Brenner Pass: ευρωπαϊκές ενώσεις μεταφορών και logistics καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει δράση κατά της Αυστρίας

Η πολιτική της Αυστρίας να περιορίζει τις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων στην περιοχή του Τιρόλου εμποδίζει ολοένα και περισσότερο την παροχή υπηρεσιών και τη μεταφορά αγαθών μέσω ενός από τους σημαντικότερους δρόμους της Ε.Ε., με περίπου 7.000 διελεύσεις φορτηγών την ημέρα.

banner-google-news

Στην περιοχή του Τιρόλου (Αυστρία) ο αυτοκινητόδροµος A12 είναι µία από τις κυριότερες οδούς επικοινωνίας µεταξύ της νότιας Γερµανίας και της Βόρειας Ιταλίας. Ξεκινά από τα γερμανοαυστρικά σύνορα, περνάει από τον Ίνσμπρουκ, όπου διασταυρώνεται με τον αυτοκινητόδρομο Α13, και διασχίζει την κοιλάδα Ίνν.

Brenner transit

Για να μειώσει την μόλυνση της ατμόσφαιρας και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής, ένα από τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση της Αυστρίας κατά καιρούς είναι να περιορίζει την κυκλοφορία των οχημάτων. Ήδη από το 2003, όταν οι τιμές του διοξειδίου του αζώτου στην περιοχή γίνονται ιδιαίτερα υψηλές, η Αυστρία επιβάλλει απαγόρευση κυκλοφορίας σε τμήματα του αυτοκινητόδρομου Α12, σε φορτηγά άνω των 7,5 τόνων που μεταφέρουν ορισμένα προϊόντα (χαλίκια, πέτρες, μηχανοκίνητα και ρυμουλκούμενα οχήματα, ξυλεία και φελλό). Προτείνει ως εναλλακτική λύση η μεταφορά εντός της Αυστρίας των προϊόντων αυτών να γίνεται με εναλλακτικούς τρόπους –όπως η σιδηροδρομική μεταφορά, η οποία είναι περισσότερο φιλική προς το περιβάλλον.

Το πρόβλημα στο Τιρόλο, σχεδόν 20 χρόνια μετά, παραμένει, καθώς ναι μεν τα κράτη-μέλη διαθέτουν διακριτική ευχέρεια να θεσπίζουν µέτρα εντός της επικράτειάς τους, ώστε το διοξείδιο του αζώτου να µην υπερβαίνει την οριακή τιµή η οποία καθορίζεται από τις οδηγίες· πλην όµως, πρέπει να την ασκούν σύµφωνα µε τους κανόνες της Ένωσης, συµπεριλαµβανοµένης της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των εµπορευµάτων.

tyrol5

Η πολιτική της Αυστρίας να περιορίζει τις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων στην περιοχή του Τιρόλου έχει γίνει ο εφιάλτης των οδηγών φορτηγών, που αναγκάζονται να περιμένουν ώρες ατέλειωτες σε μεγάλες ουρές, λόγω των ελέγχων που διενεργούνται. Επιπλέον, εμποδίζεται ολοένα και περισσότερο η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών και μεταφοράς αγαθών μέσω ενός από τους σημαντικότερους δρόμους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

trafficjams (Medium)

Η κατάσταση φαίνεται ότι έχει επιδεινωθεί, γι’ αυτό την 1η Δεκεμβρίου δεκατρείς ενώσεις μεταφορών και logistics από όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση έστειλαν επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, εκφράζοντας την ανησυχία τους για τις δυσκολίες στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του Τιρόλου. Οι ενώσεις κάνουν έκκληση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να εκπληρώσει τον ρόλο της ως θεματοφύλακας των Συνθηκών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να σταματήσει τα μέτρα της Αυστρίας. Αναφέρει κρίσιμα παραδείγματα των επιπτώσεων της πολιτικής της Αυστρίας, όπως οι έλεγχοι στο Τιρόλο, που οδήγησαν σε σοβαρή σύγκρουση με βυτιοφόρο και στο κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου Α8 και στις δύο κατευθύνσεις για 24 ώρες την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου, δημιουργώντας ουρές δεκάδων χιλιομέτρων στη Βαυαρία.

Επιπλέον, όπως επισημαίνει η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), λόγω των μικρών χρονικών περιθωρίων που έχουν τα φορτηγά να διασχίσουν το Brenner Pass, στο νότιο Τιρόλο, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, με ουρές έως και 70 χιλιομέτρων, είναι πλέον συχνό φαινόμενο στη Βαυαρία. Αυτό έχει οδηγήσει σε αδικαιολόγητη ρύπανση του περιβάλλοντος στη γερμανική πλευρά της κοιλάδας Inn. Ακόμη, οι οδηγοί φορτηγών είναι υποχρεωμένοι να περιμένουν σε επισφαλείς συνθήκες, χωρίς πρόσβαση σε εγκαταστάσεις υγιεινής, γεγονός που προκαλεί σοβαρά προβλήματα σε ένα επάγγελμα που αντιμετωπίζει δραματικές ελλείψεις εργατικού δυναμικού.

tyrol4

Η λύση του σιδηρόδρομου δεν φαίνεται να είναι εφικτή, υποστηρίζουν. Το 2020, 2,31 εκατομμύρια φορτηγά πέρασαν από τον αυτοκινητόδρομο του Brenner. Προκειμένου να μεταφερθούν στον σιδηρόδρομο, θα χρειαστούν 428 τρένα RoMo (κυλιόμενες αμαξοστοιχίες) την ημέρα. Επί του παρόντος, μόνο 30 τρένα RoMo την ημέρα ταξιδεύουν στο Brenner.

tyrol6 (Medium)

Ο κλάδος των μεταφορών και της εφοδιαστικής ισχυρίζεται ότι ο σιδηρόδρομος δεν θα παρέχει επαρκή χωρητικότητα για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στο άμεσο μέλλον, καθώς η ολοκλήρωση της σήραγγας του Brenner δεν αναμένεται παράσχει λύσεις που θα επιτρέψουν τη συνέχιση των οδικών εμπορευματικών νωρίτερα από το 2032 και η ολοκλήρωση των οδών πρόσβασης στη γερμανική και την ιταλική πλευρά πιθανότατα θα διαρκέσει δεκαετίες.

Για αυτόν τον λόγο απαιτούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «να λάβει μέτρα, ώστε να σταματήσει αυτή η αφόρητη οικονομική και κοινωνική κατάσταση και και να παράσχει λύσεις που θα επιτρέψουν τη συνέχιση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στο Τιρόλο», τονίζει σε δημοσίευμά της η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), η φωνή σχεδόν ενός εκατομμυρίου ευρωπαϊκών φορέων οδικών μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων.