Αττική Οδός: Δημοπρατείται η υφιστάμενη σύμβαση του αυτοκινητόδρομου χωρίς τις επεκτάσεις για 25 χρόνια

banner-google-news

Στην προκήρυξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 χρόνια, προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ με την κυβέρνηση να ανεβάζει ψηλά τον πήχη του τιμήματος, επιδιώκοντας να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ που δόθηκε για την Εγνατία Οδό από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Project.

Το έργο που περιμένει η αφρόκρεμα του τεχνικού κόσμου στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και πανίσχυρα funds ανά τον πλανήτη, τα οποία μάλιστα έχουν ήδη προσεγγίσει εγχώριους ομίλους όπως η αυστραλιανή Macquarie και η γαλλική Ardian για πιθανές συμμαχίες πρόκειται να δημοπρατηθεί εκτός απροόπτου τον επόμενο μήνα. Τις τελευταίες μέρες πυκνώνουν οι επαφές της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και φορείς της αγοράς για το τελικό σχέδιο της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

Την προσεχή Πέμπτη 13 Ιανουαρίου, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να συνεδριάσει για να λάβει τις οριστικές αποφάσεις για το μοντέλο δημοπράτησης. Σχετική ενημέρωση προγραμματίζεται να γίνει αυτές τις μέρες και στο Μέγαρο Μαξίμου που παρακολουθεί από πολύ κοντά την εξέλιξη του έργου που αποτελεί την πιο επικερδής σύμβαση στην ιστορία των παραχωρήσεων στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού αν δεν υπάρξουν άλλες αλλαγές πρόκειται να βγει στον αέρα χωρίς τις επεκτάσεις των πρόσθετων έργων αλλά μόνο με την βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου. Εξέλιξη όμως που δεν φαίνεται να επικροτείται από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών που θα επιθυμούσαν το νέο πολυετές συμβόλαιο να συμπεριλάβει και τις επεκτάσεις ώστε να υπάρχει μεγαλύτερο κατασκευαστικό αντικείμενο.

Πρόσφατη άλλωστε είναι η άποψη που διατύπωσε με αρθογραφία του στο business story, ο κ. Δημήτρης Κούτρας. Ο Αντιπρόεδρος της Intrakat και πρώην πρόεδρος της κοινοπραξίας της Αττικής Οδού, τάχθηκε υπέρ μιας νέας σύμβασης που θα προχωρήσει ως ενιαίο έργο και με ένα διόδιο, θέση που φαίνεται να επικροτούν και άλλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας. Ο κ. Κούτρας ανέφερε ότι «η λογική θέλει την υφιστάμενη σύμβαση και τα νέα έργα να ενώνονται μεταξύ τους για να λειτουργήσουν ενιαία γιατί εμπλέκονται κατασκευαστικά – λειτουργικά αλλά και εμπορικά». θύμισε μάλιστα ότι μόνο το 35% του κόστους της αρχικής σύμβασης επιδοτήθηκε από το Δημόσιο. Το υπόλοιπο 65% ήταν δάνεια και κεφάλαια του Παραχωρησιούχου, τα οποία αποπληρώθηκαν από τα 4.000.000.000 € που πλήρωσαν οι χρήστες της Αττικής Οδού στα είκοσι χρόνια λειτουργίας της.

Στην κυβέρνηση έχουν μελετήσει όλα τα πιθανά σενάρια για να βγουν χωριστά με διαγωνισμό και τα υπόλοιπα έργα κάποια από τα οποία εξετάζεται να προκηρυχθούν με ΣΔΙΤ ενώ δεν έχει αποκλειστεί ακόμη και η πρόταση για μια δεύτερη Αττική Οδό συγκεντρώνοντας όλες τις υπόλοιπες επεκτάσεις.

Ωστόσο, η μορφή που θα πάρουν τα έργα και κυρίως ο τρόπος χρηματοδότησής τους (αν θα είναι με διόδια ή με πληρωμές διαθεσιμότητας) αποτελεί ένα δύσκολο σταυρόλεξο αλλά και αντικείμενο ενός ευρύτερου σχεδιασμού που θα ακολουθήσει του επόμενους μήνες.

Παραμονές Πρωτοχρονιάς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκήρυξε ως δημόσιο έργο την επέκταση της Λ. Κύμης. Ωστόσο δεν έχει αποσαφηνιστεί μέχρι σήμερα παρότι δουλεύεται εντατικά από τους συμβούλους, το μοντέλο δημοπράτησης των άλλων σημαντικών έργων όπως η επέκταση προς Ραφήνα και Λαύριο, η σύνδεση της Κατεχάκη με την Λ. Βουλιαγμένης μέσω υπόγειας αστικής σήραγγας. Πρόκειται για ένα έργο για το οποίο προ 1,5 έτους ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και ο νυν υφυπουργός κ. Γιώργος Καραγιάννης είχαν αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο για μετατροπή της Βουλιαγμένης σε ελεύθερη λεωφόρο χωρίς φανάρια.