακαμψία και σταθερότητα, ενώ γίνεται σημαντική εξοικονόμηση βάρους.

Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση ECAS της DAF είναι στάνταρ στο πίσω μέρος των ελκυστήρων 4×2. Αυτή η ανάρτηση με τέσσερις αερόφουσκες έχει υψηλή ικανότητα φορτίου 13 τόνων δίνοντας ένα τεχνικό απόθεμα με υψηλή άνεση από την ανάρτηση.

Το εσωτερικό της καμπίνας

Daf XF 22Το XF τελευταίας γενιάς προσφέρει στον οδηγό ένα εξαιρετικό περιβάλλον εργασίας, ανάπαυσης και ύπνου, χάρη σε μια εντελώς νέα διαρρύθμιση του ταμπλό, τα νέα καθίσματα, ένα ακόμη μεγαλύτερο κρεβάτι και πολλές νέες, πρακτικές λύσεις αποθήκευσης. Η DAF επέλεξε συνειδητά να διατηρήσει το βασικό σχέδιο της καμπίνας του απερχόμενου XF105. Επομένως, το σημείο εκκίνησης ήταν ότι δεν θα γίνουν παραχωρήσεις όσον αφορά τον κορυφαίο στην κατηγορία εσωτερικό χώρο και την άνετη διαμονή. Επιπλέον, ο χώρος στην καμπίνα είναι αρκετά μεγάλος ώστε η χρήση των κρεβατιών να μην περιορίζει τις επιλογές ρύθμισης των καθισμάτων, έτσι ώστε μετά τον ύπνο, η θέση οδήγησης δεν χρειάζεται να προσαρμόζεται κάθε φορά.

Τα καθίσματα είναι ελκυστικά, με διακριτική ταπετσαρία σε μια ζεστή απόχρωση του γκρι, ένα ανάγλυφο λογότυπο της DAF στο προσκέφαλο και στιβαρά χειριστήρια ελέγχου των διάφορων λειτουργιών ρύθμισης. Ο εξαερισμός δύο σταδίων και η θέρμανση είναι διαθέσιμα με επιπλέον κόστος, όπως είναι και η πλήρως δερμάτινη ταπετσαρία. Το πεντάλ του φρένου είναι τώρα κρεμαστού τύπου, δημιουργώντας περισσότερο χώρο για τα πόδια του οδηγού. Το τιμόνι μπορεί να ρυθμιστεί ομαλά σε κλίση από 30 έως 45 μοίρες και σε ύψος κατά 80 χιλιοστά. Έχει επανασχεδιαστεί πλήρως με έξυπνες πινελιές χρωμίου και προαιρετικά με επένδυση δέρματος. Οι λειτουργίες για διασκέδαση και ενημέρωση (ραδιόφωνο και τηλέφωνο) είναι τοποθετημένες στην αριστερή πλευρά της στεφάνης του τιμονιού, ενώ οι λειτουργίες που σχετίζονται με την επιτάχυνση έχουν ομαδοποιηθεί στη δεξιά πλευρά (cruise control, έλεγχος ταχύτητας σε κατωφέρεια και Adaptive Cruise Control).

Με συνολικό αποθηκευτικό χώρο 1000 λίτρα περίπου, το νέο XF «Super Space Cab» εντυπωσιάζει, με τρία μεγάλα διαμερίσματα πάνω από το παρμπρίζ (με χώρο για ένα φούρνο μικροκυμάτων) και άφθονο αποθηκευτικό χώρο κάτω από το κρεβάτι (675 λίτρα), όπου ένα συρτάρι 65 λίτρων μπορεί να τοποθετηθεί, ακόμη και σε συνδυασμό με ένα ψυγείο 42 λίτρων.

4 (Medium) DAF XFΣτα υπόλοιπα στοιχεία που καθορίζουν την άνετη παραμονή στην καμπίνα πρέπει να σημειώσουμε την προσοχή που δόθηκε στον έλεγχο του κλίματος της καμπίνας και πιο συγκεκριμένα στην κατανομή της θερμότητας κατά μήκος του πατώματος της καμπίνας, τη βελτίωση της σχεδίασης των αεραγωγών στις θύρες για καλύτερο ξεθάμπωμα των πλευρικών παραθύρων, τις διπλές κουρτίνες της DAF που εξακολουθούν να διατίθενται και στο νέο μοντέλο (οι οποίες μπορούν να συσκοτίσουν εντελώς το εσωτερικό της καμπίνας), η ηλεκτρικά ανοιγόμενη θυρίδα στην οροφή με ενσωματωμένη σίτα για τα έντομα και τον ήλιο, τα αλεξήλια τύπου ρολό στο παρμπρίζ και στα παράθυρα της πόρτας καθώς και ένα «έξυπνο» σκιάδιο που αποτρέπει την αντανάκλαση μεταξύ της κολώνας της καμπίνας και του σκιάδιου του παρμπρίζ.

Γραμμή κίνησης

Η αρχή έγινε με τον νέο 12,9 λίτρων PACCAR MX-13 κινητήρα με υπερσύγχρονη τεχνολογία common rail, ένα turbo μεταβλητής γεωμετρίας και πολλές προηγμένες λειτουργίες για τη μέγιστη αποδοτικότητα.

KER Transport DAF XF

Οι επιλογές ισχύος από 300 kW/410 hp, 340 kW/460 hp και 375 kW/510 hp και με μέγιστη ροπή των 2.000, 2.300 και 2.500 Nm αντίστοιχα, διαθέσιμα σε ένα ευρύ φάσμα στροφών του κινητήρα από 1.000 έως 1.425 σ.α.λ.

Από τις αρχές του 2015 το φορτηγό φέρει βελτιώσεις για μέγιστη αποτελεσματικότητα στους κινητήρες PACCAR MX-11 και MX-13. Στον μικρό κινητήρα των 10,8 λίτρων έχει βελτιωθεί η ροή του καυσίμου ενώ η καύση καθίσταται πιο αποδοτική χάρη στον επανασχεδιασμό του θαλάμου καύσης, στη βελτίωση του ψεκασμού καυσίμου και στο βελτιωμένο λογισμικό. Στο μεγαλύτερο σύνολο των 12,9 λίτρων υπάρχει νέο τούρμπο και βελτίωση του χρονισμού των βαλβίδων χάρη στον νέο εκκεντροφόρο. Οι απώλειες τριβής έχουν μειωθεί στο ελάχιστο ενώ έχει τοποθετηθεί μια πιο αποτελεσματική αντλία νερού δύο σταδίων.

Αποτέλεσμα των βελτιώσεων, συνολικά για τους δύο κινητήρες είναι η περεταίρω μείωση της κατανάλωσης έως και 2% και η πιο αθόρυβη λειτουργία. Επιπλέον, στον PACCAR MX-13 οι βελτιώσεις έχουν επιδράσει θετικά στην απόδοση του μηχανόφρενου με αύξηση της ισχύος του κατά 20% (360 kW στις 2.000 σ.α.λ.). Το μηχανόφρενο μπορεί πλέον να ελέγχεται από τον ειδικό λεβιέ στην κολόνα του τιμονιού, με λειτουργία τριών σταδίων.

Ταυτόχρονα το turbo με μεταβλητή γεωμετρία με (VTG) επιτρέπει στον μεγάλο κινητήρα να χρησιμοποιεί τις καλύτερες ρυθμίσεις ανά πάσα στιγμή και σε όλο το φάσμα στροφών του με στόχο τη μέγιστη απόδοση. Η εφαρμογή ενός προηγμένου turbo έχει επίσης θετικό αντίκτυπο στο βαλβιδόφρενο ΜΧ Engine Brake, το οποίο μπορεί να απελευθερώσει περισσότερο από 75% της ισχύος των 360 kW σε χαμηλές ταχύτητες (1.500 σ.α.λ.), για μέγιστη απόδοση πέδησης.

Το XF διατίθεται στον βασικό εξοπλισμό με ένα direct drive χειροκίνητο κιβώτιο (Ecosplit) με δώδεκα ταχύτητες, ενώ μία μετάδοση με δεκαέξι ταχύτητες (AS Tronic) είναι διαθέσιμη για βαριές εφαρμογές. Τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων έχουν το σύστημα υποβοήθησης αλλαγής ταχυτήτων «Servoshift» στο βασικό εξοπλισμό για αύξηση της άνεσης χάρη στη μειωμένη δύναμη που απαιτείται για την αλλαγή ταχύτητας και στη μειωμένη διαδρομή του επιλογέα. Αναφορικά με την στρατηγική ATe της DAF για τη βελτίωση της απόδοσης, με παράλληλη περαιτέρω μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και του λειτουργικού κόστους, το νέο XF με AS Tronic διατίθεται επίσης με το σύστημα EcoRoll στον βασικό εξοπλισμό.

Οι τεχνολογίες

6 (Medium)Σε συνδυασμό με το EBS, το οποίο είναι διαθέσιμο, όλες οι εκδόσεις 4×2 της σειράς XF περιλαμβάνουν το σύστημα «Brake Assist» στο βασικό εξοπλισμό. Το XF διατίθεται επίσης με «Σύστημα Ελέγχου Ευστάθειας Οχήματος (VSC)» στο βασικό εξοπλισμό. Το σύστημα VSC έχει ως στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας των συρμών, ακόμη και σε δύσκολες καταστάσεις και την περαιτέρω μείωση του κινδύνου της ανατροπής, του διπλώματος ή της ολίσθησης. Τα συστήματα «Προειδοποίησης Αλλαγής Λωρίδας (LDWS)», «Προσαρμοζόμενο Cruise Control (ACC)» και«Προειδοποίησης Μετωπικής Σύγκρουσης (FCW)» είναι διαθέσιμα ως επιλογή με επιπλέον κόστος.

Eco Mode: Πρόκειται για ένα εντελώς νέο χαρακτηριστικό που εξοπλίζει όλα τα XF με κινητήρες PACCAR MX Euro 6. Με το πάτημα ενός κουμπιού, ο οδηγός μπορεί να μειώσει τη ροπή του κινητήρα κατά 10% στις έντεκα πρώτες ταχύτητες του κιβωτίου και έτσι να εξοικονομεί σε καθημερινή χρήση περίπου 1% καυσίμου. Ο κατασκευαστής υποστηρίζει ότι στις περισσότερες συνθήκες οδήγησης δεν απαιτείται πλήρης δύναμη από τον κινητήρα και επομένως μια τέτοια καινοτομία θα βοηθήσει στη μείωση της κατανάλωσης χωρίς να χάνει κανείς στην αποδοτικότητα του μεταφορικού έργου.

Predictive Cruise Control & Predictive Shifting: Ένας «έξυπνος» πλοηγός που χρησιμοποιεί προηγμένη τεχνολογία GPS προκειμένου να καθορίσει την ακριβή θέση του φορτηγού, να γνωρίζει τις κλίσεις του οδοστρώματος που ακολουθεί και να «αποφασίσει» τις ενέργειες που πρέπει να κάνει όσον αφορά την ταχύτητα κίνησης, τις σχέσεις στο κιβώτιο κ.α. Η τεχνολογία αυτή συνδυάζεται στα νέα DAF XF Euro 6 με το σύστημα Predictive Shifting που επιλέγει αυτόματα την ιδανική κάθε φορά σχέση στο κιβώτιο. Στόχος είναι το φορτηγό να οδηγείται κάθε φορά με την υψηλότερη δυνατή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και στη βέλτιστη κλίμακα στροφών του κινητήρα.

Εκδόσεις – Εξοπλισμός

Νέοι τριαξονικοί τράκτορες προστέθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια στη γκάμα εκδόσεων XF, με έναν διευθυντήριο άξονα (αντοχή στους 7,5 τόνους) να βρίσκεται τοποθετημένος πίσω από τον κινητήριο άξονα. Ιδανικές εκδόσεις για εργασίες όπου υπάρχει σχετικά μικρός χώρος για ελιγμούς αλλά και όπου είναι απαραίτητες αυξημένες αντοχές σε ωφέλιμο φορτίο, όπως για παράδειγμα η παρουσία ενός γερανού φόρτωσης πίσω από την καμπίνα. Η μεταφορά οικοδομικών υλικών ή μηχανημάτων είναι μερικές μόνο από τις εφαρμογές στις οποίες μπορούν να φανούν απαραίτητοι αυτοί οι τράκτορες.

Οι νέοι τριαξονικοί ελκυστήρες διατίθενται από την DAF με επιλογή κινητήρων 10,8 και 12,9 λίτρων της PACCAR, απόδοσης από 396 έως 510 ίππους. Τέλος, η ολλανδική φίρμα προγραμμάτισε μέσα στο 2015 μιας σειράς καινοτομιών που συνέβαλαν σημαντικά στη βελτίωση της απόδοσης των φορτηγών της. Οι καινοτομίες και οι βελτιώσεις αφορούν τους ήδη αποδοτικούς κινητήρες PACCAR MX, «έξυπνες» τεχνολογίες όπως τα Predictive Cruise Control, Predictive Shifting και Eco Mode που μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου έως και 5% καθώς και εκτροπείς και φτερά νέας σχεδίασης για βελτίωση της αεροδυναμικής. Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος του προγράμματος «DAF Transport Efficiency» που περιλαμβάνει προϊόντα και υπηρεσίες με στόχο το μεγαλύτερο δυνατό όφελος ανά χιλιόμετρο.

AJ Dean DAF XF

 

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!