Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Solaris Bus & Coach S.A.
Σχεδιάστηκε από «λευκό χαρτί», παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ΙΑΑ του 2014 και μπήκε στη γραμμή παραγωγής στις αρχές του 2015. Στην ίδια έκθεση επαγγελματικών στο Ανόβερο του περασμένου Σεπτέμβρη απέσπασε τον τίτλο του «Λεωφορείου της Χρονιάς» για το 2017 χάρη στην ηλεκτρική έκδοση. Το νέο Urbino κατατάσσεται δίκαια ανάμεσα στα πιο καινοτόμα προϊόντα της αγοράς του λεωφορείου.
Καθόλου άσχημα για έναν κατασκευαστή που «μετρά» μόλις 20 χρόνια ζωής αλλά που οι φιλοδοξίες του και τα επιτεύγματά του ξεπερνούν κατά πολύ τις περιορισμένες δυνατότητες που φαινόταν αρχικά πως θα έχει μια «οικογενειακού μεγέθους» επιχείρηση!
Το ηλεκτρικό λεωφορείο Urbino electric έρχεται να συμβάλει σημαντικά στην ποιότητα του αέρα στις πόλεις που θα το εμπιστευτούν για τις δημόσιες μεταφορές του κοινού. Εξαιρετικά αθόρυβο, μηδενικές εκπομπές ρύπων, μοντέρνος σχεδιασμός και φυσικά χαμηλό λειτουργικό κόστος είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ξεχωριστή αυτή έκδοση του πολωνικού λεωφορείου.
Η σχετική εμπειρία στην εν λόγω τεχνολογία έχει αποκτηθεί ήδη από την εφαρμογή της στην προηγούμενη γενιά Urbino ενώ ουσιαστικά το πρώτο ηλεκτρικό Solaris κατασκευάστηκε με βάση το Alpino 8.9 LE χαμηλής εισόδου. Το 2016 και αρχής γενομένης από την έκθεση του Ανόβερο οι Πολωνοί λανσάρουν τις ηλεκτρικές εκδόσεις της νέας γενιάς Urbino, αρχικά με το 12μετρο αμάξωμα και στη συνέχεια των αρθρωτών λεωφορείων Urbino 18 και Urbino 18.75
Εξαιρετική βάση
Πέρα από την όποια τεχνολογία κίνησης, το Urbino νέας γενιάς χαρακτηρίζεται από μια ελκυστική σχεδίαση εξωτερικά και εσωτερικά, από καινοτόμες σχεδιαστικές λύσεις καθώς και από τις πολλές δυνατότητες τελικής διαμόρφωσης, στα μέτρα του πελάτη. Το εντελώς νέο Solaris Urbino είναι διαθέσιμο σε 12μετρη και 18μετρη (αρθρωτό) έκδοση αμαξώματος, είναι ελαφρύτερο και πιο στιβαρό. Σχεδιαστικά διαφοροποιείται αρκετά από την προηγούμενη γενιά του, με πιο «αιχμηρή» σχεδίαση και περισσότερο απόλυτες γραμμές. Η δυνατότητα αντικατάστασης τμημάτων του αμαξώματος που έχουν πάθει ζημιά είναι τώρα πιο εύκολη ενώ οι καταπακτές έχουν μεγαλύτερο άνοιγμα για πιο εύκολη πρόσβαση στα μηχανικά μέρη και στα επί μέρους εξαρτήματα.
Τροποποιήσεις στους άξονες έχουν βελτιώσει την κατανομή των μαζών επί του πλαισίου με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των κραδασμών που γίνονται αντιληπτοί στο εσωτερικό του λεωφορείου. Οι επιβάτες απολαμβάνουν υψηλότερο επίπεδο άνεσης στον πλήρως αναβαθμισμένο αισθητικά και ποιοτικά θάλαμο, η είσοδος στον οποίο γίνεται ευκολότερα και πιο γρήγορα χάρη στις μεγαλύτερες διαστάσεις των θυρών.
Περισσότερο φυσικό φως, βελτιωμένη μελέτη φωτισμού με LED και βελτιωμένη εργονομία στο χώρο εργασίας του οδηγού χαρακτηρίζουν συνολικά την καμπίνα του νέου Urbino.
Ευέλικτη πρόταση
Οι μηχανικοί της εταιρίας έχουν καταφέρει να «χτίζουν» κάθε φορά το ηλεκτρικό λεωφορείο ανάλογες τις ανάγκες, με διαφορετικές επιλογές στην ονομαστική ισχύ, στο μέγεθος και την χωρητικότητα των μπαταριών, ακόμα και στον τρόπο φόρτισης. Στόχος είναι το λεωφορείο να προσφέρει τις μέγιστες δυνατές επιχειρησιακές δυνατότητες και απόλυτη προσαρμογή στο προφίλ του δρομολογίου. Επιπλέον, η προσεκτική επιλογή των εξαρτημάτων και του εξοπλισμού μειώνει το κόστος αγοράς αφού το λεωφορείο φέρει κάθε φορά ακριβώς όσα χαρακτηριστικά απαιτεί το μεταφορικό έργο που θα εκτελεί.
Ένας ηλεκτροκινητήρας (160 ή 240 kW) και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου αποτελούν την «καρδιά» του συστήματος κίνησης. Οι μπαταρίες δεν είναι μόνο πηγή ενέργειας για τον κινητήρα αλλά «τρέφουν» όλα τα βοηθητικά συστήματα του λεωφορείου όπως είναι ο κλιματισμός, το σύστημα θέρμανσης / αερισμού, η αντλία του συστήματος διεύθυνσης και οι ηλεκτρικά ανοιγόμενες θύρες.
Το Urbino electric είναι εξοπλισμένο με φώτα εξοικονόμησης ενέργειας LED, τεχνολογία που χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του ένα πάνελ αφής το οποίο εμφανίζει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του ηλεκτρικού συστήματος και του επιπέδου φόρτισης των μπαταριών.
Τέσσερα συστήματα φόρτισης
Εντυπωσιακό είναι ότι η Solaris προσφέρει τέσσερις διαφορετικούς τρόπους φόρτισης των μπαταριών, κάτι που επιτρέπει στο ηλεκτρικό λεωφορείο να προσαρμόζεται στην υποδομή που διαθέτουν ή θα δημιουργήσουν οι δημόσιοι φορείς στην εκάστοτε πόλη. Η πρώτη λύση είναι μια plug-in σύνδεση, με την ενέργεια να τροφοδοτείται μέσω εξωτερικών φορτιστών (τύπου πρίζας). Δεύτερος τρόπος φόρτισης είναι η επαγωγική φόρτιση μέσω ενός ειδικού πηνίου που βρίσκεται κάτω από το λεωφορείο λαμβάνοντας ενέργεια από επαγωγικά πηνία που βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια του δρόμου, στα άκρα ή στις στάσεις κατά μήκος της διαδρομής. Η τρίτη μέθοδος μοιάζει με την επαγωγική φόρτιση στο ότι δεν απαιτεί από τον οδηγό να αφήσει την καμπίνα του. Πρόκειται για ένα σύστημα στην οροφή του λεωφορείου το οποίο συνδέεται αυτόματα (παντογράφος) σε σταθμούς φόρτισης στην αφετηρία ή σε στάσεις του λεωφορείου. Η σύντομη αλλά ισχυρή φόρτιση που επιτυγχάνεται αρκεί για να συνεχιστεί το δρομολόγιο μέχρι το επόμενο σημείο φόρτισης επιτρέποντας έτσι την απρόσκοπτη λειτουργία καθ ‘όλη την διάρκεια της ημέρας, χωρίς περιορισμούς.
Ο τέταρτος τρόπος φόρτισης των μπαταριών είναι τα fuell cells. Αυτό σημαίνει ότι οι μπαταρίες εξακολουθούν να είναι ο κύριος πάροχος ενέργειας του συστήματος κίνησης, ωστόσο φορτίζουν μέσω fuel cells κατά την διάρκεια λειτουργίας του λεωφορείου. Η συγκεκριμένη μέθοδος εξομοιώνει το ηλεκτρικό λεωφορείο με ένα «συμβατικό» ντηζελοκίνητο από άποψη αποδοτικότητας. Το λεωφορείο τροφοδοτείται με υδρογόνο μια φορά την ημέρα στο αμαξοστάσιο και μπορεί να καλύψει έως και 300 χιλιόμετρα.
Δια ταύτα
Στο σύντομο της ζωής της, η Solaris έχει προλάβει να παρουσιάσει αξιόλογο και πειστικό έργο, όχι μόνο στα «συμβατικά» οχήματα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ) αλλά και στις εναλλακτικές μορφές κίνησης όπως είναι τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά λεωφορεία ή αυτά που κινούνται με αέριο. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης φαίνεται να αποκτά προτεραιότητα στην προτίμηση μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων που βάζουν σιγά-σιγά στον στόλο τους σχετικά λεωφορεία. Ήδη, σε γερμανικές πόλεις όπως το Ανόβερο, το Βερολίνο και το Αμβούργο κυκλοφορούν 12μετρα και αρθρωτά ηλεκτρικά Urbino τα οποία χρησιμοποιούν διάφορους τύπους φόρτισης και παρουσιάζουν εξαιρετικές επιδόσεις στο μεταφορικό τους έργο.