Άρης Μαρίνης: «Αναβάθμιση των τουριστικών λεωφορείων και άνοιγμα στον ελεύθερο, υγιή ανταγωνισμό νέων υπηρεσιών»

SHELL RIMULA PETROPOULOS 728×90

Α. Μαρίνης (Medium)Ο πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) κ.  Άρης Μαρίνης  μιλάει για την πολυσυλλεκτικότητα της Ομοσπονδίας και για μια σφαιρική αντίληψη του τουρισμού.  Η ανάδειξη του καθοριστικού ρόλου των τουριστικών γραφείων και η αναβάθμιση του στόλου των τουριστικών λεωφορείων  μαζί με το άνοιγμα σε νέες υπηρεσίες, όπως οι τακτικές υπεραστικές επιβατικές μεταφορές, είναι στις προτεραιότητές του.

– Κύριε Μαρίνη, να αρχίσουμε με δυο λόγια για τη μακρόχρονη ιστορία της  Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ). Πότε ιδρύθηκε; Απολογισμός έργου μέχρι σήμερα;

 «Η Ομοσπονδία ιδρύθηκε το 1966 αρχικά ως «Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Τουριστικών Λεωφορείων Ελλάδος». Στο πέρασμα των δεκαετιών, ύστερα από συνεχείς προσχωρήσεις σωματείων τουριστικών γραφείων, σκαφών αναψυχής άνευ πληρώματος και ναυτικών πρακτόρων και την περαιτέρω ενδυνάμωσή της, έλαβε τη σημερινή της επωνυμία «Γενική Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού».

Οι υπηρεσίες που έχει προσφέρει η Ομοσπονδία στον κλάδο όλα αυτά τα χρόνια είναι πολύτιμες και είναι αυτές που ουσιαστικά στήριξαν τον κλάδο στα πρώτα πολύ δύσκολα χρόνια που ξεκινούσε δειλά ο τουρισμός, αλλά και την τελευταία δεκαετία που η χώρα και η οικονομία της συνεχώς δοκιμάζονται».

 Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει μια ομοσπονδία όταν εκπροσωπεί έναν τόσο μεγάλο αριθμό τουριστικών δραστηριοτήτων (εισερχόμενος και εξερχόμενος τουρισμός, tour operator, ticketing, περιηγητικός τουρισμός, συνέδρια, κρουαζιέρα, τουριστικά λεωφορεία);

«Η πολυσυλλεκτικότητα της Ομοσπονδίας ως προς τα μέλη εκτιμώ ότι αποτελεί και το βασικό της πλεονέκτημα, διότι δεν ασκεί στείρα εκπροσώπηση ενός κλάδου, αλλά κινείται με σφαιρική αντίληψη του τουρισμού και των πρωτοβουλιών που απαιτούνται, βασιζόμενη στις συνέργιες. Άλλωστε τα μέλη του ΔΣ είναι όλοι εξαιρετικά έμπειροι και αναγνωρισμένοι τουριστικοί επαγγελματίες σε τοπικό και εθνικό επίπεδο και η συνεισφορά τους είναι μεγάλη.

Οι προκλήσεις έχουν να κάνουν κυρίως με θέματα οργάνωσης και αποτελεσματικής λειτουργίας, διότι τα εκκρεμή ζητήματα είναι αρκετά και ο δημόσιος τομέας, με τον οποίο συνεργάζεται σε μεγάλο βαθμό η Ομοσπονδία, δεν επιδεικνύει τα ανάλογα αντανακλαστικά με την αγορά, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση προβλημάτων».

– Ήσασταν επί σειρά ετών γενικός γραμματέας, και στις εκλογές του 2019 αναδειχθήκατε ομόφωνα πρόεδρος της ομοσπονδίας στο νέο ΔΣ. Ποιες θα είναι οι προτεραιότητές σας στη διάρκεια της θητείας σας;

«Βασική προτεραιότητα αποτελεί ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός της λειτουργίας των τουριστικών γραφείων και των επιχειρήσεων τουριστικών λεωφορείων, η δικτύωσή τους και η ανάδειξη του καθοριστικού ρόλου που επιτελούν τόσο στην προσέλκυση ξένων και εγχώριων επισκεπτών όσο και στην άψογη υλοποίηση εξαιρετικά απαιτητικών τουριστικών προγραμμάτων και συνεδρίων. Τα τουριστικά γραφεία λόγω του συντονιστικού τους ρόλου αποτελούν την πρώτη και τελευταία επαφή του οργανωμένου επισκέπτη και δίνουν εξετάσεις σε καθημερινή βάση. Αυτός ο ρόλος έχει υποτιμηθεί έναντι άλλων τουριστικών επιχειρήσεων και πρέπει να αποκατασταθεί.

Επιπλέον θα επιδιώξω τη σημαντική αναβάθμιση του στόλου τουριστικών λεωφορείων της χώρας και το άνοιγμα στον ελεύθερο και υγιή ανταγωνισμό νέων υπηρεσιών, όπως οι τακτικές υπεραστικές επιβατικές μεταφορές, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των τελευταίων τεχνολογικών εξελίξεων».

Βρες και ενημερώσου με ένα κλικ το νέο σου Λεωφορείο – mini bus  

– Οι τουριστικές οδικές μεταφορές με τουριστικά λεωφορεία είναι κι αυτός ένας από τους κλάδους που εκπροσωπεί η ΓΕΠΟΕΤ. Πόσα ελληνικά τουριστικά λεωφορεία βρίσκονται σήμερα σε κυκλοφορία; Έχει γίνει απογραφή;

«Τα τουριστικά λεωφορεία της χώρας προσεγγίζουν τις 7.000, χωρίς να είναι σε θέση ακόμα και η ίδια η πολιτεία να απαντήσει για τον ακριβή αριθμό τους. Γι’ αυτόν τον λόγο έχει ανατεθεί στη ΓΕΠΟΕΤ η έκδοση του Ηλεκτρονικά Αναγνώσιμου Σήματος τουριστικών λεωφορείων, μία ηλεκτρονική ετικέτα τελευταίας τεχνολογίας με την ταυτότητα του οχήματος, ώστε να πιστοποιηθούν εκ νέου όλα τα τουριστικά λεωφορεία και να σχηματιστεί μία επίκαιρη και ακριβής βάση δεδομένων». 

– Σύμφωνα με τη Eurostat, τα ατυχήματα με τουριστικά λεωφορεία έχουν περιοριστεί στο μισό από το 2006. Και τα τελευταία χρόνια τα τουριστικά λεωφορεία θεωρούνται από τους ασφαλέστερους τρόπους μεταφοράς στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο στόλος των ελληνικών τουριστικών λεωφορείων σήμερα από άποψη ασφάλειας πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές; 

«Ο στόλος των ελληνικών τουριστικών λεωφορείων αποτελεί έναν από τους ασφαλέστερους της Ευρώπης. Λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, είχε προχωρήσει η εκτεταμένη αναβάθμιση των τουριστικών λεωφορείων πανελλαδικά και έκτοτε οι επαγγελματίες του χώρου με συνεχείς επενδύσεις κρατούν το επίπεδο ασφάλειας και υπηρεσιών των τουριστικών λεωφορείων σε πολύ καλό επίπεδο. Δυστυχώς λόγω της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών έχει υπάρξει κόπωση στην αντικατάσταση του στόλου. Για τον λόγο αυτό η Ομοσπονδία έχει ζητήσει από την Πολιτεία την επιδότηση μέρους του κόστους αντικατάστασης και επιπλέον κίνητρα για τη χρήση νέων, τελευταίας τεχνολογίας περιβαλλοντικά και, γιατί όχι, ηλεκτροκίνητων τουριστικών λεωφορείων».

– Είναι γεγονός ότι η κρίση και η απουσία οικονομικών κινήτρων κάνουν πολύ δύσκολη την αντικατάσταση του γηρασμένου ελληνικού στόλου. Και διατυπώνονται αιτήματα για  παράταση του ορίου ηλικίας διαγραφής των τουριστικών λεωφορείων. Ποια είναι η θέση σας γι’ αυτό;

«Όπως μόλις ανέφερα ο στόλος χρήζει περαιτέρω αναβάθμισης και όχι παράταση κάποιων ετών στα παλιά, γηρασμένα τουριστικά λεωφορεία των 27 ετών. Επιτρέπεται ένα λεωφορείο 27 ή 30 ετών να εισέλθει στο κέντρο της Αθήνας, για παράδειγμα, που είναι ήδη επιβαρημένο; Η Ομοσπονδία ομόφωνα αντιτίθεται σε οποιαδήποτε παράταση του ορίου ηλικίας, αντίθετα διεκδικεί με κάθε τρόπο κίνητρα και επιδοτήσεις, για να βοηθήσει όλα τα μέλη της να αναβαθμίσουν τα οχήματά τους».

– Το περιοδικό ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ σε αυτό το τεύχος, Ιουλίου 2020, έχει ένα πολυσέλιδο αφιέρωμα στα «όπλα», όπως τα ονομάζει, του τουρισμού: στα νέα, πιο δημοφιλή τουριστικά λεωφορεία της ελληνικής αγοράς. Διατυπώνεται το επιχείρημα ότι το καινούργιο λεωφορείο είναι πιο αξιόπιστη επιλογή, που θα αποφέρει κέρδος και θα επιστρέψει μεγάλο μέρος της επένδυσης. 

«Σίγουρα ένα τελευταίας τεχνολογίας λεωφορείο αποτελεί ασφαλή και βιώσιμη επιλογή τόσο για τον ιδιοκτήτη όσο και για την κοινωνία. Προφανώς και στο σκέλος της χρηματοδότησης υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες, ιδιαίτερα λόγω της κατάστασης στην οποία βρίσκεται το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας. Όμως πιστεύω ότι η αγορά καινούριου λεωφορείου αποτελεί μια αξιόπιστη και αποδοτική επένδυση για κάθε επαγγελματία και αυτό εφαρμόζω κι εγώ στην επιχείρησή μου».

– Κύριε Μαρίνη, φαίνεται να υπάρχει σύγχυση σχετικά με το μεταφορικό έργο των τουριστικών λεωφορείων και το μεταφορικό έργο των υπεραστικών λεωφορείων. Και εκδηλώνονται αντιπαραθέσεις και διαμαρτυρίες, ότι τα υπεραστικά λεωφορεία υποκλέπτουν έργο από τα τουριστικά. Προβλέπετε ότι αυτό θα ξεκαθαριστεί;

«Καμία σύγχυση, η νομοθεσία υπάρχει και είναι απολύτως ξεκάθαρη. Η πλευρά των ΚΤΕΛ επιλέγει να χρησιμοποιεί λεωφορεία που έχουν αδειοδοτηθεί αμιγώς για τακτικές γραμμές στο μεταφορικό έργο των τουριστικών γραφείων που τα ΚΤΕΛ έχουν νόμιμα ιδρύσει, συγχωνεύοντας τον στόλο τουριστικών και υπεραστικών λεωφορείων παράνομα και κατά το δοκούν. Δεν είναι θέμα νομοθεσίας, είναι θέμα αποφασιστικότητας και ελέγχου από την Πολιτεία, η οποία κάνει ότι δεν βλέπει. Η ΓΕΠΟΕΤ σε κάθε περίπτωση προχωρά σε δυναμική καταγγελία οποιασδήποτε πράξης υποκλοπής υποπέσει στην αντίληψή της και συχνά φτάνει μέχρι τις δικαστικές αίθουσες για τον λόγο αυτό».

-Πρόσφατα συναντηθήκατε με τον περιφερειάρχη Αττικής κ. Γ. Πατούλη και συζητήσατε τα προβλήματα που συναντούν τα τουριστικά λεωφορεία κατά τη διάρκεια επιβίβασης-αποβίβασης σε πολυσύχναστα τουριστικά σημεία στο κέντρο της Αθήνας. Θα υπάρξουν βιώσιμες λύσεις για ανεμπόδιστη στάθμευση; 

«Με την Περιφέρεια Αττικής -αλλά και τον Δήμο της Αθήνας- έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία μέχρι στιγμής. Υπάρχει προχωρημένο σχέδιο που εκτιμούμε ότι θα λύσει σε ικανοποιητικό βαθμό το πρόβλημα κυκλοφορίας και στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων, με πρώτη προτεραιότητα την περιοχή της Ακρόπολης, ιδιαίτερα κατά τις ημέρες που υπάρχει επίσκεψη κρουαζιεροπλοίων. Επειδή ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί και  είμαστε σε αναμονή επιμέρους ρυθμίσεων, θα μου επιτρέψετε να παραπέμψω στις τελικές ανακοινώσεις, οι οποίες εκτιμώ ότι δεν θα καθυστερήσουν».

-Τα θέματα της ΓΕΠΟΕΤ συνδέονται με δύο αρμόδια υπουργεία, το Υπουργείο Τουρισμού και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Και με το Υπουργείο Οικονομικών έμμεσα, όπου πετύχατε να εφαρμοστεί μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ στις μεταφορές με τουριστικά λεωφορεία. Ποιες άλλες είναι οι διεκδικήσεις του κλάδου;

«Η μείωση του ΦΠΑ είναι μια πρώτη κατάκτηση, αλλά είναι χρονικά  περιορισμένη. Επιθυμούμε να παγιωθεί, προκειμένου το τουριστικό μας προϊόν να γίνει εκ νέου ανταγωνιστικό ως προς τις γείτονες χώρες, που έχουν φορολογικούς συντελεστές στον τουρισμό σημαντικά χαμηλότερους του 10%. Άρα ήταν το αυτονόητο, δεν πρόκειται για χάρη προς εμάς.

Οι διεκδικήσεις του κλάδου είναι πολλές, αρκετές από αυτές έρχονται από βάθος χρόνου, όπως η απελευθέρωση των υπεραστικών γραμμών της χώρας μέσω διαγωνισμού, νομοθετικές διατάξεις που διασφαλίζουν το έργο των τουριστικών λεωφορείων από την υποκλοπή του από άλλα οχήματα, η ρύθμιση του πλαισίου διενέργειας των μαθητικών εκδρομών και όπως προαναφέρθηκε, η ανάγκη κρατικής στήριξης για την ανανέωση του στόλου των τουριστικών λεωφορείων. Παράλληλα ζητούμε τη μείωση και εξίσωση των τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων με αυτά των ΚΤΕΛ».

-Προβλήματα και προκλήσεις εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού; Λύσεις που προτείνετε;

«Τα προβλήματα είναι τεράστια, ο κλάδος για μεγάλο χρονικό διάστημα βρέθηκε με μηδενικό αντικείμενο δραστηριότητας, παρόλο που δεν ανέστειλε τη λειτουργία του με κρατική εντολή και το σύνολο του προσωπικού εξακολουθεί να βρίσκεται σε αναστολή εργασίας ή σε προγράμματα στήριξης της απασχόλησης. Η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι εξαιρετικά δύσκολη, συμπιεσμένη χρονικά, με ελάχιστη ρευστότητα από τα μέλη μας και τεράστιες δυσκολίες στη χρηματοδότησή τους από τις τράπεζες, για όσες μπορούν να δανειστούν.

Βεβαίως τα επιπλέον δάνεια στις τρέχουσες συνθήκες δεν είναι λύση. Ως ΓΕΠΟΕΤ ζητούμε την ενίσχυση-επιδότηση για την απώλεια της αξίας των τουριστικών λεωφορείων ως παγίου, ύψους 5.000€ ανά λεωφορείο και ως αποζημίωση για τις σημαντικές συνεχείς δαπάνες που μας δημιουργεί η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα τουριστικά λεωφορεία».

-Η συμμετοχή και η συνεισφορά των κλάδων-μελών της ΓΕΠΟΕΤ στον τουρισμό, στην οικονομία και στην κοινωνία;

«Οι Ενώσεις- μέλη μας στις μεγάλες πόλεις και στους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας αποτελούν δυναμικές ενώσεις επιχειρηματιών που πρωτοστατούν στον κλάδο και αποτελούν «βιτρίνα» της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Οι περισσότερες Ενώσεις έχουν μακρά ιστορία και αναγνωρίζονται σε τοπικό επίπεδο για τις δράσεις και τους αγώνες τους, σε επιχειρηματικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο. Η ΓΕΠΟΕΤ υποστήριζε και υποστηρίζει πάντα την τοπική βιώσιμη ανάπτυξη, την μικροεπιχειρηματικότητα, το περιβάλλον και την κοινωνική ευημερία. Γιατί ο τουρισμός είναι καθρέφτης της τοπικής κοινωνίας και μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κομμάτι της βιώσιμης και με ανθρώπινο μέτρο ανάπτυξης».

 

Διαβάστε το περιοδικό online ή κατεβάστε το στη συσκευή σας!

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ